Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skiverktyg fungerar ej

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-21 00:42

Tjena!

Har en Ibook G4 1.07 ghz med 768 ram som har fungerat felfritt sen den köptes för ca 1 år sedan. Tankade ner Onyx för att hålla datorn i trim och det har också fungerat fint tills nu.
Häromdagen när jag skulle optimera systemet som vanligt en gång i månaden så vägrade den fullfölja...den låser sig inte men den kör ungefär halva sen lägger den av. Jag testade då att kontrollera HD:n med skivverktyget men efter halva la den också av...det stod att det var något fel med programmet...när jag skulle avsluta stod det att då kan disken pajja men jag had inget annat val..och den funkar än så länge...

Men varför kan jag inte kontrollera eller reparera disken? någon som har stött på problemet tidigare? Sitter just nu med ett viktigt skolprojekt och vill inte att datorn ska lägga av. Finns det något jag kan göra eller ska jag ignorera och köra på?

tacksam för svar

mvh Peter Johansson

Ett tips är att snabbt som attan säkerhetskopiera allt "viktigt". Jag tycker nämligen att det låter som om du har fått en eller flera skadade sektorer på din hårdisk. Brukar vara ett säkert tecken på att den(hårddisken alltså) är på väg att lägga av.

  • Medlem
  • 2006-02-21 13:34
Ursprungligen av DeathMan:

Ett tips är att snabbt som attan säkerhetskopiera allt "viktigt". Jag tycker nämligen att det låter som om du har fått en eller flera skadade sektorer på din hårdisk. Brukar vara ett säkert tecken på att den(hårddisken alltså) är på väg att lägga av.

Hmm....ok men det enda som återstår är att vänta på att den ska lägga av och sen köpa en ny mac eller? Kan väl köpa en ny hårddisk men min iBook har redan endel döda pixlar och den kanske inte hänger med så länge i övrigt ändå...vad tror ni?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-21 14:17
Ursprungligen av Darko:

Hmm....ok men det enda som återstår är att vänta på att den ska lägga av och sen köpa en ny mac eller? Kan väl köpa en ny hårddisk men min iBook har redan endel döda pixlar och den kanske inte hänger med så länge i övrigt ändå...vad tror ni?

Köpa ny efter ett år!? Om kdu ska slänga den (sälja billigt) hör av dig till mig...

Går inte pixlarna på garantin då?

Mvh Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 08:26

Jag hade problem att reparera skivbehörigheter i 10.3.9 på en dator. Jag fick ett tips här att plocka ur iTunes ur programmappen och då funkade det. Jag minns inte exakt alla felmeddelanden men det kanske kan funka för dig.

  • Medlem
  • 2006-02-21 13:47
Ursprungligen av osve97:

Jag hade problem att reparera skivbehörigheter i 10.3.9 på en dator. Jag fick ett tips här att plocka ur iTunes ur programmappen och då funkade det. Jag minns inte exakt alla felmeddelanden men det kanske kan funka för dig.

ah ok jag ska testa detta....efter jag lämnat in projektet..hehe

tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2006-02-21 14:09

Det var inte hela iTunes som skulle flyttas ut/slängas

Citat:

If you've got 10.3.9 or earlier, and downloaded iTunes 6.02 and hit a problem with running Permissions Repair using Disk Utility (and many people have...) then the fix that seems to work ..God knows why... is, to quote from the relevant Apple Support Forum...
"Go to HD>Library>Receipts and trash all iTunes .pkg files EXCEPT for iTunesX.pkg and iTunesPhoneDriver.pkg"
It's been a total fix for me. Er... why? Greater minds than mine will doubtless know the answer to that question.

http://macintouch.com/readerreports/itunes6_0_2/topic1991.html

1
Bevaka tråden