Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att byta glödlampa på en bil !!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är ett fenomen, ett under! Ett av världens största företag fullt med japanska ingengörer ska ta fram ett högteknologiskt fordon som en bil. De testar krocksäkerhet i datorsimuleringar, små datorer styr varenda mekanism i bilen. Men att konstruera en lykta som man enkelt kan byta lampor i utan ett väl upplyst garage med en sladdlampa till hjälp är tydligen en av bilindustrins största gissel. Sa jag att det dessutom kräver händer som en japansk 13-årig flicka för att genomföra.

1. På en Mitsubishi Galant -99 ska man först ta bort en kontakt. Den kontakten är mycket svår att få loss och räkna med ett flertal blodiga knogar innan du fått bort den.

2. Efter detta ska man ta bort en gummitätning. Här ska man ta fram sina starkaste nypor för att lyckas.

3. Nu ska man lossa en ståltrådsfjäder som håller fast själva glödlampan och dessutom en slags mellankoppling. Du trodde väl inte att lampan sitter direkt i kontakten i steg 1, det har varit för enkelt. Hur denna fjäder är konstruerad och hur den spänns fast är en mycket väl bevarad hemlighet för den går nämligen inte att se med allt ljus i världen. När den är loss så kan man lirka ur lampan och dess hållare.

4. Byt ut glödlampan och sätt tillbaka den i den tröga hållaren utan att vidröra glaset på lampan. Den ska nu lirkas in igen och det är precis så att den får plats. Just det, du måste sätta lampan åt rätt håll, men tyvärr finns inga pilar eller likande som talar om det så du måste prova.

5. Nu ska ståltrådsfjädern tillbaka under förutsättning att du inte klämt den i steg 4, i så fall måste du ta ur lampan helt för att samtidigt hålla upp fjädern medans du sätter tillbaka lampan. Nu ska du utan att veta någonting om fjäderns konstruktion lista ut hur den ska lyckas hålla lampan på plats. Detta ska du göra samtidigt som du håller fast lampan i sin rätta position.

6. När du nu lyckats med detta är det bara att sätta tillbaka gummitätningen och kontakten.

Lätt som en plätt!

PS. Du måste försöka detta på bensinmacken först eftersom det inte står i instruktionsboken vilken typ av lampa du behöver. När du gett upp att klara av detta i det svaga ljuset av en neonskylt så kan du åka hem till ditt garage.

Detta är mitt bidrag till att hjälpa andra stackars själar som blivit utsatta för en trasig lampa.

  • Medlem
  • 2006-02-20 21:47

Gör som jag och köp en bil man inte alls kan byta lampor på själv...

Gör som jag och köp en bil man byter lampor på lätt som en plätt.

Bäst är hos VW, där det på en sida i instruktionsboken står att man bör ha med extra lampor, och på en annan att lampbyte måste utföras av auktoriserad verkstad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-20 22:41

På Fiestan jag hade innan så hade dom löst det genom att man tog bort en liten spärr, sedan lyfte man ut hela strålkastaren. Var väldigt lätt att arbeta med när man slapp stå böjd över motorn..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-20 23:15

Ja, man fick väl vara glad att den hade lampor överhuvudtaget!

På SAABen är det faktiskt väldigt enkelt. H4-lampor är ju byggda så de bara passar på ett sätt i själva sockeln, går inte att sätta fel. Sitter en lite byger över men den är lätt att få bort. Hålet in i lamphuset är väl tilltaget så man kommer in med fingervantar på om det skulle behövas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-21 16:58
Ursprungligen av bollman:

Ja, man fick väl vara glad att den hade lampor överhuvudtaget!

Snacka inte skit om min Ford

Funderar faktiskt på Ford Fiesta igen, en ST150..

Fiesta ST

* 2,0 liters motor med 150 hk
* Max vridmoment: 190 Nm/4500 varv
* 0-100 km/h: 8,4s, toppfart 208 km/h
* Sportfjädring
* Tätstegad växellåda
* Sportavgassystem
* ST stylingpaket och spoiler
* ST tröskelplåtar och pedaler
* 16" aluminiumfälg
* Sportstolar, eluppvärmda
* Halvläderklädsel
* CD/radio
* AC
* Elhissar fram
* Fjärrstyrt centrallås
* Extriöra detaljer i bilens färg

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 01:07

Det här beror nog på att det trots allt inte är så många länder där man kör med halvljuset på 24/7. En halvljuslampa räcker mycket längre i t.ex tyskland.

