Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet i min 7 månader gamla Powerbook G4 exploderade i söndags morse...

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 16:e Juni förra året beställde jag en Apple Powerbook G4 1,67mHz från AppleStore, och den levererades inom sagd leveranstid några veckor senare. Fram tills i söndags morse kan man sammanfatta bekantskapen med maskinen med ett enda ord; Magiskt. Jag har aldrig varit så nöjd med någonting jag köpt, och det har inte gått en dag utan att jag tänkt för mig själv medans jag använder den att "herregud vad jag älskar den här maskinen". Fram tills i söndags morse det vill säga.

Jag hade under lördagskvällen använt datorn på batteridrift och hade efter att datorn gick ned i vila fällt ned skärmen samt satt den på laddning igen. Jag har datorn på ett skrivbord i mitt rum och låg i sängen med TV'n på och skulle precis släcka för kvällen när det plötsligt smäller till och börjar ryka från datorn samtidigt som det hörs ett fräsande ljud (Jag skulle vilja likna både röken och ljudet med den rök och ljud som uppstår om man häller vatten på en varm stekpanna. En vit, varm, rätt så tjock rök tillsammans med ett fräsande ljud). Jag slänger mig upp ur sängen och fram till skrivbordet och rycker ur sladden ur datorn. Lustigt nog så pulserar "sleep"-lampan fortfarande varpå jag öppnar skärmen för att se om datorn fortfarande kan fungera (inget jag förväntade mig), och mycket logiskt och riktigt så slockar lampan när locket fälls upp. Det ryker vid den här tidpunkten fortfarande om datorn och och det fräser oroväckande om den. Jag plockar snabbt fram en enkrona för att avlägsna batteriet från resten av datorn för att förhindra kortslutning med efterföljande brandutveckling. När jag vinklar upp datorn för att komma åt batteriet ser jag tydliga, svarta märken på skrivbordet; dels en stor rektangulär ruta efter dators chassi, dels väldigt tydliga märken efter batteriluckan. Det syns att det även har sprutat gnistor från portarna på höger sida av datorn, då det även är svarta sotmärken under dem.
Jag fick tag i en handduk och bar med den in batteriet i köket och la det på diskbänken. Det fräste och rykte en hel del om det fortfarande, och röken kändes inte allt för hälsosam att andas in, så jag öppnade ett fönster och gick för att inspektera datorn. Jag hann dock bara konstatera att skärmen fått märken av hettan innan jag hörde att det började fräsa mer och mer ute i köket. Jag hann precis ut i köket för att se när batteriet exploderade en andra gång, denna gång med en låga som stod upp ca en halvmeter upp i luften (vad som hade hänt om denna smäll inträffat när batteriet fortfarande satt i datorn vill jag inte tänka på.). Det började ryka än mer, men efter att den första stora lågan så avtod det allt eftersom, och jag lät batteriet svalna av sig självt innan jag efter ca en och en halv timme inspekterade det, tog bilder samt slog in det i alu.folie och lade in det i en plastpåse tillsammans med datorn.
Jag tog kontakt med AppleStore i måndags och än så länge har det funkat bra. Jag blev uppslussat genom hierarkin tills jag fick prata med en person som jag tror var nån slags produktansvarig. Vi gick igenom en report som skickades till Apple i U$A, och det verkar som det ligger på deras bord att besluta om vad som ska göras nu. En ny MacBook pratade personen i fråga om, vilket ju känns bra på ett sätt, men lite trist på ett annat då jag köpte denna med vetskap om Intel-bytet; just för att få en stabil och fungerande revision. Jag kommer kräva att få AppleCare på den nya burken oavsett, för att försäkra mig om att ev. barnsjukdomar kommer tas om hand.

Jag hittade ett announcement på Apple's hemsida där de tar upp problem med dåliga batterier och ber kunder att skicka in sina batterier för utbyte, men detta program sträcker sig mellan oktober 2004 och maj 2005, alltså innan jag ens lagt min beställning. Dock så verkar det vara samma problem, men sånt lämnar jag till Apple att undersöka. Serienumret på mitt batteri är bortsprängt så jag har ingen möjlighet att ta reda på det.

