Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fräsch webläsare till OS 9.2?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ni några tips på webläsare till OS 9.2 - förutom Internet Explorer

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-20 16:06

Mozilla 1.2.1 kanske...
Finns här: ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/mozilla/releases/mozilla1.2.1/mozilla-macos9-1.2.1-full.bin

Det är tyvärr svårt att hitta sånt till os9 nuförtiden. Ovanstående är dock den sist (officiella) releasen för os9.

Opera 6.03 är sista versionen för OS 9.

  • Medlem
  • 2005-11-20 21:16
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Opera 6.03 är sista versionen för OS 9.

Hur bra är den? Kostar den nåt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-20 22:31
Ursprungligen av Baron:

Hur bra är den? Kostar den nåt?

Gratis!!! Testade just...

Jag kör Netscape 6 på OS9, vilket inte är bra men bästa möjliga jag hittat. Netscape 7 var en bra bit sämre. Opera har jag nog inte testat så väldigt seriöst, men när jag gjort det fastande jag inte, minns inte varför. Mozilla för OS9 var en trist erfarenhet.

Jag har envisats med att inte köra IE, men på OS9 är det knepigt. På OSX kör jag däremot Mozilla, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har envisats med att inte köra IE, men på OS9 är det knepigt. På OSX kör jag däremot Mozilla, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Jag håller med Ingemar, det är svårt att klara sig utan IE 5.1 i OS 9.

  • Medlem
  • 2005-11-20 21:15
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag håller med Ingemar, det är svårt att klara sig utan IE 5.1 i OS 9.

Jag tycker att man klarar sig nästan överallt med Mozilla. Jag drar (drog) igång IE en gång i månaden fram till förra veckan, då jag fimpade OS9, för att bekräfta mina timmar i ett lönerapporteringssystem utvecklat internt. Bara.

Cool, ska testa dem sen!

Tack! /Benjamin

Jag laddade ner WamCom som är en Mozilla är eller något i den stilen: http://wamcom.org/ Funkar ganska bra men stabiliteten är inte 100%...

IE kändes bra trög tycker jag.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-12-09 19:11

Fungerar den på detta fora då. Här ser man ju bara halva sidan. Kör WamCom´ mozilla version!

Hur är det med WamCom? Är den irriterande buggen med tangentnedslag som går till fel program fixad? Den är gräslig, själva orsaken att jag gav upp Mozilla under OS9.

Mozilla 1.2.1 är bra, men Mozilla 1.3.1Mozilla 1.3.1 är bättre. Annars finns iCab som är trevlig, men inte alltid lika snabb. Mozilla brukar dock oftast fungera bättre.

  • Medlem
  • 2005-12-09 23:10
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur är det med WamCom? Är den irriterande buggen med tangentnedslag som går till fel program fixad? Den är gräslig, själva orsaken att jag gav upp Mozilla under OS9.

Jag använde Wamcom under ett års tid och jag vet inte riktigt vad det är för bugg du pratar om, det är inget jag känner igen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-10 22:10
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur är det med WamCom? Är den irriterande buggen med tangentnedslag som går till fel program fixad? Den är gräslig, själva orsaken att jag gav upp Mozilla under OS9.

Ursprungligen av Giggs:

Jag använde Wamcom under ett års tid och jag vet inte riktigt vad det är för bugg du pratar om, det är inget jag känner igen.

WamCom? Är det någon Mozilla-variant?

Jag håller med om att tangentbordsbuggen är irriterande (innebär att när Mozilla är igång så kan du inte använda tangentbordet i andra program). Använder själv 1.2.1 så jag vet inte om den är fixad i 1.3.1.

Men ska man surfa på 99mac som är en tämligen långsam sida så är Mozilla klart överlägsen i snabbhet, mot åtminstone Opera och IE. Använder inte Netscape så det vet jag inget om.

  • Medlem
  • 2005-12-10 22:49
Ursprungligen av rana:

WamCom? Är det någon Mozilla-variant?

Jupp.

Ursprungligen av rana:

Jag håller med om att tangentbordsbuggen är irriterande (innebär att när Mozilla är igång så kan du inte använda tangentbordet i andra program). Använder själv 1.2.1 så jag vet inte om den är fixad i 1.3.1.

Ungefär så. Det är lite slumpmässigt till på köpet. Jag har märkt att man kan "skaka loss" genom att byta till Finder och tillbaka. Jag tycker det är smått otroligt att man kan få till en sådan bugg. Det krävs ju en direkt ansträngning för att sätta krokben för sig själv, när de vanliga event-vägarna är rättframma och alltid fungerar.

Tyvärr finns i alla fall lite av problemet även i OSX-Mozilla. Piltangenterna dör ibland, så man måste klicka sig hit och dit när man bara vill backa ett steg. Men, det är en annan sak för en annan avdelning (fast troligen på grund av samma svaghet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 21:18

Netscape 7,02 är sista versionen för MacOS 9
http://browser.netscape.com/ns8/download/archive.jsp

Och så finns den lilla läsaren Icab från Tyskland
http://www.icab.de

Mozilla skriver att iCab är den enda webläsaren som fortfarande uppdateras för OS 9.

  • Medlem
  • 2006-02-24 23:48
Ursprungligen av cable_guy6:

Mozilla skriver att iCab är den enda webläsaren som fortfarande uppdateras för OS 9.