Om biltillverkarna hade nåt mellan öronen hade dom sett till så det automatiska halvljuset körs med nedsatt effekt. Full ljusstyrka får man när man vrider om halvljusvredet inne i kupén, alltså den manöver man normalt gör för att sedan kunna slå på helljuset. Så funkade det i min Ford Sierra och jag körde fyra år och 100 000 km med ett par H4:or i den bilen.

När ni ändå är där och svär under huven:
- Köp kvalitetslampor. dubbla priset mot den billigaste skiten skulle jag inte tveka att betala. Med kvalitet menar jag inte super mega blue xenon lookalike tjingtjong utan t.ex Philips VisionPlus.
- Se till så lamprna sitter rakt och stadigt i sockeln för optimal kyleffekt och längre livslängd.
- Byt båda sidorna på en gång. Den andra lär slockna ganska snart eftersom den är lika gammal.

Ursprungligen av Perc:

När ni ändå är där och svär under huven:
- Köp kvalitetslampor. dubbla priset mot den billigaste skiten skulle jag inte tveka att betala. Med kvalitet menar jag inte super mega blue xenon lookalike tjingtjong utan t.ex Philips VisionPlus.
- Se till så lamprna sitter rakt och stadigt i sockeln för optimal kyleffekt och längre livslängd.
- Byt båda sidorna på en gång. Den andra lär slockna ganska snart eftersom den är lika gammal.

Håller fullständigt med! Jag var på Biltema nyligen och var så nära att köpa lite lampor när jag kom på att jag faktiskt hellre betalar dyrt än byter ofta.

Jag kör med 100/55W H4 i 99:an, jävligt bra helljus Och som bollman sa så är det lättmekat i SAABar, även om det tog ett tag för mig att fatta hur man fick tillbaka lampan, bygel och allt annat... Inte lätt första gången.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 10:41

Dyrt<>håller länge.
Ju vitare ljus, desto kortare livslängd. Jag har kört med ultra-vita, nästan Xenon-vita lampor... de håller i ett par månader och kostar 200:- /paret
Att köra med 100W är inte smart. Bra ljus, javisst, men reflektorn tar oerhört mycket stryk.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 18:22

Tuttinutt då!

SAAB 9-3SE 2.0T Nordic steg 3
>2,0 liters motor med 270hk
>Max vridmoment 400Nm
>0-100 ca 6,5sek (kunde gå snabbare om man fick fäste...)
>Toppfart runt 270km/h (208km/h gör jag på 4an)
>3" effektavgassystem hela vägen från turbo
>16" alu-fälgar
>SAAB exteriört sport-paket
>Helläderstolar med elvärme
>Stereo med CD-växlare och möjlighet till iPod-inkoppling (orginal) och rattknappar
>ACC
>Elhissar runt om
>Fjärrstyrt centrallås med godkänt larm, startspärr och marknadens enda godkända dörrlås

Nå? Nå? Ska vi ta ett rejs eller?

På tal om att snacka skit om Ford: Känner en som jobbar som lackerare åt Ford. Han berättade att de rostlagar bilar som ännu inte ställts in i hallen! De är alltså rostiga vid leverans från fabrik. DET är kvalitet det!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:28
Ursprungligen av bollman:

Tuttinutt då!

SAAB 9-3SE 2.0T Nordic steg 3
>2,0 liters motor med 270hk
>Max vridmoment 400Nm
>0-100 ca 6,5sek (kunde gå snabbare om man fick fäste...)
>Toppfart runt 270km/h (208km/h gör jag på 4an)
>3" effektavgassystem hela vägen från turbo
>16" alu-fälgar
>SAAB exteriört sport-paket
>Helläderstolar med elvärme
>Stereo med CD-växlare och möjlighet till iPod-inkoppling (orginal) och rattknappar
>ACC
>Elhissar runt om
>Fjärrstyrt centrallås med godkänt larm, startspärr och marknadens enda godkända dörrlås

Nå? Nå? Ska vi ta ett rejs eller?

På tal om att snacka skit om Ford: Känner en som jobbar som lackerare åt Ford. Han berättade att de rostlagar bilar som ännu inte ställts in i hallen! De är alltså rostiga vid leverans från fabrik. DET är kvalitet det!

Får man större kuk om man har 400 Nm i vridmoment och 3" effektavgassystem?
I så fall är det ingen idé för mig att fundera på en sån fjantig bil.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 13:15
Ursprungligen av bollman:

På tal om att snacka skit om Ford: Känner en som jobbar som lackerare åt Ford. Han berättade att de rostlagar bilar som ännu inte ställts in i hallen! De är alltså rostiga vid leverans från fabrik. DET är kvalitet det!

