Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemas! iBook-iPod

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-19 19:41

Hej gott folk. jag har hamnat i lite trassel.

En utbytesstudent på min studentkorridor skulle koppla in sin ipod till min iBook. Nu var den tyvärr så dåligt laddad, så den stängdes ner (tror jag) under kopieringen (det är första gången en ipod kopplas till min nya dator). Sedan låste sig iTunes och när jag skulle öppna det efter tvångsavslutning så kom följande felmeddelande:

"Filen 'iTunes 4 Music Library' är låst, på en låst skiva, eller så har du inte skrivrättigheter för filen."
Hur låser man upp?
Jag provade att ta bort filen och göra om biblioteket. iTunes startades men jag kan inte nå iPoden. Jag får meddelandet att:
"iPod-enheten 'Alex's iPod' används av en annan användare av den här datorn."

På iPoden står det: "Do not disconnect"

Vad menas det med en annan användare? Ska jag lägga tillbaka det gamla biblioteket, och hur kan man låsa upp filen?

Stackars alex är rädd att han ska bli av med all sin musik han tagit med sig! Nån som kan hjälpa oss lite?

Edit: skulle naturligtvis skrivit inlägget under 'mjukvara' istället. Kan man flytta på nått sätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:44

Du ser ingen ikon på skrivborder som ser ut som en iPod? Går den dra till papperskorgen?
Om du startar skivverktyg, finns iPoden med i listan? Kan du köra "mata ut" på den?

Om inget ovan går, beskriv lite mer vad du ser och inte ser.

  • Medlem
  • 2005-01-19 19:48

Jodå den syns både på skrivbordet och i skivverktyg. Men ska jag verkligen mata ut, om det står "Do not disconnect" på ipoden? Alex säger att det är risk att allt raderas.

Ursprungligen av bohne:

Jodå den syns både på skrivbordet och i skivverktyg. Men ska jag verkligen mata ut, om det står "Do not disconnect" på ipoden? Alex säger att det är risk att allt raderas.

Är det inte så att mata ut och koppla isär är två skilda grejor. Jag tror att om du matar ut podden på rätt sätt, alltså drar den i papperskorgen, så är det helt ok. Om du bara drar ur kabeln blir det fel, men jag tror inte att låtarna på podden försvinner ändå. Vad häder om du låter den vara kvar och bara startar om datorn? Det borde funka!

  • Medlem
  • 2005-01-19 20:23

Aha!
som sagt, första gången jag kopplat in en ipod
Nu är den iallafall utmatad, men han hade blivit av med alla sina låtar och fått mina istället! märkligt... Tack för hjälpen iallafall.

ps. alex tar ser det positiva i misären: han får ju lyssna på en massa ny musik han annars inte skulle ha träffat på....

Ursprungligen av bohne:

Aha!
som sagt, första gången jag kopplat in en ipod
Nu är den iallafall utmatad, men han hade blivit av med alla sina låtar och fått mina istället! märkligt... Tack för hjälpen iallafall.

ps. alex tar ser det positiva i misären: han får ju lyssna på en massa ny musik han annars inte skulle ha träffat på....

Det är inte konstigt alls! när man matar in en iPod i en annas dator frågar datorn om man vill ansluta till det itunes-biblioteket eller inte. Svarar man ja ersätts de låtar som finns på podden med de låtar som finns i itunes. Svarar man nej eller om det nu är mauellt, blir originallåtarna kvar både på ipoden och itunes. sen kan man föra över låtar manuellt från itunes till ipod.
Alex har väl kvar sina låtar i sitt itunes? När han då kommer hem med dina låtar på podden och kopplar in den i datorn, lär hans dator fråga ovanstående. Om han då klickar Nej/Manuellt, så kan han komplettera med sina låtar om det finns plats kvar på podden. Sen tar han bort den, laddar hem ett program som gör att man kan föra låtar från ipod till itunes. Kopplar in på samma sätt som tidigare och lägger över de låtar han vill ha i ituens från ipod. Kopplar loss, kopplar in och ser till att det blir automatisk uppdatering därefter. (Om man nu vill det. Smidigt tycker jag.)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:51

Det är ju när du har matat ut som du kan koppla ifrån...
Då kommer det stå "Det är okej att kopplaifrån..." Typ

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 19:52

Det står "do not dissconnect" på ipoden för att den skall matas ut från datorn (för att filstrukturen på ipoden disk skall stängas riktigt).

Så ta ikonen på skrivbordet och mata ut den (skivverktyg vara bara utifall den inte syntes på skrivbordet).

Sedan får du ev. skapa ny "itunes library" -fil om du har otur, men det har du ju redan gjort så det går väl av gammal vana

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 20:24

Tur Alex tog det så…
(Men obegripligt är det)

do not disconnect

undrar bara varför det står do not disconnect när den visar att den år fulladdad den år också nyköpt

Det beror på att din iPod används som lagringsutrymme och den enda sättet den kan tas bort på ett säkert sätt utan att man riskerar problem och dataförlust är via mjukvara, därför måste man mata ut den via datorn och inte bara dra ut sladden.

(Det har alltså inget med laddningen att göra.)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 15:35

Ja, det är rätt som Ian sade. Jag blev av med alla mina låtar på iPoden en gång i början som iPod newby när jag slängde allt i min iTunes bibliotek på jobbet och sedan nästa dag kopplade på iPoden. Eftersom jag inte had ändrat inställning i iTunes iPod preferences/inställningar till "Hanterar spår och spellistor manuellt " då försvann allt jag hade på iPoden tyvärr eftersom biblioteket var tom.

För att undvika detta traumatiska händelsen välja man "Hanterar spår och spellistor manuellt" istället för "Uppdaterar spår & spellistor automatiskt"

Din väns låtar borde var kvar i hans egen iTunes bibliotek men då gäller samma sak här- om det är kryssat för ""Uppdaterar spår & spellistor automatiskt" på hans Itunes hemma - då kommer hans nya låtar på iPoden att försvinna eftersom hans iTunes bibliotek kommer att ersätta de nya på iPoden med bibliotekets låtar

1
Bevaka tråden