Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilka filformat stöds av imovie HD6?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 16:56

Jag har försökt hitta en lista på vilka filformat som imovie hd6 stödjer när det gäller att importera i programmet. hittar ingen lista hos apple, är det någon som vet vart jag skall leta, eller vet hur det ligger till??

tack.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-02-22 18:20

Ja, jag undrar lite samma sak. Ska importera från en dvd till iMovie och undrar vilket filformat jag ska välja.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 19:02
Ursprungligen av Conny W:

Ja, jag undrar lite samma sak. Ska importera från en dvd till iMovie och undrar vilket filformat jag ska välja.

"DVD" är inget filformat, utan ett typ av skiva som kan innehålla vad som helst.
Men om du menar att du har en film med .VOB-filer, så är det bara att dra dom in i iMovie.
Konstigt att du inte ens verkar ha testat det.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-03-16 14:33
Ursprungligen av Danne V:

"DVD" är inget filformat, utan ett typ av skiva som kan innehålla vad som helst.
Men om du menar att du har en film med .VOB-filer, så är det bara att dra dom in i iMovie.
Konstigt att du inte ens verkar ha testat det.

Jo, jag VET att dvd är en skiva men jag syftade såklart på en film jag har på dvd, i det här fallet från en konsert jag spelat. Nu var det ett tag sen så jag kommer inte ihåg om jag testade det. Antagligen provade jag väl allt jag kunde komma på innan jag slängde ut frågan här. Men det har löst sig nu. tankade ner ett litet program (som jag nu inte kommer ihåg namnet på) som fixade baletten.

Program att konvertera så det passar med imovie

Prova Handbrake den gör om till MP4 Funkar i imovie.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 18:59
Ursprungligen av mint:

Jag har försökt hitta en lista på vilka filformat som imovie hd6 stödjer när det gäller att importera i programmet. hittar ingen lista hos apple, är det någon som vet vart jag skall leta, eller vet hur det ligger till??

tack.

Det enda jag försökt som inte funkade var .wmv.
Motfråga: Vad är det för filformat du VILL importera?

Enligt hjälpfilen så bör iMovie klara av alla filformat som QuickTime klarar.

iMovie använder QuickTime och således kan du importera allt som QuickTime kan konvertera till DV. I princip kan man säga att allt du kan spela upp med QuickTime kan iMovie importera.

Oj, samma minut kom vi med samma svar.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 14:38

Jag är ute efter att kunna importera .mod filer som jag får ur min videokamera. någon som vet något?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-24 15:20

Vad är .mod?
http://filext.com/detaillist.php?extdetail=MOD
Förresten, har du provat? I så fall, vad hände?
Gick det inte, så går det väl inte.

Är rädd att det där med att allt vad quicktime kan spela upp kan också imovie importera är bara delvis sant...
Jag har köpt en mpeg2 komponent till quicktime för att kunna spela upp dito filer men de går fortfarande inte att importera i imovie (5), antar att det fortfarande inte går i nya imovie 6?

Ursprungligen av zend2marz:

Är rädd att det där med att allt vad quicktime kan spela upp kan också imovie importera är bara delvis sant...
Jag har köpt en mpeg2 komponent till quicktime för att kunna spela upp dito filer men de går fortfarande inte att importera i imovie (5), antar att det fortfarande inte går i nya imovie 6?

Vet du om du kan konvertera Mpeg2 till DV? Jag tror att det är vad som krävs.

Det går och jag har provat men då faller ljudet bort eftersom quicktime inte verkar uppfatta att mpeg2 filerna innehåller någon form av separat ljudfil, för när jag spelar upp det i quicktime hör man ljudet men när jag konverterar till DV och spelar upp försvinnner det.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 18:09
Ursprungligen av zend2marz:

Det går och jag har provat men då faller ljudet bort eftersom quicktime inte verkar uppfatta att mpeg2 filerna innehåller någon form av separat ljudfil, för när jag spelar upp det i quicktime hör man ljudet men när jag konverterar till DV och spelar upp försvinnner det.

Jag har samma problem, är det någon som vet vad som fungerar???

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 14:18

Filformat Imovie6

Har du testat att döpa om filen till *.mpg

Jag har ställt samma fråga till JVC eftersom jag skall köpa ny kamera och den spelar in mpeg2 filer. Då vill man ju säkra att Imovie klarar detta. Det går att importera .vob filer. Däremot misslyckas jag med andra mpeg2 filer som borde funka. Det finns ju många codecs som gör att vissa inte går.

Är någon som har importerat videofiler i mpeg2 format?

//justus

oj, längesen detta forum användes... :/

Stillbilder till iMovie kortas av på höjden !

Jag har problem med att till iMovie importerade bilder, kortas kraftigt , på höjden,
Sedan jag i Photoshop skrivit texter på dem i övre delen, så skärs en stor del av det utrymmet bort, vid importen.
Jag har prövat med "Ändra storlek" i Photoshop, gjort dem större, gjort dem mindre, ingen skillnad.
Någon som vet ?

QT måste ha en plugg för att läsa mpeg2-filer - Apple säljer den separat.

1
Bevaka tråden