Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac som router till PC?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har en Imac g5 med BT tangentbord och mus kopplad till comhem bredband.
Kan jag koppla min bärbara PC till Imacen via BT och använda Imacen som router till PC-n, så jag kan surfa med PC-n i sovrummet?
Är detta möjligt och finns det risk för störningar mellan tangentbordet, musen och BT-adaptern i PC-n?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-24 17:26

Det kommer gå rätt slött om det fungerar, har du inte trådllöst nätverk på din bärbara PC?

Det är en 600Mz Compaq Armada så det har jag inte, bredbandet är på 0,5 Mbit/s.
På den ska det inte tankas och laddas ner, bara surfa ibland.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-24 22:52

Köp en sådan billig USB-modul, dela ut din anslutning från iMacen och Tada!

Menar du USB BT-modul som jag ska sätta i PC-n, eller?
Har funderat också på en USB-nätverkskort som jag kan koppla till Imacen och sen dra vanlig nätverkskabel till PCs inbyggda nätverkskortet.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-25 14:46
Ursprungligen av Flipper 2:

Menar du USB BT-modul som jag ska sätta i PC-n, eller?
Har funderat också på en USB-nätverkskort som jag kan koppla till Imacen och sen dra vanlig nätverkskabel till PCs inbyggda nätverkskortet.

Jag tänkte mer på ett trådlöst USB-nätverkskort. Ser exakt likadant ut som en USB-modul. Hänvisar till en länk nedan, detta är bara ett förslag. > http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305053&view=detailed

Du delar sedan ut din anslutning genom Airport från Macen och snappar upp det med ditt USB-nätverkskort.

Antar att detta skall fungera...

Har ingen Airport..tyvärr...

  • Medlem
  • 2006-02-25 15:25

det finns väl ap i imacen?

Ursprungligen av Baron:

det finns väl ap i imacen?

Inte nödvändigtvis. Första versionen av iMac G5 hade AirPort som tillval.

Och min är den första utan Airport...

OK, undrar också när jag väl kopplar ihop dom och använder Imacen som router...måste då Imacen stå ALLTID PÅ utan att gå i vila, eller går det att komma åt internet även när Imacen vilar?

  • Medlem
  • 2006-02-28 11:46

Nej, det går inte. Datorn måste vara vaken.
Om du inte är väldigt fattig rekommenderar jag dig att köpa en router. De är inte så himla dyra.

Ja, ett usbnätverkskort och en router är nästan samma pengar. Iofs så behövs det ju nån kabel förutom det, men det är det värt.

1
Bevaka tråden