Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac kontra Windows på en Diual Core

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej där ...
Jag är sedan ca 20 år en Mac o PC teknker.
Har propagerat för Apple och deras tänk i många och och har några stycken av deras datorer hemma.
Även en ny bärbar PC med DualCore, en Acer 8200.

När jag sitter på nätet och använder mina datorer, typ en G5:a med Tiger och en WindowsXP i en bärbar med Dual Core så förundras jag över att PC:n är så mycket snabbare att jobba i.

Har ju ändå snackat för Mac i så många år men ...och det har inte med något som är installerat att göra ...tro mig ...vet det. Det handlar om drivrutiner och operatisystem.

Börjar faktiskt undra om det här med sekter ...vem vill vara med i en sådan.

Hur är din upplevlse i användningen av respektive system baserat på samma hårdvara?

Använder
Mac G5:a, 1,5GB minne i en 2x2 :a med massa snabb HD
Acer bärbar med Dual Core och WindowsXP med 2GB Ram och snabb HD.

Fridens

Jag är sedan 17.50 idag "iMac 2.0Ghz dual core-användare" från att ha vart PC-användare i ett hyggligt antal år (och amiga-dåre innan dess). Jag måste hålla med om att jag inte känner någon vidare speed i macen som jag ändå hade förväntat mig. Att starta firefox på macen tar faktiskt märkbart längre tid på macen än på pc'n, och då har jag inga tweakade och vattenkylda "monster-pc's" att leka med vanligtvis.

Ursprungligen av Tony Englund:

Jag är sedan 17.50 idag "iMac 2.0Ghz dual core-användare" från att ha vart PC-användare i ett hyggligt antal år (och amiga-dåre innan dess). Jag måste hålla med om att jag inte känner någon vidare speed i macen som jag ändå hade förväntat mig. Att starta firefox på macen tar faktiskt märkbart längre tid på macen än på pc'n, och då har jag inga tweakade och vattenkylda "monster-pc's" att leka med vanligtvis.

Du har väl sett till att du kör "Universal"-variant av Firefox. Om du inte gör det översätts programkoden i realtid och det är inte så konstigt att det går långsamt.

Prova gecko-syskonet Camino för "Universal" och snabbare upplevelse, dock utan många bells 'n' whistles som finns i FF.

He he, måla fan på väggen. Vissa saker gör att pc känns rappare (för mig):
Musens hastighet
start av dator
start av explorerfönster
start av program
Sen kanske macen fixar vissa arbetsmoment snabbare.

Det jag saknar mest ...

Vila-funktionen är sååå ja..la bra i OSx.
Finns ingen motsvarighet som funkar.

Har mångas data ...

Har en G5:a 2x2 , en PowerBokk G4:a och en Acer 8200 med Dual Core hemma.
Gillar Maccen skarpt men ...Acern blottar Maccens brister ...den är skitsnabb i förhållande till de andra, suck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 02:27

Starta Safari på min dual core g5:a tar typ 0.5 sekunder….Vet inte hur mkt snabbare det kan gå. Firefox använder jag inte pga det är slött på uppstart o det ser kasst ut jämfört med Safari. Camino startar väl på 1-2 sekunder (tror Camino är en mycket renare OSX-build av en Firefox-breed)

Jag blev idag förvånad över hur pass slö min morsas Pentium 4 Laptop kändes (3.4 Ghz). Detsamma gällde hennes gamla PIII/450… Min Dual 500Mhz G4:a från en likartard årgång springer cirklar runt den idag.

Alla snackar om hur Windows-maskiner upplevs så himla mkt mer "snappy" - varför får jag aldrig sitta vid en sådan!?

Men ja, det skiljer nog mycket beroende på vad man kör för program. Office är säkerligen mer rappt på en PC (någon har jag för mig emulerade vissa operationer snabbare på en G5:a genom VPC än att köra en native Excel version genom OSX…), men det är å andra sidan en programserie jag vill sitta så lite i som möjligt…

  • Medlem
  • 2006-02-18 02:27

Windows blir otroligt segt efter en tids användning. Då hjälper det inte vad man har för dator, alla blir lika långsamma. Det tar en minut att växla program mm. Annars stämmer det väl att Windows har en viss rapphet, som nog OS X aldrig kommer få. Det är ju också ganska oberoende av processor... Fast jag har hellre en något segare dator, som inte går in i väggen fullkomligt med jämna mellanrum under press.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 02:37

Jo, sen får man väl tacka gudarna (eller Steve Jobs…) för Quartz och annat godis vi har i OSX. Allting ser så himla mycket mer behagligare ut i OSX. Eller kanske man ska vända på steken och säga hur fult allting ser ut i Windows?

