Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack och hej då, TV4

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här försöker man titta på web-TV på TV4:s hemsida, men tji fick man där. Saxat från deras support:

Det finns inga effektiva videoformat för streaming som inte är proprietära i dag (MPEG4 är en standard, men det finns såvit vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders och servrar som tacklar streaming).

Real och Quicktime är format som är tillgängliga på flera plattformar. Men det är några nackdelar (både för användaren och för oss) med dessa format. Vi har landat på det proprietära alternativet som är mest smärtfritt både för oss och inte minst för nästan alla potentiella användare.

Då blir det definitivt inget mer TV4 för min del. För att ytterligare spä på låsningen har de valt ett format som i princip bara går att köra i Explorer 6+ med Media Player 10, Firefox et consortes göre sig icke besvär. Så mycket för att vilja nå ut till alla. Hur kommer det sig att de flesta andra TV-bolag kan lösa så att man kan komma åt deras innehåll på annat än päzä?

Suck!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-20 11:41

Jadu.... de kanske är sponsrade av Windooze eller något? Kanske de håller sig till en plattform i hopp om att äga resten av världen också?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 11:44

TV4 körde bara Mac i början, till allt. De hade Macar i alla studios och de anställda hade PowerBooks. Sedan hände något, det kom väl nån peze-tomte och förgiftade dem.

Ursprungligen av Konrad:

. Sedan hände något, det kom väl nån peze-tomte och förgiftade dem.

Han är framme rätt ofta, tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 12:05

Katastrof!

Skriv till dem, det gjorde jag:
webbtv@tv4.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 12:06

Skiter i om man kör Mac eller PC….Ett företag av TV4's storlek ska banne mig leverera standardlösning som funkar för alla på något vis, inte kräva en viss produkt på en viss plattform.

Det är som att man måste köpa BMW för att köra på E4:a. Volvo får bara köra på småvägar (nej fel, volvo får ju inte köra alls…)

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är som att man måste köpa BMW för att köra på E4:a. Volvo får bara köra på småvägar (nej fel, volvo får ju inte köra alls…)

Nu skulle jag väl kanske inte vilja jämföra kombon Media Player/Explorer med BMW, snarare en riktigt muggig Skoda, måttligt fräch '83:a med ett gäng anmärkningar...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-20 12:06

Hos mig funkar det med Safari.

Ursprungligen av onnyt:

Hos mig funkar det med Safari.

Gratulerar. För mig gör det det inte. Vad har du för inställningar på den?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-20 12:11
Ursprungligen av denjohan:

Gratulerar. För mig gör det det inte. Vad har du för inställningar på den?

Installera Flip4Mac så verkar det fungera.

Ursprungligen av akesson:

Installera Flip4Mac så verkar det fungera.

OK, då får jag testa det också. Önskar dock fortfarande att de hade valt ett öppet format som det inte krävs halvavancerade kunskaper för att få igång. Vi på listan här fixar det, men jag tänker på typ de flesta av mina kollegor och liknande som är måttligt datorvana i allmänhet och macovana i synnerhet. Vad är det för fel på Real eller ännu hellre Quicktime?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-20 12:24
Ursprungligen av denjohan:

OK, då får jag testa det också. Önskar dock fortfarande att de hade valt ett öppet format som det inte krävs halvavancerade kunskaper för att få igång. Vi på listan här fixar det, men jag tänker på typ de flesta av mina kollegor och liknande som är måttligt datorvana i allmänhet och macovana i synnerhet. Vad är det för fel på Real eller ännu hellre Quicktime?

Tyvärr gäller väl som vanligt minsta motståndets lag, fler skulle gnälla om de körde QT. Flip4Mac är inte så klurigt heller faktiskt, så fort man försöker spela upp wmv får man veta av microsoft att de inte har någon mediaspelare längre och att man ska skaffa flip4mac.

Ursprungligen av mrjane:

Tyvärr gäller väl som vanligt minsta motståndets lag, fler skulle gnälla om de körde QT. Flip4Mac är inte så klurigt heller faktiskt, så fort man försöker spela upp wmv får man veta av microsoft att de inte har någon mediaspelare längre och att man ska skaffa flip4mac.

För all del. Har installerat allt nu och det fungerar, men med rätt begränsad funktionalitet. Och det som retar mig är allas härliga inställning att macen, med en marknadsandel på 3-4% bara är att skita i på regelbunden basis. I alla andra brancher är 3-4% av världsmarknaden något de flesta skulle gråta av lycka att uppnå, men tydligen inte i den här världen. Dessutom, om man nu inte vill använda Quicktime (och ja, jag kan förstå det), så finns det andra öppna format som ALLA kan se, typ Real. Visst, ett skitfromat, men det fungerar. Ursäkta min dåliga franska, men hur j-vla svårt kan det vara att välja öppna format? Skit, TV4, det är vad det är!

Nu har jag även fått TV4 att ändra i sin information på sidan:

Fungerar webb-tv på Mac?
Web-TV kan ha problem med Mac. Installationen av Windows Media Player för MacOS X fungerar inte alltid som den skall. Flip4Mac, en plugin till Quicktime, rättar upp det vanligaste problemet.
Här kan du ladda ned filen:
Flip4Mac
OBS! Filen är inte utgiven av Microsoft, och installeras på eget ansvar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-22 15:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

OBS! Filen är inte utgiven av Microsoft, och installeras på eget ansvar

Ansvarar Microsoft för all skit de sprider själva?
Jag har svårt att tro det.:rolleyes:

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-20 12:21
Ursprungligen av onnyt:

Hos mig funkar det med Safari.

Funkar faktiskt här också med kombinationen Safari och Flip4Mac på Tiger, jag tittade precis på morgonnyheterna

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-20 12:10

Safari med Debugmenyn aktiverad, User Agent, Winows MSIE 6.0

Ursprungligen av onnyt:

Safari med Debugmenyn aktiverad, User Agent, Winows MSIE 6.0

Då ska jag testa den

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-02-20 12:12

Det gick i automatiskt läge oxo märkte jag nu.

Ursprungligen av TV4:

...men det finns såvit vi vet ingen fullgod implementation av öppna spelare och encoders...

Hur ledde ekvationen till Windows Media i så fall?

Det är inte min text de lagt ut. Jag har bara fått dom att inse att man visst kan se filmerna på en Mac. Tidigare stod de att de inte hade någon lösning för Mac.

1
Bevaka tråden