Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Rosetta?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Överallt läser jag om Rosetta, hur program går under Rosetta etc.

Vad är Rosetta egentligen?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-24 19:54

Rosetta är en emulator som är inbygt i OS X för intel, vilket gör att du kan köra program skrivna för Power PC på din intel mac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-24 19:55

Rosetta är en realtidskonverterare som konverterar Apples gamla PPC kod till Intelkod. Den används för att kunna köra gamla PPC versioner av program på de nya Intel-macarna.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-02-24 19:55

Det är en emulator som gör att man kan använda pogram som är skrivna för Macar med PowerPC processorer på de Macar som har intel processorer. Här kan du läsa mer. http://www.apple.com/se/rosetta/

Aha. det var så enkelt alltså.
Då är jag med i matchen.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-02-24 21:50

Går det inte att vända på emuleringen så att man kan köra Intel Pc program på macen? För det finns ju de företag som vägrar att släppa vissa nödvändiga program till mac (T.ex Sony (Sonicstage)) som skulle underlätta en del

Ursprungligen av Janrik:

Går det inte att vända på emuleringen så att man kan köra Intel Pc program på macen? För det finns ju de företag som vägrar att släppa vissa nödvändiga program till mac (T.ex Sony (Sonicstage)) som skulle underlätta en del

Vad jag vet ska det rent tekniskt gå, men att det inte används praktiskt än.

Men, bara för att det går att vända på processen så betyder det inte att man kan köra annat än Mac OS X-program genom det. Rosetta är inte en emulator i stil med Virtual PC.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-25 10:10

Det finns redan. Kallas WINE. Men det kan bara köra enklare program, som t.ex. WinZip och liknande. Kommer säkert ut bättre produkter efterhand.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-25 11:18

Men jag förstår inte heller. Rosetta är alltså en emulator som gör att jag kan köra PPC-program på min Intelmac. Okej! Jag har laddat ner Virtual PC 6 med Windows 2000. Hur ska jag få det att fungera? Det står på deras hemsida att man inte ens ser emulationen, den gör allt åt den.. Och hur tusan ska man se det? Jag märker nu att jag inte fått så mycket information om detta och vet alltså inte hur man ska få igång detta.

"Roseta är inte en emulator i stil med Virtual PC." Vad menas, går det inte att köra Virtual PC alltså? ..

Rosetta och Virtual PC är två olika saker.

Rosetta: Emulator för att köra PPC-program på IntelMac
Virtual PC: Emulator för att köra Peezee-program på Mac.

Virtual PC är tyvärr inte kompatibelt med Rosetta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-25 15:55

Virtual PC emulerar en x86 processor. På en intelmac så har man ju redan en x86 processor och behöver därför inte emulera den.

Man skulle kunna äga att Virtual PC skapar en virtuell PC i Macen som beter sig som vilken PC som helst. I den kan man dock inte köra program rakt av. Man kan alltså inte på en PPC-Mac köra Virtual PC och direkt börja köra Intel-versioner av Mac OS X-program. Däremot kan man köra andra operativsystem genom Virtual PC som t ex Linux och Windows.

Rosetta använder inte en virtuell dator. För Rosetta smälter de samman. Rosetta översätter istället bara binär PPC-kod till binär Intel-kod då du kör en PPC-version av ett Mac OS X-program på en Intel-Mac.

Rosetta och Virtual PC är alltså helt olika saker.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-25 18:05

Ja, det visste jag, att Rosetta är en sak och Virtual PC är en sak. Kanske var lite otydlig. Det jag vill är att KUNNA köra Virtual PC på min IntelMac, t.ex med Windows 2000 eller Linux. Rosetta borde ju fixa det då, att jag kan köra Virtual PC på min IntelMac, för det är en emulator för att köra PCC-program.. Alltså, Virtual PC är väl ett PPC-program? Dåså, då borde jag utan inga problem kunna köra Virtual PC på min IntelMac.. Jag ser inte problemet i det hela. Jag förstår inte hur Rosetta bär sig åt då i så fall. Eftersom man inte ser själva emulationen.. Äääh :/

Gunnar B, du säger att Virtual PC emulerar en x86 processor. Och på en IntelMac har man redan en x86 processor.. Men dåså.. Då borde det inte vara några problem att köra Virtual PC om nu IntelMacarna har en x86 processor..

Ska det vara så svårt att förstå eller är det bara jag som är efter?

Ursprungligen av dayweed:

Ja, det visste jag, att Rosetta är en sak och Virtual PC är en sak. Kanske var lite otydlig. Det jag vill är att KUNNA köra Virtual PC på min IntelMac, t.ex med Windows 2000 eller Linux. Rosetta borde ju fixa det då, att jag kan köra Virtual PC på min IntelMac, för det är en emulator för att köra PCC-program.. Alltså, Virtual PC är väl ett PPC-program? Dåså, då borde jag utan inga problem kunna köra Virtual PC på min IntelMac.. Jag ser inte problemet i det hela. Jag förstår inte hur Rosetta bär sig åt då i så fall. Eftersom man inte ser själva emulationen.. Äääh :/

Gunnar B, du säger att Virtual PC emulerar en x86 processor. Och på en IntelMac har man redan en x86 processor.. Men dåså.. Då borde det inte vara några problem att köra Virtual PC om nu IntelMacarna har en x86 processor..

