Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget kvitto vid automatförsäljning?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På området där jag parkerar i Göteborg är det tomtägaren som satt upp en parkeringsautomat och låter Göteborgs kommun hantera kontrollen - bolaget heter Parkeringsbolaget.

Fram till förra julen gick det bara att betala med 1kr och 5kr mynt och avgiften är 72kr per dag - det blir rätt många mynt och det finns ingentans att växla i närheten. Sedan ett halvår tillbaka går det att betala även med 10kr mynt.

Mitt problem:

- Automaten lämnar inte något kvitto överhuvudtaget (ingen parkeringsbiljett) på att man betalat. Det finns därför inte något sätt att bevisa att man betalat eller möjlighet att dra av kostnaden på sitt företag.

- Automaten tar inte heller kort vilket hade varit ett alternativt sätt att faktiskt få ett kvitto på betalningen.

§ Konsumentköplagen
gäller när du som konsument köper en vara av ett företag. Lagen innehåller bland annat regler om köparens rättigheter när det uppstår ett fel på en köpt vara och vid försenad leverans.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

§ Konsumenttjänstlagen
gäller för tjänster som ett företag utför på beställning av en konsument, till exempel målning, snickeri och bilreparationer. Lagen innehåller bland annat regler om konsumentens rättigheter om tjänsten blir fel och vad som gäller när företaget lämnat en prisuppgift.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

§ Avtalslagen
innehåller regler om avtal i allmänhet. Till exempel hur ett avtal ingås, när ett ingånget avtal kan vara ogiltigt, om fullmakt.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM

Min fråga:

- Finns det inte någon lag (har försökt hitta svar i lagboken) som säger att jag har rätt till ett kvitto. Om inte: vilka typer av tjänster/försäljningar slipper lämna kvitto? Hur ska moms redovisas annars som exempel?

Eller är det så att man aldrig har rätt till kvitto (wow, vilka möjligheter!)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 13:37

Det är väl troligtvis samma scenario som när du har varit i USA och lämnat dricks med företagets pengar: En uppskattning av beloppet är fullt godkänd av en revisor. Det behöver alltså inte finnas några kvitto (kvitto på dricks...höhö) eller andra papper som bevisar utlägget.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 13:49

Kollade med svärmor på Skatteverket:
Du kan helt enkelt ta upp kostnaden utan kvitto och skulle det bli kontroll kan man hänvisa till bolaget som sålt varan (parkeringen).
Kontentan är alltså att du kan yrka på avdraget fastän du inte har några papper på det.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 13:52

I Italien är det LAG på att handlaren skall lämna kvitto på ALLT. Oftast får man kvitto nertryckt i näven med en smäll. Skulle du gå ut ur butiken med varor som är köpta där och finanspolisen står utanför åker både du som kund och handlaren dit för skattebrott.
Jag har blivit kontrollerad vid ett enda tillfälle under Italienbesök, så bevisligen finns denna finanspolis.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

I Italien är det LAG på att handlaren skall lämna kvitto på ALLT. Oftast får man kvitto nertryckt i näven med en smäll. Skulle du gå ut ur butiken med varor som är köpta där och finanspolisen står utanför åker både du som kund och handlaren dit för skattebrott.
Jag har blivit kontrollerad vid ett enda tillfälle under Italienbesök, så bevisligen finns denna finanspolis.

Det stämmer - det är stenhårt! Guardia di Financia heter de, och enligt min italienska sambo så är det lika hårt exvis inom restaurangrörelsen, som en annan enhet inom rättsväsendet besöker frekvent för att kolla kontrakt, sanitetspapper för de anställda samt kassaapparater...

Det är ju sjukt att de kan vägra lämna kvitto med hänvisning till att du ska parkera någon annanstans...

Jag ringde också till Skatteverket och dom säger att enligt bokföringslagen måste en verfikation upprättas oavsett hur liten transaktionen är. På rak fråga säger dom att Parkeringsbolaget MÅSTE lämna kvitto utan undantag. Intressant va?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991078.HTM#K5P7S1

På fråga två angående hur jag ska få detta kvitto hänvisade dom till Bokföringsnämnden som jag ringer imorgon: http://www.bfn.se/

Ringde tillbaka till Parkeringsbolaget - nu hänvisar dom till chefen! Sitter i telefonkö nu

Hur visar du för lapplisan att du betalt för parkeringen då?