... precis som saab har problem med oil-sludge i sina egna motorer, problem med döda färddatordisplayer och så vidare.

Alla märken har sina specialområden där det är krångel. Fords "specialområde" råkar vara rosten nuförtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 15:02
Ursprungligen av bollman:

Tuttinutt då!

SAAB 9-3SE 2.0T Nordic steg 3
>2,0 liters motor med 270hk
>Max vridmoment 400Nm
>0-100 ca 6,5sek (kunde gå snabbare om man fick fäste...)
>Toppfart runt 270km/h (208km/h gör jag på 4an)
>3" effektavgassystem hela vägen från turbo
>16" alu-fälgar
>SAAB exteriört sport-paket
>Helläderstolar med elvärme
>Stereo med CD-växlare och möjlighet till iPod-inkoppling (orginal) och rattknappar
>ACC
>Elhissar runt om
>Fjärrstyrt centrallås med godkänt larm, startspärr och marknadens enda godkända dörrlås
!

Jag har en likadan fast har nöjt mig 200hk, tycker det räcker bra. Det rycker och sliter tillräckligt i ratten när man trycker på gasen, chassit är väl inte det bästa (härstammar väl från nån gammal Opel tror jag). Snygg är den dock och kul att köra när det går rakt fram

Ursprungligen av Perc:

... precis som saab har problem med oil-sludge i sina egna motorer, problem med döda färddatordisplayer och så vidare.
!

Båda mina displayer har dött Den till klimatanläggningen fick jag bytt på garantin, den andra köpte jag på skroten för 500:- Det tog 2 min att byta den och det enda verktyg jag använde var en bordskniv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-21 19:56

Den kostade nog betydligt mer än 150000 som ny med den utrustningen och trimmet

Yes, blir det bil igen så blir det race
Dock bara lösa planer, får se hur det utvecklar sig Klarar mig bra med Cresent..

Andra förslag på små kul bilar mottages!

Ne nu kom vi OT.. Bollman, rulla hit med Saaben nån kväll så jag får provköra med Nordic. Sist jag körde var det väl BSR?

Senast redigerat 2006-02-21 20:13

Har också haft en Saab - det var en fröjd att byta lampor, ungefär "en halv skiftnyckel" i Haynes servicebok.

Kör nu en Ford Mondeo, det är ett satans elände (lampbyten alltså)!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:18

Hur många Macare behövs det för att byta en glödlampa i en bil?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-21 23:22
Ursprungligen av Konrad:

Hur många Macare behövs det för att byta en glödlampa i en bil?

Vad det verkar, flera stycken.....;)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-21 23:21

Jag bytte bakre blinkerslampan på min Toyota Corolla -89, och det var ingen lek....blodiga knogar och fingrar och

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 23:34

Haha! Tack, min klädkonto tål inte större kuk än jag redan har

Nä, det roliga med detta är att man får en betydligt snabbare och bekvämare bil för halva priset av en rosthög från Tyskland!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 23:50
Ursprungligen av bollman:

Haha! Tack, min klädkonto tål inte större kuk än jag redan har

Nä, det roliga med detta är att man får en betydligt snabbare och bekvämare bil för halva priset av en rosthög från Tyskland!

Jag köper omsydda cikustält från Polen till brallor.
Jag förstår att du tycker att det är praktiskt och bra att ha bilar som toppar över 280 km/h på bonnvägarna i Skåne, särskilt i detta väglag.
Man lugnar ner sig lite sen, förståru. Man kan ha en bil som bara toppar strax under 200 och ändå klara sig bra och kunna åka omkring lite som man vill. Risken att torska minskar också. Bjäfs som elstyrda speglar och sånt skit är ändå standard på varenda småbil numera.
Att stajla med fräsiga bilar med löjliga prestanda är patetiskt, det är bara smågrabbar och gubbar med komplex som gör, numera. Det är betydligt roligare att lägga degen på annat. Dessutom är de fruntimmer som du försöker lägga manken till genom att visa att du har en bil med fläskig slagvolym och elektriska reglage i alla fall för dumma för att fatta något om själva livet. Och du klarar dig nog ändå om du ska åka bil, så jävla obekvämt är det väl inte utan allt lullull?
Jag har åkt 8.000 mil med 2CV. En fin 2CV är en minst lika effektiv ludermagnet som en SAAB eller en BMW. Tro mig. Nästan lika många mil som löpmeter av annan vara.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-22 07:34

