Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendezvous blir OpenSource

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple meddelar att källkoden till Rendezvous nu är OpenSource så att alla utvecklare och företag kan ta del av den nya tekniken och utveckla egna applikationer.

Rendezvous är en ny teknik ifrån Apple som i grunden använder sig av standardprotokoll som IP, ARP och DNS - men som ger användaren en helt konfigurationsfri tillvaro. Din dator kan hitta skrivare via nätverket och/eller Airport som automatiskt konfigurerar sig själva. Apples nya iChat applikation som medföljer MacOX X 10.2 använder Rendezvous.

Apples OpenSource kit gör det enkelt för utvecklare att implementera Rendezvous i programvara för Unix, Linux och Windows datorer och i fristående enheter som skrivare.

För den som känner sig kallad finns källkoden att ladda ner ifrån opensource.apple.com

Läs Apples pressrelease på Engelska

Att släppa Rendezvous som öppen källkod och dessutom göra ett utvecklings kitt för det hela är nog mycket smart. Ska Rendezvous slå igenom är det viktigt att så många som möjligt tar till sig tekniken innan någon annan standar tas fram.
Personligen hoppas jag verkligen att Rendezvous slår igenom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-30 22:55

Hummm… rätta mig om jag har fel men bygger inte Apples Rendezvous på ZeroCONFIG som i sin tur är en helt öppen stanard? Alltså tekniken bakom Rendezvous är egentliggen inget nytt, bara en i "Appel Branded Box" så att säga. De är de första som faktiskt GÖR något som fungerar med ZeroCONFIG…

Hur som haver… OM nu fallet är som jag tror det är så bygger Rendezvous helt på en öppen standard. Som jag läst ska denna vara gratis att impantera dessutom. Därav är det väl egentliggen inget speciellt med att Apple släpper sin smak av ZeroCONFIG gratis? Rätta mig om jag har fel…

För överig tycker jag ZeroCONFIG är ett mycket bättre namn på tekniken. Det beskriver EXAKT vad det är också… Rendezvous kommer inte en kotte ihåg - de som gör det lär inte kunna stava till det ändå

1
Bevaka tråden