Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac, väldigt tungladdat

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 11:11

Jag antar att det finns fler än jag som sitter här ute i välden med en lite äldre dator. Den behöver inte ens vara så gammal, tillräckligt ny för att kunna leka lite i halvgamla spel och enklare Photoshop men på tok för gammal för att göra avancerade saker i PS eller ladda medelkomplicerade cad-grejer. Att surfa funkar däremot oftast utmärkt, till och med sidor som Aftonbladet där en stor del av innehållet är bilder, många dessutom animerade.

Det finns dock undantag, hemsidor där några tiotal högupplösta bilder laddas sänker webläsaren direkt. Tyvärr har 99mac samma effekt, trots att sidan till synes saknar tungladdade bilder. Att scrolla på sidan är nästan helt hopplöst, speciellt med scrolljjulet på musen. Att ta tag i listen på höger sidan funkar lite bättre, lustig nog uppnås samma effekt vid betraktande på andra tungladdade sidor.

Just detta sammanträffande fick mig att fundera lite. Uppenbart är det något som är fel på 99mac då sidan är så tung. Tydligen har det också ett samband med stora bilder. Frågan var vad sambandet var. Tack och lov hade jag en adblock installerad till Firefox men har respekterat önskemålen om att inte använda den så aktivt på mindre sidor. 99mac är kanske inte så liten men tillräckligt, däremot är det en dröm att använda på många andra ställen. Nåja, jag började klicka på allt som syntes utan någon egentlig förbättring av upplevelsen. Till sist tog jag bort bakgrundsbilden ( http://www.99mac.se/images/bg_shadow.png ) och vipps, inga problem längre. Sidan laddas mycket fortare och den går utmärkt att scrolla utan att det ser ut som en puckelpistsimulation.

Tyvärr medförde det att man tvingas läsa alla inlägg mot mörkgrå bakgrund men det går iaf att fortsätta läsa på forumet. Synd bara att man måste använda en adblock för att göra det möjligt.

Intressant feedback - jag kände inte till att detta var ett problem!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-21 11:33

Kan det vara så att webbläsare modell något år äldre har svårigheter med png-bilder?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 12:05

Jag tror inte att Firefox 1.5.0.1 ska har något speciellt problem med det. Problemet är nog att CPU/GPU får det tungt när det är så många efter varandra. Jag har heller inte så mycket minne, 256 MB + 32 MB, men det käns mer som att grafikkortet inte orkar rendera alla bilder.

Internet Explorer har problem med png-bilder i alla fall. Jag kommer ihåg att jag har fått sitta med mörkgrå bakgrund i skolan.

Möjligen kan bakgrundsbilden vara för liten. Det kan vara bättre att göra den lite större så den inte upprepas lika många gånger. Jag tycker iofs inte att den nämnda bilden borde vara något problem, men tanken slog mig. För ett antal år sedan var det ju många som fick för sig att lägga en (1) färgad pixel som bakgrundsbild - vilket effektivt sänkte webbläsaren när den skulle rita upp denna pixel flera miljoner gånger...

Ps, upplever inga prestandaproblem själv...

Senast redigerat 2006-02-21 22:52
  • Medlem
  • 2006-02-21 22:29

Jämför jag med andra sidor tycker jag nog också att 99mac laddar långsammare. Har en ny iBook 1,33 med en gig RAM och sitter på 10 Mbit BBB-lina.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-22 01:02

Jag var tvungen att ge upp Firefox i samband med version 6-betan. Det var så fruktansvärt segt. Numera kör jag IE istället

1
Bevaka tråden