Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur resetta en 3Com OfficeConnect-router?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 20:40

Jehepp... köpte idag en 3Com OfficeConnect 11/54Mbps 802.11b/g Router som jag kopplade in till mitt adsl-modem. Allt gick perfekt. Kom ut på nätet på en kic... klick, men så tänkte jag att man ju ska ha ett WEP-lösen så man går hyfsat säker. Gick in i webgränssnittet & valde ett lösennord (ascii) och klickade okej. Uppkopplingen till routern gick ner (som den ju förväntades göra), och när jag sedan valde mitt egna nätverksnamn i dropplisten ville min Powerbook ha lösenord. Jag knappade in det lösen jag nyss bestämt, men si.. då tjöt maskinen att det minsann var fel lösen. Provade tio gånger innan jag gav upp. Letade i manualen efter hur man resettar routern till fabriksinställningarna, men hittade nada.

Nu har jag provat att rycka ur strömsladden och vänta i allt från 10 sekunder till fem minuter, men så snart jag kopplar in routern igen så dyker mitt nätverksnamn upp och där var det ju tvärstopp att komma in.

Hur i h-e kan jag resetta hårdvaran? Manualen (det sladdriga a4-arket) säger ingenting. Jga kommer heller inte in på webadminsidan för att greja.

Hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 21:02

Veckla ut ett gem, tryck in det i det lilla hålet, starta om routern under tiden du har gemet i hålet, håll så ca 30 sek, har för mig routern bootar om ett antal gånger (flashar med ljusen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 21:54
Ursprungligen av Lm:

Veckla ut ett gem, tryck in det i det lilla hålet, starta om routern under tiden du har gemet i hålet, håll så ca 30 sek, har för mig routern bootar om ett antal gånger (flashar med ljusen).

Det finns inget 'litet hål' alls på hårdvaran. Helt intakt, utan några knappar, spakar eller hål.

  • Medlem
  • 2006-02-22 21:02

Mitt tips är att du ansluter till routern med en nätverkskabel mellan dator och router. Då kommer du in i routern och kan både ändra lösenord mm samt nollställa routern.
Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 21:57
Ursprungligen av Korsriddaren:

Mitt tips är att du ansluter till routern med en nätverkskabel mellan dator och router. Då kommer du in i routern och kan både ändra lösenord mm samt nollställa routern.
Lycka till!

Ja, det tänkte jag med. Men det verkar inte funka alls. Jag har testat att plugga in en tcp/ip-kabel både via LAN- och WAN-portarna, men jag kommer inte alls in via 192.168.1.1/

Det MÅSTE ju gå att resetta till fabriksinställningen på ngt vis? Googlade ngt om att man kunde plugga in en analog telefon i ngt urtag och knappa in **3266#, men det var nog för ett 3com-modem. Typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:03

Var det ingen manual med i paketet, eller på en CD ?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:05
Ursprungligen av Tangen:

Var det ingen manual med i paketet, eller på en CD ?

/Tangen

Jo, som jag skrev i första inlägget så fanns den en sladdrig liten A4 med kort information om hur det hela ska kopplas ihop. Men ingenting om en reset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:05

hmm sökte lite på nätet och hittade bara en 2sidig pdf - återkommer

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:20
Ursprungligen av Tangen:

hmm sökte lite på nätet och hittade bara en 2sidig pdf - återkommer

/Tangen

Ah.. nu hittade jag en cd och å den fanns det faktiskt en pdf. Såhär ska man göra:

- dra ur strömsladden ur routern
- ta en vanlig tcp/ip-kabel och plugga in ena änden i WAN-kontakten och den andra änden i ngt av LAN-portarna.
- plugga in strömsladden i routern. Nu kommer en röd lampa att blinka fort under några sekunder, och sedan långsammare (2 sekunder på, 2 sekunder av). Stäng av strömmen igen genom att dra ur strömsladden.
- koppla ihop som vanligt, på med ström och logga sedan in igen med 192.168.1.1/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:28
Ursprungligen av mrkz:

Ah.. nu hittade jag en cd och å den fanns det faktiskt en pdf. Såhär ska man göra:

- ta en vanlig tcp/ip-kabel och plugga in ena änden i WAN-kontakten och den andra änden i ngt av LAN-portarna.

såklart - ahhhh så logiskt

/Tangen

edit: borttaget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:21
Ursprungligen av Tangen:

Ah, tack

Löste det dock själv under tiden du letade åt mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:19

kolla

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:22
Ursprungligen av Tangen:

kolla

Schysst previewbild, men den där texten beskriver en router med en reset-knapp. Någon sådan finns inte på min modell av router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 22:29

skönt att det löste sig....
/Tangen

1
Bevaka tråden