Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på min nya iMac!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-18 23:06

När min iMac Core Duo 20" har gått ner i skärmvila och man sedan väcker upp den, så börjar hela skärmen flimmra (som om man har ställt den typ på 20hz eller nå't). Detta slutar inte förrens man stängt av datorn och dragit ur sladden! Har någon varit med om detta?? Ska man behöva skicka tillbaka skrället?

Det låter ju inte så bra, hur har du kopplat den till elnätet? Jordat eller ojordat eluttag?

Har du uppdaterat till Mac OS X 10.4.5?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-19 09:07

10.4.5 har jag. Däremot inget jordat uttag, ska det krävas?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-19 10:16

Ring till Apple Support !

Ursprungligen av UrbanP:

10.4.5 har jag. Däremot inget jordat uttag, ska det krävas?

I princip ja.

Fanns det inte något grafikfel på de nya iMac ?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93115&highlight=grafikfel

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 11:50

Varför det?

Ursprungligen av Picasso:

Varför det?

I princip alla moderna datorer är konstruerade för att anslutas till jordade uttag för säkrare och stabilare funktion. Det fungerar iofs även att köra ojordat men chansen att problem uppstår är större om man kör ojordat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 12:18

Problemet kan ju inte bero på om datorn är ansluten till ett jordat uttag eller ej.

Ursprungligen av Konrad:

Problemet kan ju inte bero på om datorn är ansluten till ett jordat uttag eller ej.

Jo det kan det, många datorproblem beror på elstörningar.

Det beror inte på jordfel Det är problem med nya iMac-datorerna. Jord är bara säkerhet. Används inte ens till de flesta laptop-datorer som finns på marknaden.

Ursprungligen av MiBook84:

Det beror inte på jordfel Det är problem med nya iMac-datorerna. Jord är bara säkerhet. Används inte ens till de flesta laptop-datorer som finns på marknaden.

Nej jordade uttag är inte bara säkerhet utan en förutsättning för att moderna nätdelar ska fungera som tänkt.
Batteridrivna produkter behöver inte jordas externt eftersom batterier oftast inte drabbas av samma problem och störningar som nätdelar gör. Kan man ansluta sin stationära dator till jordat uttag så ska man alltid göra det.

http://www.feb.se/ARTICLES/elsan.html
*"I: Apparater konstruerade för jordade uttag SKALL anslutas till ett sådant. Skyddsjord är inte bara en elsäkerhetsmässig detalj, jordning har även en funktion med avseende på störningar på elnätet, radiostörningar såväl som lågfrekventa fält. "

Men problemet behöver som sagt inte bero på att datorn inte är ansluten till ett jordat uttag, men det KAN bero på det.

Senast redigerat 2006-02-19 13:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 13:12

Har du testat i jordat uttag, t.ex i köket? Inte för att jag tror det har med det att göra, men det är ju ganska enkelt att testa.

Det blir ju problem om saker måste anslutas till jordade uttag, de flesta som bor i lite äldre bostäder har ju inte jordade uttag förutom i köket. Dessutom måste alla uttag i samma rum vara jordade eller ojordade, man får inte blanda. Det är alltså inte tillåtet att komplettera bara ett uttag med jord.

nej, då måste alla uttag i det rummet, och alla de uttag i de grupper som har ett uttag i rummet som berörs jordas. väldigt OF i och för sig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-19 17:57

Har nu testat med jordat uttag, men jag får samma problem. Konstigt att felet bara uppstår efter skärmvila och inte efter datorvila...

Ny iMac kom i fredags och har samma problem.....efter att datorn gått i vila blinkar bildskärmen med ca 20 hz.

Ringer apple i morgon.....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-20 08:27

Kan du inte meddela här på forumet vad de sa när du pratade med dem? Man vill ju inte gärna skicka den på service i 4 veckor! hoppas de skickar en ny...

Min 20" intel har inga som helst problem med dessa flimmer, varesig i jordat uttag eller ej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 09:47

Tony: Vad har du för exakta specar på din 20"? Har du 256MB vram t.ex.?

Min är helt standard, 128mb vram och 512mb ddr2.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-20 13:04

Jag, som just har fått min iMac 20" 1GB RAM 256MB VRAM, har inte upptäckt några av dessa problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 14:20

Drivs inte skärmen (lcd) av
transformerad sekundär likspänning? Nätspånningen kan variera mellan 100–240 V växelström
och frekvensen melln 47–63 Hz, enfas. Så länge inte blixten slår ned har vi mycket "bra" spänning i Sverige. Man har datorer även i U-länder där de kör på tex. gamla elverk. Jag tror att det är grafikortet och mjukvaran som bråkar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-22 22:30

Har fått samma problem som dig Urbanp. Min slutar flimmra efter ett tag men nu dröjde det minst tio minuter innan den slutade.

Mvh Martin

Edit: Har nu spenderat 1h 12min i telefon med apple supprt. De hade ingen lösning som fungerade men bad mig att sätta den i hardware test läge och låta dem göra det "stora" testet om och om igen tills imorgon. Sedan skulle jag återkomma.

Har även märkt att det skiljer mycket i hur långt tid det flimmrar efter skärmvila, ibland så flrsvinner det succesivt och är helt borta efter 10-20 sek medans det kan hålla på på i 10-30min ibland.

Senast redigerat 2006-02-23 19:32
Ursprungligen av Nymberg:

Har fått samma problem som dig Urbanp. Min slutar flimmra efter ett tag men nu dröjde det minst tio minuter innan den slutade.

Mvh Martin

Edit: Har nu spenderat 1h 12min i telefon med apple supprt. De hade ingen lösning som fungerade men bad mig att sätta den i hardware test läge och låta dem göra det "stora" testet om och om igen tills imorgon. Sedan skulle jag återkomma.

Har även märkt att det skiljer mycket i hur långt tid det flimmrar efter skärmvila, ibland så flrsvinner det succesivt och är helt borta efter 10-20 sek medans det kan hålla på på i 10-30min ibland.

Vad har du för konfig på din iMac Intel?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-24 13:53
Ursprungligen av Hunter78:

Vad har du för konfig på din iMac Intel?

Uppgraderat minne till 1,5 gb annars som standard.

Senast redigerat 2006-02-24 15:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-24 14:40

Har inga av nämnda problem med min Intel iMac 20" (256MB VRAM). Däremot har jag en pixel som är fast i grönt läge..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-25 16:11

Nu har jag fått min iMac utbytt, den nya har inte detta fel...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-09 16:17

Fick besked om våran idag. De har tydligen kommit fram till att det troligen var fel på skärmen så de hade beställt en ny och förhoppningsvis ska den vara utbytt och klar på måndag :D.

1
Bevaka tråden