Jag vill påpeka att AppleStore hitills har tagit mitt problem på stort allvar och gjort vad de kan för att hjälpa till. Ingen diskussion har förts ang. kompensation för det inträffade, så jag väntar med att uttala mig angående detta, men jag hyser inga tvivel på att jag kommer bli nöjd och skäligen ersatt. Det man stilla undrar är vad som hade hänt om jag inte varit hemma, eller legat och sovit när det inträffade. Vad som hade hänt med mina lår/genitalier och det hänt när jag setat med datorn i knät vill jag inte ens veta.

Jag har inget intresse av att hänga ut vare sig Apple eller AllpeStore i dagsläget då jag inte har något att klaga på vad gäller deras hantering av detta ärende, men jag tyckte ändå att det var såpass allvarligt att jag ville berätta om det inträffade, om inte annat så för att göra folk som köpte sin bärbara i samma veva som jag uppmärksamma. Nedan följer lite bilder jag tog med min k750i efter incidenten. Datumstämpeln visar när bilderna är tagna, alla utom en är tagna på natten, medans jag väntade på att batteriet skulle svalna och sluta ryka.

Burn baby burn

Vad otrevligt.

Men lugn. Mitt intryck är sedan tidigare att Apple lägger stort allvar vid sådant här. Du kommer att få en nya dator. Det är det inget snack om.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 01:56

Jäklar vilket fyrverkeri. Det är inte utan att man blir lite orolig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 09:26

Hugaligen! Vilken smäll.....och jag som sitter med min PB i knät för det mesta, jag ska nog sluta med det! :eek:

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:16

shit alltså Tur att du inte höll den i knät eller beslutade att plugga in den i eluttaget för att surfa liggandes i sängen. Tur i oturen kanske

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 23:49

Hmm. Beställde min två veckor senare. Jag brukar kalibrera batteriet ibland men om ett fysiskt fel uppstår och det överladdar hjälper väl inte det. Min Laptop Cooler funker ju även som suspensoir men ännu bättre är att plocka ur batteriet när nätadaptern är ipluggad.

Oerhörd tur att du var vaken och upptäcke det. Inte för datorns skull, sånt kan alltid ersättas, men för din egen. Hade något annat tagit eld så hade det ju kunnat bli riktigt allvarligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 11:14

Inte ska man väl behöva plocka ur batteriet varje gång man sätter i nätadaptern! Hur vet man, eller hur kan man kolla att batteriet är ok, och att inte en sån här sak händer igen som med Converges PB?
*nojig som phan*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 11:22

Plockar man ur batteriet när man sätter i nätadaptern så får ju batteriet aldrig någon laddning.
Picasso, du kan nog coola ner dig, en sån där batterifadäs är extremt ovanlig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 11:35

Jag har för det mesta nätadaptern ipluggad, det är bara när jag har PB:n i sängen ( :eek: ) eller när den får följa med till jobbet som den går på batteriet, och då låter jag den "kräma" ur för jag har fått för mig att det är bra för livslängden.
När jag hör om sådana här saker får jag för mig att detta även kan hända mig, och målar genast upp ett skräckscenario där jag ligger med PB:n i sängen och får halva låret bortsprängt och att allt börjar brinna! Kan det hända en gång kan det hända igen, eller? Min köpte jag ungefär samtidigt som Converge, tänk om det är ett fabrikationsfel eller nå´t på just de här?
*ännu mer nojig*

Ursprungligen av Picasso:

Jag har för det mesta nätadaptern ipluggad, det är bara när jag har PB:n i sängen ( :eek: ) eller när den får följa med till jobbet som den går på batteriet, och då låter jag den "kräma" ur för jag har fått för mig att det är bra för livslängden.
När jag hör om sådana här saker får jag för mig att detta även kan hända mig, och målar genast upp ett skräckscenario där jag ligger med PB:n i sängen och får halva låret bortsprängt och att allt börjar brinna! Kan det hända en gång kan det hända igen, eller? Min köpte jag ungefär samtidigt som Converge, tänk om det är ett fabrikationsfel eller nå´t på just de här?
*ännu mer nojig*

Kolla batteriets serienummer mot https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html.

Förresten så behöver man inte tömma nya batterier helt för att de ska må bra. Det gäller bara en äldre typ av dem.

Ursprungligen av Picasso:

Jag har för det mesta nätadaptern ipluggad, det är bara när jag har PB:n i sängen ( :eek: ) eller när den får följa med till jobbet som den går på batteriet, och då låter jag den "kräma" ur för jag har fått för mig att det är bra för livslängden.

