Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-14 19:39

Sonens iBook, en G4, 1 gHz med 768 MB RAM, Tiger, har blivit oerhört seg.
Att öppna Word kan ta 10 minuter, att öppna en mapp med lite jox i kan ta flera minuter.
Jag har gjort följande:
Formatterat och installerat om rummet, tagit ut det extra minnet och testat utan det. Och naturligtvis reparetat skivbehörigheter och sånt.
Jag har startat på en annan extern disk och även kört en annan dator i Target Mode, samma skit.

Finns det mer att göra, eller kan jag räkna med att den är paj?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-14 20:43

Kolla in nya tråden "Min PowerBook är ultraseg" kanske kan vara nå´t!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 11:26

Den sega iBooken är pigg igen. Jag har skruvat i en ny hårddisk och det kan jag säga, det var ingen lek. Varför i h-e ska det vara så många olika och snarlika storlekar på skruvarna? Att göra samma sak på en PB är mycket lättare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 11:37

Sonen måste vara glad som har en farsa som kan fixa sån´t!
Är det dyrt att köpa ny hårddisk, i jämförelse med vad maskinen kostar?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 12:07

Disken kostade 700 nånting. Eftersom jag glömde en detalj längst inne fick jag göra om det, nu skulle jag kunna göra det med förbundna ögon. Nästan. I alla fall så skulle jag kunna göra det på mindre än en timme.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 12:22

Jag hoppas att något sådant aldrig händer med min maskin, för då skulle jag bara vara ett stort frågetecken....och förmodligen skulle jag göra skadan värre!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 12:37

Det händer förr eller senare. Det är dålig kvalitet på hårddiskarna numera.

  • Medlem
  • 2006-02-18 13:31

Det är inte så mycket en kvalitetsfråga (säger jag som precis fick hem en RMA på en extern ) men eftersom de sitter på så litet utrymme i en bärbar dator, utsätts de för grymt stora påfrestningar värmemässigt. Vi skall nog snarare vara tacksamma att det är så pass hög kvalitet på hårddiskarna som det faktiskt är. Tror vi hade sett betydligt fler bärbara packa ihop annars.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 14:16
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är inte så mycket en kvalitetsfråga (säger jag som precis fick hem en RMA på en extern ) men eftersom de sitter på så litet utrymme i en bärbar dator, utsätts de för grymt stora påfrestningar värmemässigt. Vi skall nog snarare vara tacksamma att det är så pass hög kvalitet på hårddiskarna som det faktiskt är. Tror vi hade sett betydligt fler bärbara packa ihop annars.

Njae, vet inte om det stämmer. En Mactekniker jag känner säger att prispressen har pressat ner kvaliteten på diskarna också. Vissa märken ska man undvika, säger han.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-18 17:27
Ursprungligen av Konrad:

Njae, vet inte om det stämmer. En Mactekniker jag känner säger att prispressen har pressat ner kvaliteten på diskarna också. Vissa märken ska man undvika, säger han.

"En kompis sa faktiskt..."

Något man hör alldeles för ofta om teknik-saker....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-19 12:16
Ursprungligen av bogg:

"En kompis sa faktiskt..."

Något man hör alldeles för ofta om teknik-saker....

Det kanske snarare är så att man ska undvika vissa märken, det är väl en tolkningsfråga om kvaliteten har blivit sämre eller om den varierar mellan olika märken. Vilka märkan man ska undvika vet jag inte, men när det gäller 2,5" diskar till bärbara så lär Hitachi ha ett gott rykte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-19 22:17
Ursprungligen av Konrad:

Det kanske snarare är så att man ska undvika vissa märken, det är väl en tolkningsfråga om kvaliteten har blivit sämre eller om den varierar mellan olika märken. Vilka märkan man ska undvika vet jag inte, men när det gäller 2,5" diskar till bärbara så lär Hitachi ha ett gott rykte.

Kvaliteten är allmänt sett likvärdig mellan olika tillverkare, men alla tillverkare har någon dålig serie ute då och då, vilket alltid tenderar att visa sig i att den som senast hade en "dålig serie" får dåligt rykte... (Såklart bara tills nästa tillverkare råkar släppa en dålig serie).

Anledningen till att kvaliteten har "sänkts" kan härledas till följande:

1. Mer utrymme på lika liten plats innebär tätare spår och extremt känsliga komponenter.
2. Snabbare rotation, leder till snabbare diskar, men också känsligare för störningar

Kvaliteten har inte försämrats så, men däremot har diskarna blivit otroligt mycket mer känsliga p.g.a. ovan. Senaste 15 åren eller så har datamängden per kvadrattum typ ökat tusenfalt.
Konstigt då att dom är "lite" känsligare

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 14:56

Det verkar ändå överkomligt med 700:- för en hd, men se´n gäller det att kunna byta den också!
Vilka märken ska man undvika då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 22:17

Jo, men det är väl det man rättar sig efter och lyssnar på, annars skulle man ju aldrig fråga en kompis över huvud taget. Likaväl som man läser och tar till sig av den kunskap som finns här.

  • Medlem
  • 2006-02-19 03:11

Tror inte att prispressen har så mycket med kvalitén att göra om jag skall vara ärlig. Att priser går ner beror ju på att större antal produceras och att tekniken går framåt. Med detta blir de enskilda komponenterna också billigare att tillverka. Tror inte några tillverkare medvetet skulle sänka kvaliteten för att kunna ta mindre betalt, detta skulle bara innebära att de blir förknippade med skit och då tappar de sina kunder. Så jag tror din kompis får läsa på litet. Att vissa märken är bättre än andra kan nog delsvis stämma, men det är ungefär det samma på de olika fabrikaten....fick jag själv höra av macotekets tekniker härom dagen

1
Bevaka tråden