Möjligt då att min morsas PC drabbats av användningströtthet, men så kan man väl inte ha det?

Min G5:a på jobbet har säkert använts ett antal hundra om inte tusen timmar mer än hennes PC och den är inte seg för fem öre…

OSX kommer troligen återfå (jämte Windows/OS9) en ökad "snappy" när Quartz 2D Extreme aktiveras (skulle ju göras i och med Tiger men icke sa nicke… 10.5 kanske?)

Rappheten som man upplever är att Windows XPs gränsnitt är ungefär lika utvecklat som MacOS 8.0, vilket på en modern dator flyter på sjukt bra. Pröva en MacOS X Server 1.0 och gråt över hur sjukt snabbt allt går i gränsittet. Eller som någon PC kille där jag jobbade förr i tiden sa: "Eh, MacOS X Server måste vara världens mest responsiva OS i historien".

Men det var back in the "Rhapsody" days. Jag kan hålla med att Windows med sitt enklare GUI är snabbare på t.e.x scrollningar, och cachningar av ikoner. Något som med Aqua blev segt även på en fet G5:a. Och speciellt på nätverksvolymer. Annars så är väl OS X sjukt mycket responsivare än dom betor med Aeroglass (Vista), som är det närmaste man kan jämnföra i komplexitet.

  • Medlem
  • 2006-02-18 09:40

Har en Mac 933 hemma och en AMD 3,8 på jobbet. Visst startar både OS och program snabbare på PCn. Men... Drar man igång 5-10 program samtidigt, så är den gamla Macen märkbart mer responsiv. Och eftersom jag i princip aldrig startar om vare sig Macen eller programmen på den, så kan jag inte säga annat än att en gammal G4 känns betydligt snabbare än en nästan ny AMD...

Ursprungligen av SirN:

Har en Mac 933 hemma och en AMD 3,8 på jobbet. Visst startar både OS och program snabbare på PCn. Men... Drar man igång 5-10 program samtidigt, så är den gamla Macen märkbart mer responsiv. Och eftersom jag i princip aldrig startar om vare sig Macen eller programmen på den, så kan jag inte säga annat än att en gammal G4 känns betydligt snabbare än en nästan ny AMD...

Synd att jag inte upplever det på min Ibook.
Men skillnaden i upplevd snabbhet spelar ju bara roll om man hoppar mellan osx o win ofta.
och vilken typ av användare man är. Startar man datorn för att bara skriva i en ordbehandlare spelar det kanske inte roll hur snabbt man upplever att program öppnar sig mm.

Personligen ska jag försöka liva upp min ibook med en 7200 varvs disk och en uppgradering från 768 mb ram till 1280 mb. Fungerar det inte nämnvärt måste jag nog lämna plattformen:(

Jag skall testa Camino. Tack för tipset Pegges.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-18 10:04

Min flickvän tyckte både min iMac G5 2Ghz och min iBook G4 1.33Ghz var riktigt slöa när hon surfade på dom, och det är fullt förståeligt när man använder Safari. Att scrolla i Safari är döden. Testade Camino istället och det blev sjukt mycket mer underhållande att surfa, till och med flickvännen blev imponerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 10:38

Jag tycker inte min PC ('2500+'/ XP home / 7200 rpm disk /1GB) känns speciellt mycket responsivare än Min Mac mini (1,25 / 512 / Panther). Speciellt att visa filer i Utforskaren är segt, då kommer ofta "ficklampan" fram ett tag. Skillnaden i minne kan dock märkas när man har många program igång och växlar mellan dem.

Och räknar jag med den tiden jag lagt ned på krångel med Macen respektive PC:n det senaste åren så vinner den "långsammare" Macen. Trots att PC:n används mer och er sällan. Att Macen har ett fungerande viloläge gör också att jag inte behöver jämföra starttider.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-18 11:13

Håller definitivt med om att det är underbart när ett program startar på ett istället för tre kick. Älskar när GUI svarar direkt på mina manövrar. Kanske är OS X lite mindre responsivt än XP i dessa avseenden MEN: om tid är en faktor så väljer jag 100 ggr av 100 att arbeta på OS X - all tid jag lägger på att pyssla med XPs tillkortakommanden gör att min technostress äter upp mig framför XP.

