Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Ikeas köksplanerare för mac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi håller på att renovera ett gammalt och fint hus i roslagen. Och naturligtvis ska köket åka ut.
Tänkte då använda mig utav Ikeas Köksplaneringsverktyg men naturligtivs så finns det inte till Mac.

Så jag skrev in till kundtjänst och frågade, tänkte jag skulle pusha lite för det eftersom vi ändå är några stycken på jorden som har Mac. Ikea är ju ett företag som finns i nästan alla världsdelar ändå.
Jag blev mycket förvånad över svaret jag fick från kundtjänst:

" Tack för ditt mail.

Vi kommer inte att utveckla för Mac och har inga planer på att
göra detta framöver.
Vi förstår frustrationen som Mac användare känner men
eftersom penetrationen av Macanvändare är så liten och dessutom
minskar successivt har vi svårt att motivera den kostnad en
kompatibilifiering skulle innebära.

Med vänlig hälsning
Agneta Sandborg, IKEA kundservice

www.ikea.se
ikea.kundservice@memo.ikea.com"

Är det någon som vet något alternativ till köksplaneraren?

Helene

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-17 10:45

Lite kul svar med tanke på att IKEA fram tills för något (några) år sedan själva använde mac. Titta i en IKEA katalog som har något år på nacken så är dessutom alla datorer som finns i katalogen från ett välkännt frukt företag...

Jag reagerar på den här formuleringen:
"...eftersom penetrationen av Macanvändare är så liten och dessutom minskar successivt"

Jag trodde att andelen Mac-användare ökar... men kanske inte på IKEAs hemsida...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 10:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag reagerar på den här formuleringen:
"...eftersom penetrationen av Macanvändare är så liten och dessutom minskar successivt"

Jag trodde att andelen Mac-användare ökar... men kanske inte på IKEAs hemsida...

Är det bara jag som får ekivoka bilder i huvudet av den citerade formuleringen?

Ursprungligen av a-born:

Lite kul svar med tanke på att IKEA fram tills för något (några) år sedan själva använde mac. Titta i en IKEA katalog som har något år på nacken så är dessutom alla datorer som finns i katalogen från ett välkännt frukt företag...

Det sägs att de var tvungna att ta bort alla äpplena från katalogen för folk var mer intresserade av datorerna än möblerna... Eller så såg de inte möblerna för datornerna..:D

Ursprungligen av a-born:

Lite kul svar med tanke på att IKEA fram tills för något (några) år sedan själva använde mac. Titta i en IKEA katalog som har något år på nacken så är dessutom alla datorer som finns i katalogen från ett välkännt frukt företag...

Katalogen görs på ICOM i Älmhult, där kör de fortfarande Mac. Vilka varumärken som figurerar i katalogen varierar lite över tiden.

Ursprungligen av ladyhelene:

kompatibilifiering


Mitt mål för dagen: att smyga in det ordet i en konversation...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-17 10:55
Ursprungligen av ladyhelene:

Vi förstår frustrationen som Mac användare känner men
eftersom penetrationen av Macanvändare är så liten och dessutom
minskar successivt har vi svårt att motivera den kostnad en
kompatibilifiering skulle innebära.

Märklig uppfattning de har om att antalet Macanvändare minskar. Den ökar väl snarast, även om vi fortfarande är i klar minoritet.

Sedan är Macen inte direkt liten. Vilket företag som helst skulle göra vad som helst för bara någon procent av en marknad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 12:52
Ursprungligen av ladyhelene:

Är det någon som vet något alternativ till köksplaneraren?

Helene

Alt 1 - Åk till Ikea eller låna en PC
Alt 2 - Ladda hem Sketchup dom har en trial på 8 timmar - så du får rappa på - men då får du göra allt delar själv... Men det är ett bra program som definitivt gör allt det du behöver
www.sketchup.com

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Alt 1 - Åk till Ikea eller låna en PC
Alt 2 - Ladda hem Sketchup dom har en trial på 8 timmar - så du får rappa på - men då får du göra allt delar själv... Men det är ett bra program som definitivt gör allt det du behöver
www.sketchup.com

/Tangen

Tack! Ska prova det programmet.

Hélène

Jag skrev också till IKEA om detta verktyg nyligen och fick bara svaret att de ska ta till sig mina synpunkter.