Ska det vara så svårt att förstå eller är det bara jag som är efter?

A-ha. Nu är jag med på vad du menar. Lösningen som du beskriver borde gå att genomföra, även om det låter väldigt ineffektivt i mina öron att först emulera för att köra Virtual PC för att sedan emulera för att köra Windows.

Det kan dock vara så att Virtual PC använder processornära funktioner och då fungerar tyvärr inte Rosetta alls.

Rosetta är skrivet så att du som användare inte måste göra något speciellt för att använda det. Om det fungerar ska du helt enkelt öppna programmet Virtual PC i din Intel-Mac så körs det automatiskt med hjälp av Rosetta. Användarmässigt borde det inte skilja något i att köra Virtual PC på en PPC-Mac som på en Intel-Mac.

För att Virtual PC ska fungera bra på en Intel-Mac krävs dock en ny ej lanserad version som kan köra på en Intel-Mac utan emuleringsdelen, dvs som Windows-versionen av Virtual PC idag. Som sagt så finns redan processorn.

Ursprungligen av dayweed:

Kanske var lite otydlig. Det jag vill är att KUNNA köra Virtual PC på min IntelMac, t.ex med Windows 2000 eller Linux. Rosetta borde ju fixa det då, att jag kan köra Virtual PC på min IntelMac, för det är en emulator för att köra PCC-program.. Alltså, Virtual PC är väl ett PPC-program? Dåså, då borde jag utan inga problem kunna köra Virtual PC på min IntelMac.. Jag ser inte problemet i det hela.

Det är ingen fel i din logik. Problemet är att Rosetta inte kan översätta all ppc-kod. Tydligen trixar Virtual PC med någon av dessa grejer. Dessutom kanske det skulle bli väl segt? Det blir ju flera översättningsled, x86->ppc->x86.

Ursprungligen av dayweed:

Ska det vara så svårt att förstå [klipp] ?

Ja

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-25 20:10

(Vi får se om jag har fått det här rätt)
När det gäller att använda andra (läs Windows) operativsystem på Intelmacen finns ett annat hinder. Vanliga "PC" använder BIOS som firmware. Intelmacen använder en modernare firmware (EFMI?) som Windows inte begriper sig på.

Den här "firmwaren" är den mjukvara (i ett PROM) som gör att processorn vet var den finns någonstans. Den kollar hur mycket minne det finns, om det finns några periferibussar anslutna etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 08:34

Rosetta ur en historisk synvinkel:

http://www.ancientegypt.co.uk/writing/rosetta.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 09:09

Är det inte för att slippa Windows som man väljer att använda Mac OS X?
För min del är det i alla fall så.
Jag förstår inte varför så många är angelägna om att kunna köra Windows på Macen.

Ursprungligen av Konrad:

Är det inte för att slippa Windows som man väljer att använda Mac OS X?
För min del är det i alla fall så.
Jag förstår inte varför så många är angelägna om att kunna köra Windows på Macen.

Bara för att en del vill kunna köra Mac OS X så betyder det inte att de vill bryta helt med Windows. Ta bara det eviga pratet om spel och Mac som exempel. Om Windows på en Mac öppnar för detta enorma spelutbud så kommer det att vara väldigt positivt för flera användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 10:32
Ursprungligen av Björn Leander:

Bara för att en del vill kunna köra Mac OS X så betyder det inte att de vill bryta helt med Windows. Ta bara det eviga pratet om spel och Mac som exempel. Om Windows på en Mac öppnar för detta enorma spelutbud så kommer det att vara väldigt positivt för flera användare.

Det har ju aldrig varit möjligt förut, att köra peze-junk på en Mac med vettig hastighet. Nu tror många att de ska kunna köra Windows och peze-spel på Macen bara för att Apple har bytt leverantör av processor och använder en variant av OS X.
Det är möjligt att det kommer några pirat-hack så peze-tomtarna kan köra sina spel på Macen i nån hackad version av Windows.
Men rent generellt förstår jag inte detta suktande efter att kunna köra Windows på en Mac. Som jag skrev förut så är det främst för att slippa Windows och Microsoft i möjligaste mån som jag använder Mac.

Ursprungligen av Konrad:

Det har ju aldrig varit möjligt förut, att köra peze-junk på en Mac med vettig hastighet. Nu tror många att de ska kunna köra Windows och peze-spel på Macen bara för att Apple har bytt leverantör av processor och använder en variant av OS X.
Det är möjligt att det kommer några pirat-hack så peze-tomtarna kan köra sina spel på Macen i nån hackad version av Windows.
Men rent generellt förstår jag inte detta suktande efter att kunna köra Windows på en Mac. Som jag skrev förut så är det främst för att slippa Windows och Microsoft i möjligaste mån som jag använder Mac.

Microsoft har officiellt uttalat sig om att Windows Vista kommer att stödja de nya Macarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-26 10:44

Grattis!

Kanske är så att man är tvingad att köra ett visst program, som bara finns för windows?

1
Bevaka tråden