Min mac (en blygsam burk - mini - i prestandahänseende) är som en tung personbil i prestigesegmentet. Den tar mig dit jag skall, resan är effektiv och njutbar. Mina PCmaskiner är som min gamla Nissa Sunny var - startar för det mesta, högvarvande motor som känns responsiv men som inte duger till verkliga resor eftersom den helt enkelt inte orkar med praktisk användning. Resan blir skakig och domineras av osäkerhet kring ankomsten. Ibland gick jag i mål med den med, men aldrig utan att jag gång på gång påmints om hur det också kan vara att åk bil....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-18 12:03

Som van macanvändare så brukar jag ha fatal inverkan på de stackars pcburkar som kommer i min väg. Jag gör som jag brukar, kör igång alla program som behövs och börjar jobba. Inom en halvtimme går pc:n i sank, pallar inte att hålla så många bollar i luften. Rapp och responsiv? Ja kanske den första kvarten efter uppstart men sen geggar det ihop sig och felmeddelanden börjar hopas.

Jag funderar att ha en dator/windowskurs för de som inte klarar av windows här på forumet.
Iofs sitter jag o servar en burk nu som några klåpare till släktingar installerat massa skitprogram på.

  • Medlem
  • 2006-02-18 11:59
Ursprungligen av Code Red:

Jag funderar att ha en dator/windowskurs för de som inte klarar av windows här på forumet.
Iofs sitter jag o servar en burk nu som några klåpare till släktingar installerat massa skitprogram på.

Det är just det. Man behöver inte serva en Mac som man "installerat en massa skitprogram på". Jag klarar av XP. Men jag orkar inte med det. Det finns en skilland.

Jag "servade" just min bärbara PC, och lyckades få viloläge att fungera, tidigare slutade tangentbordet och musen att fungera efter vila. Den blev dessutom inte sjukt seg längre efter vila. HP hade en fil för nedladdning, som återsällde registerposterna till original.

Hade du tänkt ha en kurs i registret? Det är nog det mest korkade påfundet någonsin, och en stor bov i att dra ned en PC. Problemet är att man inte utan zenbuddistiskt tålamod kan fixa det. Ominstallation är det som gäller.

Ursprungligen av Code Red:

Jag funderar att ha en dator/windowskurs för de som inte klarar av windows här på forumet.
Iofs sitter jag o servar en burk nu som några klåpare till släktingar installerat massa skitprogram på.

Själv ska jag iväg och hjälpa morsan med hennes pc, synd att hon inte har mac, då skulle det vara så mycket enklare för henne att sköta den. Efter drygt tjugo års lekande med datorer är jag hjärtligt trött på alla windowsproblem man hela tiden råkar ut för, som nybliven swither är det en njutning att nu bara kunna använda/utnyttja datorn istället för att meka med den. Sånt låter jag den yngre generationen slösa tid på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 19:29

Att scrolla i Safari är döden.
Vad menar du här? Jag använder Safari av just anledningen det är överlägset den snabbaste läsaren so far på Mac vad gäller "allt" (öppna från scratch, arbeta i, scrolla i sidor osv.). Detta gäller på allt från den G4 till G5:or jag jobbar med dagligen…

Rappheten hos OSX kontra OS9 eller Windows har ju tagit en smäll just pga den grafik-overhead man har. "Everything should be composited" sa man och så blev det… Trots att man inte riktigt vid tillfället hade hårdvaran att lösa det riktigt snabbt. Men den overheaden tycker jag är en kostnad värd att ta. Rappheten i en modern G5:a (och antligen Core Duo) är väldigt bra så länge det inte är något fel på maskinen eller något som stör på den mjukvarumässigt.

…jag o servar en burk nu som några klåpare till släktingar installerat massa skitprogram på.
Varför sker aldrig detta på några MacOS-maskiner jag kommer i kontakt med idag? Varför ska man behöva ha en kurs i hur man använder en dator? Windows kräver mer eller mindre detta (efter 20 minuters letande gav jag upp på min morsas PC att kunna stänga "klick funktionen" på lap-toppens touchpad - inställningen verkar inte finnas….Sen strunta PC:n i inställningen om att GÖMMA MUSPEKAREN när man skriver text oh well…). Dessa saker är irritationsmoment som tär sönder en datorvardag enligt mig. Mycket mer än ett lite mer responsivt interface (som dock lider av screen-thrashing delux och så drar man ner vilken windows maskin som helst på knäna om man drar runt en massa fönster - CPU-mätaren pikar direkt).