Programmet är baserat på Microsoft DirectX vilket gör det svårt att porta. Hade de använt OpenGL istället så inbillar jag mig att det hade varit lättare. Java kanske ??!!

Mac-användare minskar ?! Ehh.. kan någon hitta lite siffror och maila till IKEA, det kan ju bara vara tvärtom eller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 15:54

IKEA menade nog att *andelen* Macar i världen minskar, vilket inte är samma sak som att *antalet* minskar.

Och naturligtvis tänker IKEA i strikt ekonomiska termer - hur många kunder kommer vi förlora på att inte ha någon Mac-version kontra hur mycket det kostar att utveckla den. Min *gissning* är att de kommer förlora väldigt få kunder.

Ursprungligen av hin:

IKEA menade nog att *andelen* Macar i världen minskar, vilket inte är samma sak som att *antalet* minskar.

Och naturligtvis tänker IKEA i strikt ekonomiska termer - hur många kunder kommer vi förlora på att inte ha någon Mac-version kontra hur mycket det kostar att utveckla den. Min *gissning* är att de kommer förlora väldigt få kunder.

I mitt tidigare inlägg skrev jag just "andelen". Men jag är ganska säker på att både "andelen" och "antalet" ökar!

Men jag håller med om det du skriver i andra stycket. Andelen är förmodligen fortfarande för liten för att det ska vara någon ekonomisk vinst i att utveckla ett nytt program.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 16:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I mitt tidigare inlägg skrev jag just "andelen". Men jag är ganska säker på att både "andelen" och "antalet" ökar!

Men jag håller med om det du skriver i andra stycket. Andelen är förmodligen fortfarande för liten för att det ska vara någon ekonomisk vinst i att utveckla ett nytt program.

Det skulle jag inte vara så säker på i dagsläget.
Att man fortfarande får det där svaret är däremot ganska naturligt eftersom vare sig IKEA-folk eller många andra inte har som huvuduppgift att dagligen hålla koll på marknadsandelarna för världens olika it-företag. Eller kanske snarare persondator OS företag.

Apples marknadsandel ökar tämligen stadigt nu och har gjort så i ett par år åtmionstone.
Dock kommer det att ta ett eller ett par år innan det får genomslag hos företag som IKEA och andra. Det är bara att hålla ut och tjata på. Till sist kommer det att ge resultat. Om ett eller 2 år sädär.

Tyvärr blir det en självuppfyllande profetsia när ett företag tycker sig inte behöva stödja en plattform och märker att en överväldigande majoritet av användarna är av den plattformen de valt att stödja. givetvis, de som inte stöds av företaget använder ju inte dess produkter i samma utsträckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 11:28

inga problem, hör av dig om du stöter på patrull...

När du gjort en del glöm inte att markera allt och höger(ctrl)klicka för att göra en component, dom är lite lättare att handskas med då - om du vill ändra en del flytta den där den inte är i närheten av andra höger(ctrl) klicka och välj explode...

/Tangen

Apropå Mac i IKEAS katalog, det har diskuterats flera gånger på 99Mac, så tidigt som 2001 faktiskt.

IKEA-katalogen antal macar (fr 2001)
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=2507&

Sedan försvann macarna ur katalogen och det gav denna tråd:

Ny IKEA katalogen har dumpat Apple (fr 2002)
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=775

Att inredingsprogrammet inte fungerar på mac diskuteras även i denna tråd:

Inred kök i 3D på IKEA skräp (fr 2002)
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=1579

Denna tråd rekommenderar Sketchup för möblering (fr 2003)

möblerings program
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=21753

/leg 99MacArkeolog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 18:35

Tänk om detta innehöll köksskåpen ur IKEA-katalogen...

www.icovia.com

Läckert "program", om än på nätet...

-Torkel

Så småningom kommer nog insikten komma smygande även nere i smålandsskogarna. När jag planerade mitt IKEA-kök skickade jag liknande litanior och fick liknande svar. Det slutade med att jag planerade mitt kök i OmniGraffle och lät IKEA-folket i varuhuset lägga ner en timma i onödan för att göra om min ritning i sitt eget program. Sedan hade jag min inköpslista

1
Bevaka tråden