Det är tvärtom, ju djupare batteriet laddas ur desto mer förkortar du livslängden på det. Laddar du ur det riktigt djupt "dör" det dessutom (inaktiverar sig självt), vilket det måste göra eftersom det annars blir explosivt.

Finns egentligen ingen större anledning att gå omkring och vara orolig. Alla litiumbatterier är potentiellt explosiva och använder kontrollkretsar som sätter P ifall batteriet djupurladdas eller överhettas. Har man otur pajar den kontrollkretsen, och har man ännu mer otur smäller det. Det är *extremt* sällsynt, och ingen tillverkare drabbas egentligen hårdare än någon annan. Man kan heller inte göra något för att "vara på den säkra sidan", annat än att låta bli att göra dumma saker med batteriet.

//samuel -- som faktiskt också fått se ett li-ion-batteri explodera

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 22:21

Så du menar att jag ska plugga in nätadaptern så ofta som möjligt? Hmmm.....
Hur vet jag att jag gör dumma saker med batteriet?:eek:

Ursprungligen av Picasso:

Hur vet jag att jag gör dumma saker med batteriet?:eek:

Du låter det sitta i datorn och undviker att ha det i vätska, öppna det och kasta det hårt i en vägg. Använd det bara som vanligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 12:34

Ok, tack för tipset! Jag ska kolla det sen, för jag måste väl stänga av maskinen innan jag öppnar batterilocket väl?

Ursprungligen av Picasso:

Ok, tack för tipset! Jag ska kolla det sen, för jag måste väl stänga av maskinen innan jag öppnar batterilocket väl?

Du måste inte stänga av datorn för att ta loss batteriet. Se bara till att du har nätadaptern inkopplad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 16:40

Nu har jag kollat! Jag har inte ett batteri med de serienumern...mitt börjar på 3K520
*mindre nojig nu*

Finns det något annat "farligt" som kan hända med en PB? Jag har en polare vars laptop blev strömförande t.ex...visserligen en Dell, men ändå!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 17:26

Ha aldrig några vätskor i närheten av den.
Säger jag som till skillnad mot proboxaren Paulo Roberto blivit vis av skadan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 17:31

Några vätskor kommer aldrig närmare än en halvmeter från min PB!
För jag vet att det får osedvanligt tråkiga och dyra konsekvenser om något råkar spillas

Paolo Roberto kan aldrig bli vis hur mycket han än försöker....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 17:33

(Jag ser att jag blivit "plus-medlem" utan vidare...)

Ursprungligen av Konrad:

(Jag ser att jag blivit "plus-medlem" utan vidare...)

Inte utan vidare:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=665228&postcount=25
Du har gjort nåt bra helt enkelt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 17:42

Det är nog ett bonus för att du kommer med så bra svar för det mesta!:)
Utom när det gäller att slaska gäddafrågor förstås....;)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 18:10

Jaha, där ser man, det hade jag missat. Det är bara att tacka och ta emot.
Tack till Sheriffen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 19:08

Undrar vad jag får om jag skriver ett lika intelligent inlägg!
Det lär jag ju aldrig göra, men ändå........
*fiskar*

  • Oregistrerad
  • 2006-02-19 19:13

Man kan plocka ur batteriet i viloläge (om man nu inte vill stänga av) _utan_ att ha nätsladden ipluggad. Några minuter klarar den.

Senast redigerat 2006-02-20 07:00
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 19:26

Jag plockade ur batteriet med nätadaptern i och det var inga problem.

Men nu fikar jag efter annat serru....:)
*muttrar över tonåringars oskyldighet*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-19 22:44

Hmm...det enda jag har gjort är att glo på det och sagt hej på dig till det.
Kommer inte att göra något annat heller....med risk för oanade konsekvenser

Det är inget att oroa sig för att batterierna ska explodera. Jag tyckte jag såg på Apples sida i höstas att de hade 4-5 bekräftade fall på exploderade batterier. Det var därför de kallade tillbaka ett antal tusen i förebyggande syfte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-20 08:48

Väldigt ovanligt överhuvudtaget att batterier exploderar, men det är nog omöjligt att helt förhindra risken.
Det är ju trots allt en kemisk reaktion som pågår i dom och det vet man ju kan få lite underliga resultat ibland..

Bevaka tråden