Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 Quicksilver "dör", men bara ibland?! (slumpmässigt)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-04 19:23

Jag har fått ett märkligt problem med min G4 Quicksilver 867 MHz.

Den bara "stendör" ibland (ingen Kernel Panic alltså). Allt fungerar som det ska, och plötsligt
går den bara ner, precis som när man håller in (och håller kvar) startknappen.

Jag har inte lyckats koppla det till något särskilt program eller användning av hårdvara.

Nu senast stod datorn på dygnet runt i två veckor, och jag hade jobbat med den i flera timmar när den plötsligt stannade. När jag sen startade om den kunde jag köra i en kvart innan den gick ner.

Kan det vara relaterat till värme? Nätaggregatet? RAM-minnet?

Har någon något bra tips? Jag vet inte var jag ska börja eftersom problemet uppträder så slumpmässigt..

Tacksam för förslag!

Jörgen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 19:25

Det lilla klockbatteriet kan ställa till med en massa trams liknande detta om det är dåligt.

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:36

Var sitter det någonstans? Är det det lilla cylinderformade batteriet som sitter på moderkortet, eller finns det något litet knappcellsbatteri någonstans?

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:42

Det är cylinderformat. Påminner om ett man har i vissa kameror. Är det originalbatteriet är det förmodligen vit och grönt. Finns på Kjell & Co för under hundralappen.

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:49

OK! Jag ska skaffa ett nytt och se om det gör susen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-06 21:21

Vi har samma problem med en PowerMac G4, har försökt att byta batteri, reset Cuda Chip, nollstäld logickort, nollställd PRAM, utan att lyckas. Nån som har några fler förslag på vad mer vi kann prova för att få liv igen den igen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 22:39
Ursprungligen av smurf:

Vi har samma problem med en PowerMac G4, har försökt att byta batteri, reset Cuda Chip, nollstäld logickort, nollställd PRAM, utan att lyckas. Nån som har några fler förslag på vad mer vi kann prova för att få liv igen den igen?

Powerknappen på fronten glappar, så den aktiverar plötsligt sätta igång avstängning.
Pröva med att ta bort kabel som går från Powerknappen till logikkort. Starta datorn med power på tangentbord eller lilla startknapp på logikkort. Provkör sedan....

  • Medlem
  • 2006-02-20 22:28

Problem Solved!

Peppar peppar, men nu har min Powermac varit igång konstant i 14 dagar utan att lägga av. Det verkar som att batteribytet gjorde susen!
Tusen tack Konrad och Korsriddaren.
Jag köpte batteriet för 79:- på Kjell & Co:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=32265&path=2100000,2390000

  • Medlem
  • 2006-02-23 00:00

Man ska inte ropa hej....
Efter 14 dagars fullfunktion så visar det sig att Powermacen helt oprovocerat börjat lägga ner igen. Trots fräscht batteri.

Hur går jag vidare i felsökningen? Finns det något program för hårdvarucheck?

"apple hardware test " cd för Power mac G4 från Apple, borde varit med om du köpte maskinen ny

  • Medlem
  • 2006-07-13 18:25

Hmm - Patienten blir sjukare och sjukare

Min PM G4 Quicksilver tycks bara bli sjukare och sjukare.

Nu går det knappt att få igång den..ibland kommer jag förbi inloggningsskärmen och får upp skrivbordet, men sen dyker datorn. Oanvändbart med andra ord.
Jag har tagit bort all extern utrustning, och PCI-kort.

När jag försöker köra Apple Hardware Test så hinner den inte igenom testet, utan dyker mitt i det.

Nu har jag provat att ta ur batteriet, och dra ur nätsladden och låta den stå över natten.

Nyss försökte jag att starta den, och det hörs ett litet tyst "tickande" ljud från baksidan (nätaggregatet). Röd diod D55 på moderkortet (bredvid minneskretsarna) lyser upp, fläktarna drar igång.
Bootsekvensen kommer sedan ungefär fram till att "solen" under äpplet börjar snurra, och sen stannar maskinen. Några små tickande ljud från nätaggregatet..sen...inget.