Alltså, en _väldigt_ ordinär SAAB som min är _inte_ den kukförlängare eller brudmagnet man skulle kunna tro...
Att jag sen har lagt några tusen på ny programvara för att få bilen lite roligare är ju en annan sak.
Mängden lull-lull i min bil håller sig på som sagt ordinär småbilsnivå så det är knappast något att "skriva hem om".
Jag kör runt 3500mil om året och en bil med sköna säten är ett måste. En 2CV må vara fräck, men _inte_ något jag skulle vilja köra 3500mil om året i!
Om du inte redan gissat det så känner jag JohanK bra och mitt inlägg var synnerligen ironiskt menat, aboslut inte som något försök att verkar viktig eller stöddig över min bils prestanda!!:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 07:38

Jag tar tillbaka allt jag skrev förut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-22 16:34

min fiesta -01 hade inga rostproblem, fast det var ju sista modellen av den gamla karossen som funnits i evigheter, så dom hade nog lärt sig på den

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-22 17:20

SAABs så kallade oil-sludge är en rätt stor tidningsanka. AUDI har minst lika stora problem men det talas det inte så högt om. Dessutom är det bara modeller mellan 00 och 03 som har det problemet och nästan uteslutande 2,3-modellerna.
Färddatorerna är det skärmen som ger sig på, främst på 9-5 mellan 98 och 03 men oftast tar SAAB det på goodwill. Oil-sludge har ju SAAB garanterat 8 år utan milbegränsning bara man sköter serivcen, något AUDI inte gör.
Tyvärr är ju Ford inte sämst på rost, det är ju Mercedes. De har ju dessutom 30 års rostskyddsgaranti (finns nog de i Stuttgart som ångrar det nu). Mercedes har ju fått ofantligt med kritik för bilar rostar sönder på ett par år och de vägrar ta det på rostskyddsgarantin med diverse konstiga ursäkter som t.ex. "yttre påverkan", dvs stenskott...

Ursprungligen av bollman:

SAABs så kallade oil-sludge är en rätt stor tidningsanka. AUDI har minst lika stora problem men det talas det inte så högt om. Dessutom är det bara modeller mellan 00 och 03 som har det problemet och nästan uteslutande 2,3-modellerna.
Färddatorerna är det skärmen som ger sig på, främst på 9-5 mellan 98 och 03 men oftast tar SAAB det på goodwill. Oil-sludge har ju SAAB garanterat 8 år utan milbegränsning bara man sköter serivcen, något AUDI inte gör.
Tyvärr är ju Ford inte sämst på rost, det är ju Mercedes. De har ju dessutom 30 års rostskyddsgaranti (finns nog de i Stuttgart som ångrar det nu). Mercedes har ju fått ofantligt med kritik för bilar rostar sönder på ett par år och de vägrar ta det på rostskyddsgarantin med diverse konstiga ursäkter som t.ex. "yttre påverkan", dvs stenskott...

Instämmer till fullo. Har en 9-5 (99:a) 2.0 SE kombi och är hur nöjd som helst. Har inte chippat den ännu, men fick en antydan till missljud i motorn fixat förra sommaren. De bytte turbon också, gratis, plus lite annat smått och gott och nu går den som en skållad råtta igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:25

Precis som tidningsankan med ford och rost då eller?

Ford tar sitt ansvar och lagar probemen vartefter dom uppstår. Problemet på focus och mondeo var att kittet som skulle skydda i plåtskarvarna runt alla dörrar och baklucka torkade och blev otätt. Något rostproblem förutom det känner jag inte till och det borde vara avklarat för flera år sen.

En Saab 9-3 sportkombi skulle inte vara fel måste jag erkänna, Volvoägare som jag är. Får bara hoppas saab överlever, i vems regi det nu sen blir vet jag inte. Hoppas också att det inte bara blir omdöpta opelmodeller i framtiden, risken finns ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:28

SAAB är nog snart kinesiskt, eller franskt kanske.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-23 20:14

Är de inte redan Opel? Jag menar, min 9-3a (av den gamla modellen) är ju bara en hjälplilgt uppsnofsad Vectra (som i sin tur bygger på Opel Kadett (kaputt?) från anno dazumal!)
Nya 9-3 är ju också en Opel inte bara till kaross och chassie utan även motormässigt (min bil har iaf SAABs egen motor).

Vad gäller Fords ämlans rost så är det ju ett mycket påtagligt problem och som min bekant säger så dessa lagningar de gör _innan_ bilen levereras till kund kommer inte hålla länge. Ford har mer eller mindre en katastrof i antågande...

Bevaka tråden