Man knappar in vilken plats man står på och då ser lapplisan att man har betalt.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Man knappar in vilken plats man står på och då ser lapplisan att man har betalt.

Doh.. sådana hade jag glömt..

Jag har talat med chefen för Parkeringsbolaget nu och han erkänner att man faktiskt måste lämna kvitto men att dom inte har någon lösning för det. "Parkera någon annanstans" var hans lösning men det gör ju inte deras koncept mer tillåtet.

Han hänvisar till ekonomichefen som "har koll på skatter" - dom har ALDRIG fått frågan tidigare

Ursprungligen av Björnström:

...dom har ALDRIG fått frågan tidigare

Det brukar heta så...

Otroligt:

- Dom hänvisar till ett "undantag" från Skattemyndigheten som säger att transaktioner under 200kr undantas kvittoregeln. Jag frågar om jag kan få veta var detta undantag finns på papper för i bokföringslagen och enligt skatteverket finns det absolut inte några undantag. Dessutom hade det varit intressant att tillämpa undantaget i egen verksamhet...

Han blir lite stressad av allt detta och undrar varför jag frågar. Förklarar min situation.

Och tro det eller ej: "Vi kan skriva ut ett kvitto till dig om du behöver det"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-20 14:26

Jamen dåså. Kräv ett kvitto varje gång du parkerat. Fast då måste du ju ha personal där. De får väl stationera en snubbe vid automaten med ett kvittensblock.

Eller byter de automat.

De får väl göra det som känns smidigast

Precis - det här måste ju vara det mest effektiva sättet att få en ny automat. Antagligen höjer dom avgiften samtidigt för att täcka "nya högre kostnader för automater"

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-02-20 20:44

Ta vagnen, Tidpunken ger mig alltid kvitto.;)

  • Medlem
  • 2006-02-20 21:58

Heja Björnström. Kräv din rätt!!!!

Jag undrar hur mycket svarta pengar som försvinner iväg på detta sätt. Eller är automaterna uppbyggda som kassaapparater som inte ger kvitton?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-20 22:01

Jag lider av samma problem.

Vid kontakt med min revisor har jag fått uppgiften att det räcker med att ange automatens plats i körjournalen, tillsammans med den erlagda avgiften.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 11:46
Ursprungligen av ThomasC:

Jag lider av samma problem.

Vid kontakt med min revisor har jag fått uppgiften att det räcker med att ange automatens plats i körjournalen, tillsammans med den erlagda avgiften.

Det var ju det jag sa att Skatteverket rekommenderar, men det verkar som om olika RSV-kontor ger olika uppgifter. Jag litar (tror det eller ej) på svärmor.

Bokföringslagen säger bara "Verifikations skall upprättas för varje enskild transaktion", inte att den ska styrkas med kvitto. Ett kvitto minskar sannoliktheten för diskussioner, men är egentligen inte ett krav. Det handlar lite om sunt förnuft och tillit också.

I praktiken är svärmorslösningen helt OK. likaså att samla en drös kvitton ( = lika med flera utgifter ) på samma verifikation ( = en bokföringstransaktion ). Anteckna mätarnummer, p-plats, dag, klockslag och summa och anvönd den anteckningen som underlag för verifikationen. Jag vill se den revisor, eller skattedirektör, som invänder.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-24 07:20

Utdrag ur en företagarkurs jag nyligen gick:

•Vad är en bokföringssorder?

–En egenhändigt tillverkad verifikation där annat underlag saknas.

•Vad skall en verifikation innehålla för uppgifter?

–När verifikationen upprättades.
–När affären skedde.
–Belopp.
–Vem som köper, vem som säljer.
–Vad affären avsåg.
–Dessutom momsnummer eller org.nummer samt momsbelopp i kronor och ören.

Kursledaren tog upp just den situationen med parkeringskvitto som exempel.

1
Bevaka tråden