Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt partnetavtal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-21 23:54

Tja!

Nu är de dags för mig att ändra mitt partneravtal mellan mig o min investerare... Nu är de så att de var jag själv som skrev första avtalet. Men nu är de dags att de ska ändras... några tips vem jag kan ta kontakt med eller om de finns någon färdig som man kan kolla på... har inte direkt mycket pengar att lägga ner på de...

Jag vill att de ska stå skrivet i avtalet också att jag har alltid möjlighet att säga upp partnerskap mellan mig o honom.. om något inte stämmer... Några tips?

Googla på kompanjonsavtal. Har för mig att jag hittade ett på bolagsverket. En annan synonym som man kanske inte tänker på är handelsbolagsavtal.

Har också sett sådana i en bok som heter avtal eller något liknande.

Rättelse, jag hittade mitt på www.ledarna.se via en Google-sökning. Men det är borta nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 07:56

Kolla i Aktiebolagslagen, i den finns ett färdigt kompanjonsavtal...

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-02-22 19:33

Ja hittade inget riktigt vettig... de är de att min investerare har ingen arbetsskyldighet... och hur stor procent av vinsten ska man ge till investeraren? Det är ju liten reklambyrå... så inte mycket man tjänar.. än så länge.. och de är enskild firma jag driver de är ju de att man behövde pengarna för att starta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 20:14

Oj,

Frågor som är omöjliga att svara på "snabbt"
Men ett "ormalt" tillvägagångssätt torde vara att
om du kan plocka lön ska investeraren ha en större del av vinsten
och då menar jag inte att han/hon ska ha mer än dig, om du däremot
inte kunnat ta ut lön så ska du ha "allt".

Helt enkelt så är det en disskussionsfråga (som ni redan borde rett ut)

Svårt, behöver lite mer bakgrund.

/Tangen

Kolla in på Björn Lundens förlag. http://www.blinfo.se

Där finns bland annan en bok som behandlar kompanjonsavtal, aktieavtal etc.

Du kan även kolla in på www.dokumall.se och/eller www.dokumera.se. Eventuellt kan där finnas färdiga standardmallar för samarbets- och kompanjonsavatal.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 23:42

Mitt tips (även om det kostar lite) kontakta en advokat...det tar väldigt kort tid för denna att upprätta ett dylikt avtal och ni får det precis som ni vill ha det. Korttid= liten kostnad.

vänligen

Det är nog svårt för en advokat att konkurrera med det pris man får genom att gå till biblioteket eller en bokhandel och läsa på lite. Det finns gott om riktigt bra böcker som förklarar vilka klausuler som brukar vara med och vad de är till för med exempel på formuleringar.

Via en advokat får du troligen ett pris på 10.000 till 12.000 får något som detta och det kan man ju tycka är lågt om man har gott om pengar, men det är slöseri tycker jag.

Jag gjorde webbplatsen åt detta företag, du kan ju alltid fråga dem. http://juristhusetknivsta.se

1
Bevaka tråden