Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 Beige vägrar boota från cd.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-22 23:58

Hej, har kört fast lite grand med en G3 Beige.
Det hela började med att den körde OS 9.1 och skulle uppgraderas till Tiger. Kollade upp att jag skulle använda Xpostfacto, men det jag missade på vägen var att man var tvungen att partitionera disken i en partition på under 8gb och en resterande. Hur som helst, installerade Tiger som sen inte bootade.

Datorn har följande specs om jag inte missminner mig.
Beige G3 (original 300Mhz 64mb 6gb 1MB cache)
Sonnet Encore G4 800Mhz
2*256mb
Radeon 7000 pci
30gb IDE

Slängde in en skiva med OS 9.1 och en med 9.2. Den vägrade boota skivan. Det enda som hände var att den spann upp och sedan började den ladda från hårddisken. Skärmen visade den glada macen, mer hände inte.

Jag stoppade nu in disken i en annan datorn och tog bort filsystemet, tänkte att tigerinstallationen kanske hindrade på något sätt. Detta ändrade inget mer än att den glada macen blev ett blinkande frågetecken på en diskett.

Det jag testat sen dess är följande:

reset pram (både en och fem gånger i följd)
reset på logikkortet
hålla inne c under boot
hålla inne äpple+option+shit+delete
Försöka boota från extern cd-läsare (parallellport?)
Testa med en intern dvd-läsare.
Tog ur ena minnesstickan
Tog ur extra pci-kort.
Ta ur batteriet och sätta tillbaka det.

Jag har även försökt få igång open firmware, men det ger bara en svart skärm, kan jag inte använda mitt pci-kort för detta kanske?

Har försökt hålla inne alt (option) för att få en bootmeny, men det kommer aldrig någon.

Någon idé till varför den inte bootar från skiva? Finns det någon gratis bootskiva jag kan testa me som garanterat ska fungera, så kan jag helt utesluta att det är mina OS9-skivor som bråkar med mig.
Nu börjar jag bli lite rådlös över vad jag kan hitta på. Jag har en ibook och en PC som jag kan stoppa G3ans IDE-disk i. Kanske kan jag göra någon tiger image på något sätt och få in på disken via pc-burken?

Senast redigerat 2006-02-23 17:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-02-25 21:03

hålla inne äpple+option+SHIT+delete... Den tangenten har inte jag...

Till saken; Har du provat att byta tangentbord? En gång i tiden höll jag på att kasta min beiga från 3:e våningen, innan jag kom på att det inte funkade att cd-boota med "C" på det tangentbord jag hade.
Det var en sån där kompakt liten sak. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette.(Apple Keyboard II, kanske)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-25 22:56
Ursprungligen av Isak75:

hålla inne äpple+option+SHIT+delete... Den tangenten har inte jag...

Till saken; Har du provat att byta tangentbord? En gång i tiden höll jag på att kasta min beiga från 3:e våningen, innan jag kom på att det inte funkade att cd-boota med "C" på det tangentbord jag hade.
Det var en sån där kompakt liten sak. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette.(Apple Keyboard II, kanske)?

Tangentbordet är ett original, alternativet skulle vara usb-tangentbord, men jag är ytterst tveksam till att det skulle fungera alls. Speciellt som det sitter ett usb-kort i den.

Björn Leander: Det tror jag med, men det var väl värt ett försök på 1 minut av alla de timmar jag lagt?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 15:09

Ge inte upp...

Jag var i samma sits som du med:

Beige G3/266
Radeon 7000 PCI
No name Realtek 100Mbit PCI
D-link USB2 PCI-kort

Jag höll oxå på att bli galen när datorn inte startade efter lite experimenterande med diskar.
Inget av det du räknade upp fungerade för mig heller.

Då tog jag ur alla PCI-kort och plockade bort batteriet. Sedan fick datorn ett nytt batteri efter att ha stått strömlös (ingen 230V) under natten.
I med batteriet. Tryck på reset på logikkortet. I med Radeon kortet. Häpp. Back on track. Börja om från början...

Jag tror att batteriet var boven för mig. Är ditt batteri gammalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 00:55

Det kan mycket väl vara ett originalbatteri. Ska försöka göra som du gjorde med datorn, värt att pröva. Vart köper man ett sådant batteri, vad heter det?

Jag hade datorns batteri och 230v ur en natt, men grafikkortet satt kvar. Kan ju vara så att det beror på att jag lämnade ett kort i eller att batteriet var kass.

Senast redigerat 2006-02-27 01:14

Angående Alt vid uppstart så tror jag att din dator är för gammal för att använda den tangenten för att visa volymer med systemmappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-27 01:58

Ofta klarar gamla CD-läsare inte 700-MB-skivor, så är det brända Mac OS 9-skivor du försöker med, kan det vara problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 19:34
Ursprungligen av Rajje:

Ofta klarar gamla CD-läsare inte 700-MB-skivor, så är det brända Mac OS 9-skivor du försöker med, kan det vara problemet.

Hade även en DVD-läsare i som fungerade inuti OS9 innan jag satte igång att pilla, så det borde fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-08 03:48

Har testat batteriet i datorn. Det visade ca 3.6v vilket det ska göra.
Känns lite som man kört fast nu, kommer inte på något mer att pröva.

  • Medlem
  • 2006-03-08 08:51

Det måste ju va nåt fel antingen på dina CD-skivor eller på din CD-läsare. Är skivorna hembrända eller "riktiga"? Har du bränt dem själv är det ju inte säkert att de funkar som de ska. Är CD-enheten utbytt eller original? En som inte stöds av Apple funkar ju som CD-enhet vid vanlig användning men den går inte att boota från.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-09 13:24

Detta görs åt en vän, som har slarvat bort skivorna. Så brända är de tyvärr. OSX är original däremot. Har två olika kopior, någon som vet hur man testar om en skiva är bootbar?
CD-läsaren jag använt är original, men jag har testat att byta den mot en NEC 2550.
Är du säker på att det inte går att boota från en bytt cd-enhet?

  • Medlem
  • 2006-03-09 13:33
Ursprungligen av Snigeln:

Detta görs åt en vän, som har slarvat bort skivorna. Så brända är de tyvärr. OSX är original däremot. Har två olika kopior, någon som vet hur man testar om en skiva är bootbar?
CD-läsaren jag använt är original, men jag har testat att byta den mot en NEC 2550.
Är du säker på att det inte går att boota från en bytt cd-enhet?

Den måste ha hårdvarustöd (i boot-rommen eller nåt... så inte många funkar att boota från) men är den original ska den funka. NEC-läsaren funkar nog inte, men det finns kanske andra här som vet bättre än jag om det?

OS 9-skivor måste ha en systemmapp på sig som är "välsignad" (blessed). Prova att bränn om dem, men innan du gör det så flytta ut Finder ur systemmappen och stäng systemmappen, lägg sedan tillbaka Finder igen i den stängda systemmappen. Upprepa detta ett par, tre gånger så borde det gå. Om jag minns rätt måste skivan vara bränd i HFS-formatet också, inte HFS+.

OS X-skivorna är kanske för moderna för din gamla G3? Det ska ju inte gå att köra vilken OS X-version som helst på så gamla burkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 18:42

OSX-skivan ska gå att köra med hjälp av programvara som jag just nu glömt namnet på. Den biten är inga problem. Det som är segt är att den vägrar boota igång, jag måste nämligen använda OS9 som språngbräda.
Men vad menas med att mappen är blessed? Ska jag bara rota med mapparna på skivan och bränna om den?

1
Bevaka tråden