Hilfe?!! Någon som har tips?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-13 18:33

Snurrar alla fläktar?

Nu är det ett bra tag sedan jag sålde min MDD men drar mig till minnes att jag råkade fippla lite med den lilla kabeln som ger moderkortet ström - snäppfästet för kontakten gick av och ibland då jag moddade med Verax-kittet så hände det att jag råkade komma åt denna kontakt varvid det uppstod ett litet glapp som gjorde att den inte startade utan att jag ploppade fast den lite bättre... ena kabeln ville gärna lossna ur kontakten - kanke något liknande här ??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-13 18:58

Ett förslag, som kostar pengar, är att skicka den till Lanmaster i Stockholm för felsökning.
Så får du iaf reda på vad det är för fel.

  • Medlem
  • 2006-07-14 09:30

Macus: Jag vet inte hur många fläktar det finns, men den största fläkten som sitter under nätagget spinner för fullt. I och med att jag inte hinner så långt i bootningen så kan jag heller inte installera ngn programvara för att kolla, som t.ex. iStat.

Olle: Jag märkte det igår när jag felsökte, att kabeln tycktes vara lite glapp, men jag pillade lite med den tills den satt fast ordentligt. Gjorde rent och körde kontaktspray.

Creops: Har du någon susning om ungefär vad en felsökning kan springa lös på? Gränsen för vad som är lönt har sjunkit markant sen Mac Minin kom.. marknadsvärdet på PM G4orna är ju inte så stort längre..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-14 09:33

Om du har tillgång till en voltmeter så kan du ju mäta på om nätagget ger någon ström överhuvudtaget efter en stund.

Jag gissar på att nätagget är kass.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 12:35

Jag gissar starkt på nätagget för att jag själv råkade ut för det. Min G4 733 började stänga av sig helt plötsligt och efter bara några dagar startade den inte alls. Du har i för sig haft problemet i några månader nu. I mitt fall gick det ganska fort dock. Tiden datorn kunde vara igång minskade hela tiden. Till slut var den igång bara ett par minuter efter start och sen la den av under uppstart och sen lyste bara strömknappen när man tryckte på den men inget mer. Ett aggregat kostar ca 1200 kr. Med installation ca 1700 kr. Installationen är inte svårt men var mycket försiktig om du ska öppna det gamla och mäta. Min kollega som kan sånt fick sig en kraftig stöt trots allt när han skulle mäta. Han satte till slut ett aggregat från en G4 400 i datorn och det har funkat sen dess. Enda felet är att skärmkontakten inte får ström så man kan inte koppla någon ADC-skärm till det men det var inget problem för honom för han köpte samtidigt datorn av mig. Man kan t.o.m. sätta in ett agg från en blåvit G3 men jag vet inte om G4 867 har likadant agg som 733.

Senast redigerat 2006-07-14 14:12
  • Medlem
  • 2006-07-14 13:40

Homy. Det låter ju rätt troligt faktiskt, eftersom det är ett intermittent fel som har degenererat över tiden. Vet du var man kan kolla vilka nätaggregat som är kompatibla med 867ans? Det vore ju toppen om det är standardiserat på ngt sätt så att man skulle kunna köpa något PC-artat (billigt).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 14:11

En snabb sökning med Google gav det här. Det är samma agg till 733/800/867/933/1000/1200. Xlr8yourmac har några artiklar om aggbyte. Annars om man ska använda PC-agg måste man nog kunna lite (eller ganska mycket?) ellära för att kunna få till det rätt. Tyvärr kan jag inte så mycket om den saken.

  • Medlem
  • 2006-07-14 15:32

Jag har kollat runt lite, och gjorde ett försök att starta G4:an. Jag lyckades komma förbi inloggningsskärmen och lyckades installera iStat Pro-widgeten, för att se om jag kunde bilda mig en uppfattning om temperaturer och fläktstatus.