Ursprungligen av Erik.dv:

efter 20 minuters letande gav jag upp på min morsas PC att kunna stänga "klick funktionen" på lap-toppens touchpad - inställningen verkar inte finnas….Sen strunta PC:n i inställningen om att GÖMMA MUSPEKAREN när man skriver text oh well…). Dessa saker är irritationsmoment som tär sönder en datorvardag enligt mig.

Efter 20 minuters letande gav jag upp på min iBook att kunna stänga av "accelerations-funktionen" på laptoppens touchpad - inställningen verkar inte finnas….Sen struntar Mac:en i inställningen om att "Öppna nya fönster i kolumnvy" när man bläddrar bland filer…). Dessa saker är irritationsmoment som tär sönder en datorvardag enligt mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 22:47

safari är _inte_ den snabbaste läsaren vad gäller "allt"

windows må vara rabbt när det är nyinstallerat, men efter 2-3 månader är det en pina när det gäller hastighet, OM man inte vårdar det ömsint, städar o har sig i register. annars kläggar det igen illa kvickt. några sådanna tendenser finns inte på min mac. körde mac när ja var mindre, för 7 år sedan började ja köra windows. byggde datorer osv. för 8 månader sedan så köpte jag en mac mini. har inte gjort nått alls med systemet, inte rensat eller nått, ändå snurrar det lika fort nu. på min windows burk tog det bara 2-3 månader sen så vare segt, OM man nu inte orkade vårda o städa registret osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 15:10

safari är _inte_ den snabbaste läsaren vad gäller "allt"
Upplevd hastighet skulle jag säga att den slå allt annat. Kanske att Firefox laddar sidor lite snabbare, men scrollning i sidor ändå ryckigare (och framför allt ser de mycket fulare ut), speciellt på lite äldre hårdvara.

På ny hårdvara är det ändå snabbare att öppna Safari än de flesta andra och inte alla andra webläsare. Camino är "nästan" lika skön som safari men den har småskavanker jag stör mig på.

Firefox känns så o-macig så det inte är sant, vilket är synd, för den har en bra motor under huvven.

Sen renderar även Camino sidor med lite mer avancerad CSS fel (99mac.se och FCPUG.se använder sig av dessa för textskuggor bl.a.) och grafik renderas av någon anledning i dessa läsare på mina burkar fel också (internt verkar den placera en annan gamma-nivå eller dyl på bilder).

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-19 17:07

En liten anekdot i historien är att jag hälsade på en kompis i helgen som har en iMac G3:a med OS 9. Netscape var faktiskt snabbare att ladda sidorna än mitt Safari på min iMac G5:a!

Safari är ju sjukt mycket efter Camino/FF (Dom har exakt samma motor) när det gäller CSS. Fullt med mysiga float buggar och andra renderingsfel. Du kan inte ange en klass till formelement som exempel, en skitsak som alla andra klarar (till och med IE4 Mac!). Men Safari är på väg. Dom har ju hämtat mycket lösningar från Gecko, vilket inte är helt underligt, då David Hyatt (chefsprogrammerare för Safari) kom just från Firefox projektet.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-20 06:21

Det stämmer att en nyinstallerad XP på en bra burk känns rapp, men det försvinner snabbt efter man installerat lite program. Efter några månader tror man att det är något fel på XP burken eftersom den ofta är skitseg, den ta mycket längre tid på sig att starta och väl uppstartad tar den ytterligare tid på sig att.. starta upp alla trayprogram och tjänster som ingen vill ha.. efter envist redigerande av startup config och stängt av alla dessa tjänster kommer man ner i tid lite men burken känns fortfarande betydligt segare än när man nyinstallerat den.

Min mini 1.42 med 1gb ram samt kör systemet från extern FW disk känns ofta piggare än min 3ghz AMD PC med 1gb ram.. det händer faktiskt att minin känns seg men logga ut och logga in igen så är den pigg och fin igen

Nästa datorinköp blir absolut mac, en imac eller någon av dom kommade powerburkarna.
Jag testade Vista beta 1 och vad kan man säga... det är ett skämt.. grötigt och plottrigt och kändes som ett XP med ett nytt tema.. jag har svårt att se att det kommer att falla i god jord.

Nä.. OS X gillar vi

1
Bevaka tråden