Såg att den finns för OS X också. Undrar om den är lika usel som OS 9-varianten, dvs oanvändbar?

Ursprungligen av Giggs:

Såg att den finns för OS X också. Undrar om den är lika usel som OS 9-varianten, dvs oanvändbar?

Varför är iCab usel?

Ursprungligen av vni:

Icab har sina fram och baksidor. På en del webbplatser funkar 2,9 utmärkt men klarar inte CSS (Cascading Style Sheets) menyer. Icab 3 gör det men är väldigt långsam. Den sämsta läsaren på MacOS 10 är Apples egen Safari. Inställningsmöjligheterna är usla. Netscape är som vanligt bäst.

Allt jag kan säga är att iCab fungerat fint för mig fram till jag började använda Mac OS X i december 2004. Allt fungerade visserligen inte, men det mesta gjorde det.

  • Medlem
  • 2006-02-26 15:31
Ursprungligen av Björn Leander:

Varför är iCab usel?

Den är fruktansvärt långsam. Sidorna laddas öht inte. Jag har försökt använda den från och till under flera år - men det var flera år sen det var aktuellt, de har kanske ryckt upp sig lite?

Har testat OS X-varianten lite och den är lite småful samt långsam.

Ursprungligen av Giggs:

Den är fruktansvärt långsam. Sidorna laddas öht inte. Jag har försökt använda den från och till under flera år - men det var flera år sen det var aktuellt, de har kanske ryckt upp sig lite?

Har testat OS X-varianten lite och den är lite småful samt långsam.

iCab är nog inte den snabbaste webbläsaren. Men för mig har den aldrig varit långsam. De första versionerna för Mac OS X var aningen långsamma, men det är något jag tycker har förbättrats sedan dess.

Den stora fördelen med iCab är dock att den utvecklas även för äldre datorer och system samt att den även stödjer flera tekniker. I alla fall senaste versionen är en av de få webbläsare som klarar Acid2-testet.

Ursprungligen av Giggs:

Den är fruktansvärt långsam. Sidorna laddas öht inte. Jag har försökt använda den från och till under flera år - men det var flera år sen det var aktuellt, de har kanske ryckt upp sig lite?

Har testat OS X-varianten lite och den är lite småful samt långsam.

Lustigt, för jag tycker den är väldigt rapp på en G3 466 MHz. IE5.1 är märkbart segare och den måste man ha till vissa sajter.

  • Medlem
  • 2007-02-09 14:41
Ursprungligen av peranders:

Lustigt, för jag tycker den är väldigt rapp på en G3 466 MHz. IE5.1 är märkbart segare och den måste man ha till vissa sajter.

Ja, jag har aldrig lyckats få till det med iCab, men det är ju bra om andra gillar den. Att den är snabbare än IE förvånar inte, något långsammare än IE får man leta efter (tills man hittar Netscape...).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 20:33

Nu ha jag testat alla browsers listade här i tråden på min iMac Dv med os 9 och kommit fram till att överlägset snabbaste läsaren är opera 6:an. Alla andra är fruktansvärt sega, blir det bättring med mer minne måntro? Dock så funkar ju Opera:n så den är en keeper Nån som vet om det finns adblock plug-in till den?

  • Medlem
  • 2006-03-17 20:43
Ursprungligen av An3Azz:

Nu ha jag testat alla browsers listade här i tråden på min iMac Dv med os 9 och kommit fram till att överlägset snabbaste läsaren är opera 6:an. Alla andra är fruktansvärt sega, blir det bättring med mer minne måntro? Dock så funkar ju Opera:n så den är en keeper Nån som vet om det finns adblock plug-in till den?

Du vet att man tilldelar programmen minne manuellt i OS 9? Minst 50% mer än defaultvärdet, gärna mycket mer än så. Se till att programmet är avstängt, markera det och tryck kommando + i på tg-bordet (Visa info). Under "minne" ändrar du maxvärdet till nåt mycket högre, så högt du kan helst... Alla program i OS 9 funkar snabbare och bättre med mer minne tilldelat, inte minst webläsare.

Min favorit Mozilla WamCom 1.3.1 kan också tweakas till att gå snabbare på samma sätt som Firefox: http://www.mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=1819 (Det under rubriken Tillägg funkar inte)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 21:06
Ursprungligen av Giggs:

Du vet att man tilldelar programmen minne manuellt i OS 9? Minst 50% mer än defaultvärdet, gärna mycket mer än så. Se till att programmet är avstängt, markera det och tryck kommando + i på tg-bordet (Visa info). Under "minne" ändrar du maxvärdet till nåt mycket högre, så högt du kan helst... Alla program i OS 9 funkar snabbare och bättre med mer minne tilldelat, inte minst webläsare.

Min favorit Mozilla WamCom 1.3.1 kan också tweakas till att gå snabbare på samma sätt som Firefox: http://www.mactuellt.se/index.php?kat=artiklar&visa=1819 (Det under rubriken Tillägg funkar inte)

Nu vet jag det, tack för infon. Ökade på lite och vips så gick det bättre

Jag har läst att det är viktigt att man har CarbonLib av senaste sort installerat. 1.6 tror jag är den senaste varianten. Man kan söka efter en uppdatering på apples support-sektion.

Bevaka tråden