Widgeten körde igång som den skulle, och visade CPU-belastning och minnesfördelning. Dock.. under "temp" och "fans" så stod det ingenting!? Kan detta vara till hjälp för vidare felsökning? Någon som vet?

Sen lade den av igen bara, i vanlig ordning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 15:39

Vet inte. Quicksilvern har väl inga värmesensorer som nyare datorer. Fläktarna går alltid i samma hastighet. Kan det bero på nåt sånt kanske?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 15:43

Nätaggregaten är väl standardiserade med pc-agg? Jag har för mig att de använder vanliga ATX-aggregat (Rätta mig om jag har fel?)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-14 16:19

Det går inte att använda ett vanligt ATX-aggregat. I varje fall inte om man inte modifierar kontakten först.

Varning! Om ni testar rakt av så bränner ni moderkortet.

QS har inte några värmesensoerer annat än i hårddiskarna. Fläktarna snurrar med konstant hastighet. Enda undantaget är möjligtvis CPU-fläkten. Den har jag avlägsnat på min QS.

  • Medlem
  • 2006-07-15 18:41

Hej på er alla igen. Tack för alla råd och tips...

Har kommit fram till att det måste vara nätaggregatet det är fel på. Om jag har haft nätsladd och batteri urkopplade, och sen sätter i först batteriet, och sen nätsladden, så "tickar" nätaggregatet. När det gör så, så kan jag inte få något liv alls i burken. Om jag lämnar nätsladden i en minut eller så, så slutar nätaggregatet att ticka. DÅ går burken igång helt snällt.

Sen kommer jag olika långt i startsekvensen (ibland får jag några minuter som inloggad) och sen dör maskinen abrupt. DÅ hörs återigen det tickande ljudet, och jag får inte någon fart på omstarten tills det tystnat.

Finns det någon som har koll på om nätaggregatet är reparerbart, eller om det bästa och enklaste är att helt enkelt byta ut det?

Är LAN-master bästa stället i Stockholmstrakten, eller vart vänder man sig?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-15 19:09

Enklast är det att byta ut det men vet inte om det är billigast. Du får ju minst ett år garanti på det nya. Vet inte hur lång garanti det är på en reparation, 3 mån (tänker på begagnade datorer)? Vem skulle kunna reparera det? En TV-reparatör eller elektriker? Jag är nästan säker på att datorverkstäder inte reparerar. Enklast för dem att byta ut. Du kan ju höra med någon elektriker. I Stockholm verkar det vara LAN-master som fixar sånt. Blev hänvisad dit av Macoteket och InWarehouse förra året. LAN-Master svarade så här förra året:

"Priset för nätaggregatet är 1638:- i utbytespris, dvs den trasiga delen lämnas till LAN-Master för utbyte. Alternativt om du inte vill lämna den trasiga nätdelen kostar den 2121:-"

SOS Datakraft i Göteborg hade bättre priser:

"det finns två priser, ett för om du lämnar in den gammla och ett om du inte lämnar tillbaka den gammla. Den får inte vara öppnad eller synligt skadad, tex bränd.

1. den gamla i retur 761,00 + moms
2. bara en ny strömenhet 1002,00 + moms"

Dataservice i Norrköping hade liknande priser som SOS men allt det här gällde ett år sen.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-21 20:50

ATX har billiga nätdelar.
Funkar på mac.

B.D

  • Medlem
  • 2006-07-22 12:36

Bodahl: Funkar dom på quicksilvern då, med 28 volt till ADC-kontakten? Det verkar ju dessutom som att man måste kasta om en del pinnar i kontakten? (se diskussionen ovan)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-22 17:15

Det krävs lite jobb.
Kopplade in ett sånt på ett eMac kort.
Kan inte skilja så mycket.
Ligger ett kopplingsschema på http://forums.macrumors.com

B.D

1
Bevaka tråden