Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger hittar inte min dvd-rom, tvångsutmatning av cd?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 14:29

När jag kom hem efter en veckas jobb och skulle sätta mig ner och ha en lugn stund framför min mini så upptäcker jag att inte OS X hittar min dvd/cdrw läsare som sitter i, så jag satte in Tiger skivan för att kolla om det skulle funka...
och den matade in skivan precis som vanligt, den låter som den läser å spinner upp men ingenting händer.

Och nu får jag inte ut skivan igen, går det att tvångsmata ut en skiva på nåt sätt?
Och vad kan vara knas med dvd/cdrw läsaren? Kanske så illa så att den är sönder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 14:37

Ibland saknar man en knapp för att mata ut skivor.

Jag hade liknande problem för ett tag sen. Prova att hålla in F12, om inte det funkar kan du starta om datorn och hålla in musknappen när datorn startar, det funkade för mig.
Jag antar att skivan inte är "monterad"?

Mitt problem var att det var en tom dvd som den inte "hittade".

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 14:47

F12 funkade inte, inte musknappen under uppstart heller =/
Vet inte hur jag ska lösa det.

Nu när jag startade om så dök det upp ett nytt problem, den började inte ens ladda OSX
utan det kom bara upp en mapp med ett blinkande frågetecken på, precis som att den inte hittar
nåt operativsystem, kan hårddisken vara kaputt också =/?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 15:19

Testat starta om datorn? Det brukar funka.
Rekommenderar annars open firmware...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 15:59

Jodå jag har testat att starta om datorn flera gånger, vissa gånger bootar den OSX och vissa
gånger visas bara mappen med frågetecken.

Hade tänkt att göra en ny ren install av Tiger och se om det blir bättre men måste få igång cdromen för att kunna göra det =/

Vad är open firmware?

Ursprungligen av omen:

Vad är open firmware?

1. Restart the computer.
2. Immediately after the startup sound, press and hold the key combination Command-Option-O-F.
Note: The Command key has the Apple icon on it.
3. Release the keys when you see a white screen that says "Welcome to Open Firmware."
4. At the prompt, type: eject cd
5. Press Return, then wait a few seconds. The disc drive should eject any disc that is present, and "ok" appears behind your command when the action is complete.
6. Type: mac-boot
7. Press Return.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 23:22

Tack för alla svar.

Jag har löst det nu.
Jag öppnade minin och kollade om nåt var på tok och det visade sig att cd enheten inte
satt helt inkopplad i kontakten, väldigt mysko men nu funkar det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 16:10

Har du OS X skivan i? Prova då att hålla in C under uppstart för att få datorn att läsa från skivan och därifrån installera om OS X ...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 16:15

Tiger skivan sitter i.
Har testat att starta med C men det funkar inte,
cdromen spinner upp men inget händer

Och den hittar ingen cdrom enhet när jag kollar hårdvara i OSX.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 17:44

Kolla om skivverktyg hittar skivan. Eventuellt kan du göra en utmatning därifrån.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-18 20:24

Om man har en extern hårddisk som är bootbar är en värdefull verktyg och som är en viktigt felsökare...du får svar på dina frågor !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 20:58

Detta brukar kunna fixa problem med strulande hårdvara:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300574

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 17:43

Open firmware ser ut ungefär som MS DOS, fast med vit bakgrund. I princip är det ditt OS utan GUI. Apple shift O F när du startar upp datorn. Minns inte exakt kommando för att mata ut skivan tyvär.

1
Bevaka tråden