Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på 2 GHz och 2.16 GHz?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-23 10:47

Hejsan!

Kommer inom kort att beställa MacBook PRO men undrar vad det är för skillnad på 2 GHz och 2.16 GHz?
Det kan ju inte bara vara att det är 160 MHz extra i burken för det priset som man isåfall för betala extra alltså 3.160 SEK.
Måste ju vara någonting mer? Eller?

Tacksam för svar...

Ja det är ju pinsamt att behöva lägga över 3 laxar på så liten skillnad. Ren idioti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 11:51

Uppenbarligen räknar Apple med att det finns folk som är beredda att betala detta för att få lite snabbare cpu. Då vore det ju dumt att inte ta betalt.
2,16 GHz är väl det snabbaste som finns just nu, och sådana komponenter är alltid oproportioneligt dyra.

det ligger även en sor pris skillnad i inköps pris för apple. det är intel som tar jävla massa mer för 2,16 varianten. sen tillkommer säkert lite för att det är extra arbete att trycka in dem i datorerna

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-23 14:18

160 Mhz extra är inte värt 3.160 SEK, skillnaden i prestanda lär inte vara märkbar i annat än extrema situationer. När man går från 1.83 Ghz till 2.0 Ghz så man 128mb extra gpu-ram samt mer minne och större disk på köpet. Det gjorde att jag valde 2.0 Ghz modellen när jag beställde. 2.16 Ghz anser jag bara var slöseri med pengar.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-23 17:51
Ursprungligen av ookk:

160 Mhz extra är inte värt 3.160 SEK, skillnaden i prestanda lär inte vara märkbar i annat än extrema situationer. När man går från 1.83 Ghz till 2.0 Ghz så man 128mb extra gpu-ram samt mer minne och större disk på köpet. Det gjorde att jag valde 2.0 Ghz modellen när jag beställde. 2.16 Ghz anser jag bara var slöseri med pengar.

Jag gjorde detsamma, och håller verkligen med på 2,15GHz-fronten. Slöseri med pengar.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 17:59

Hur var det nu med de olika varianterna av Minin? Var det inte så att den på 1,33 GHz var samma processor som på 1,5 Ghz-modellen, men att den förra var "strypt", och någon händig person flyttade om en pytteliten klammer för att få ut 1,5 ur sin på 1,33?

Kanske håller Apple på så här för att få ut några extra slantar från dem som inte bryr sig om priset bara de får det allra värsta som finns tillgängligt, fastän tillverkningen för dem kostar precis lika mycket.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-23 19:36
Ursprungligen av NisseO:

Hur var det nu med de olika varianterna av Minin? Var det inte så att den på 1,33 GHz var samma processor som på 1,5 Ghz-modellen, men att den förra var "strypt", och någon händig person flyttade om en pytteliten klammer för att få ut 1,5 ur sin på 1,33?

Kanske håller Apple på så här för att få ut några extra slantar från dem som inte bryr sig om priset bara de får det allra värsta som finns tillgängligt, fastän tillverkningen för dem kostar precis lika mycket.

Men när det gäller Core Duo så kostar det som det sagts ovan inte lika mycket. Intel tar flera tusen mer betalt för den snabbare (det går att hitta Intels prislista mha Google). Visserligen kanske det går att ändra genom att löda om även en MacBook Pro - men i så fall kör man överklockat. Kan inte tänka mig att Apple är så osmarta att de använder en processor som kostar som en halv Mac mini på det sättet nämligen. Det är däremot skillnad i minin - där torde prisskillnaden mellan de två hastigheterna vara ganska minimal.

Ursprungligen av NisseO:

Kanske håller Apple på så här för att få ut några extra slantar från dem som inte bryr sig om priset bara de får det allra värsta som finns tillgängligt, fastän tillverkningen för dem kostar precis lika mycket.

Byt ut Apple mot Intel, och det stämmer.

/Adrian

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-23 18:29
Ursprungligen av GaB:

Hejsan!

Kommer inom kort att beställa MacBook PRO men undrar vad det är för skillnad på 2 GHz och 2.16 GHz?

Tacksam för svar...

0,16 GHz enligt mina beräkningar.

1
Bevaka tråden