Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur står sin en IntelMac mot en PM G5 Dualcore 2,0?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-18 20:03

På jobbet ska vi välja hem-pc senast nästa fredag, och nya iMac, MacBook, iBook, PM G5 dualcore 2,0 och Mini finns i sortimanget. Det som ör intressant är iMac, PM och MacBook. Exakt vilka Intelmacar det blir är oklart än så länge.
1. Jag vill ha en dator som kan driva en stor skärm, där funkar PM och MB bra, men hur är det med nya iMac? Kan den dra en extra skärm med tex 1920x1200 px utan att säcka ihop?
2. Jag vill ha en snabb dator som kan hantera iMovie och Photoshop bra. Hur står sig PM mot Intelmacarna?
3. Är det nån prestandaskillnad mellan MacBook och iMac? Vilka är skillnaderna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-18 20:19

Spana här: http://arstechnica.com/reviews/hardware/imac-coreduo.ars/5
Jämför iMac Core Duo, "gamla" iMac G5 och Power Macintosh G5 2x2.5GHz.
Aningen fult iofs för alla maskinerna har olika mängd minne.

här testar de macbook http://www.craigtheguru.com/reports/MacBook_Pro_Performance_Analysis.php

vad mans ka komma ihåg är att det är förproduktionsexemplar som har 128 mb minne på grafikkortet istället för 256 mb som värstingmodellen har.

just nu är nog powermacen snabbare i photoshop då programmet inte finns i x86 version, alltså måste det emuleras o är segt. men det kommer nog gå snabbare när sådan version kommer. vilket lär ske inom de närmaste månaderna. dock äre tveksamt om den kommer vara snabbare än PM, tror inte det, möjligen lika snabb. beror lite på vilken PM det är.

angående prestandaskillnaderna mellan macbook o imac så är de nog rätt lika. 20" imacen har ju snabbare processor än värsta macbooken. men tror inte att skillnaden är SÅ stor.

angående va de kan driva för skärmar, kolla apples sida. 1920x1200 ska de klara om det är en crt skärm om ja inte minns fel (kolla för säkerhets skull). tft klarade de 1420x960 eller nått, minns inte exakt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-18 21:29

Det ar ju upp till dig men om pengarna inte vore nagot hinder skulle jag ju inte tveka att ta Macbooken oavsett modell/utrustning.

  • Medlem
  • 2006-01-18 22:32

Varför? Jag har redan en Powerbook...

Ursprungligen av Baron:

Varför? Jag har redan en Powerbook...

Då vet du hur härligt det är. (Om du tycker det alltså - är man en bärbar-freak så är man)

Menar du att du ska behålla PowerBooken eller hur tänker du?

(Om du ska svara xtimmyx på det viset så borde MacBooken ju inte vara med på din "intressant"-lista.)

Senast redigerat 2006-01-19 02:16
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-18 23:31

Oj det maste jag missat, ja det forandrar ju saken helt kalrt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-19 02:35

Powermacen har överlägsen prestanda och kommer ha ända tills det finns optimerade program för intelmacarna, men även då kommer den vara bäst - bara inte lika äverlägsen. Ska du köra Photoshop så är intelmacarna riktigt dåliga och kommer vara tills photoshop kommer med x86 optimering för mac.

  • Medlem
  • 2006-01-19 07:02

Jag har en TiBook som jag använder för det bärbara, e-posta vid köksbordet, surfa i soffan etc. Jag har en iMac G4 som jag har till "tyngre" arbete. Den nya datorn ska ersätta iMacen. Men om en macbook gör samma sak som en InteliMac kanske man ska ha en sådan också, med extraskärm. Eller en powermac. Inget är spikat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 08:45

Jag skulle ta en PowerMac, eller en fräsigare PowerBook om jag var du. Det kommer att dröja innan alla program är omskrivna till X86.
En PowerBook klarar av att driva 30" Cinema Display, det borde väl räcka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 20:08

Och den nya intelimacen går tydligen nästan lika fort som en värsting-PM G5 med inteloptimerade program. Vilket dom flesta kommer att vara inom ett år eller så. Då kanske man ska ta med i beräkningen att iMacen kostar hälften av PMG5!

  • Medlem
  • 2006-01-20 21:22

Jag börjar få kalla fötter... Är det nån som vet hur man ser vilken marginalskatt man har? Jag har ingen aning. Det blir ju inte lika lönsamt om man har låg marginalskatt. Det drar ju ner pensionen och SGI om man sänker sin bruttolön. Dessutom tvingas man på Applecare. Brutto är Powerbooken (som ska bytas mot macbook) 3000 kronor dyrare än på Applestore. Man kan ju faktiskt låna pengar till en dator och slanta av själv. Jag misstänker att det blir minst lika billigt/dyrt på lång sikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 00:29

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inkomstskatt#Skiktgr.C3.A4nser

kommunalskatten är c:a 31 % beroende på var du bor. det betalar du på löner upp till c:a 24k / månad
allt mellan 24-37k/månad betalar du dessutom 20 % extra statlig skatt.
Allt över 37k/ månad betalar du 5% till på.
dvs. varje tusenlapp över 37k / månad betalar du c:a 56% skatt på.

  • Medlem
  • 2006-01-26 21:59

Jag betalar tydligen 50 procents marginalskatt. (Fy fan...) Nu är frågan vad jag ska ha för dator. iLife är väl Universal binary?

Baron, du är ju en Adobe-kille (hehe ja jag vet att du är en QXP-are från början) så du får vara beredd på att det tar ca 1 år innan CS funkar i full fart på din nya Intelmac. Så om du kan ha kvar din gamla iMac ett tag så är det naturligtvis att föredra. Antingen endast den gamla, eller parallellt med den nya (vilket ju är coolast - att ha en dator till varje program man tänker köra hehe)

  • Medlem
  • 2006-01-26 22:18

Adobe CS2 kör jag bara på jobbet. Från gamla knäck har jag kvar QXP 5 och Photoshop 7. Hemma räcker det alldeles utmärkt, även om Classic inte kommer att fungera på en IntelMac. Måste jag dra igång QXP har jag tre burkar till det också. Det kommer alltså i första hand handla om iLife, Photoshop, eventuella musikprogram om/när Garageband känns trångt.

Hur mycket segare kan det egentligen gå om jag skulle vilja ha InDesign, eller nåt annat krävande, hemma? (Innan jag har pengar över till det kommer det ändå att vara portat för IntelMac... )

Photoshop CS2 på en IntelMac går betydligt långsammare än på en iMac G4.
Det finns en jämförande test, men jag kommer inte ihåg var jag såg den. Sök bland nyheterna här, tror det var här nånstans jag hittade länken.

Menar du att Classic inte går igång på IntelMacarna? Det visste jag inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-27 00:03

iMac Core Duo 2 GHz är ca 32% snabbare i iMovie 6 än PM G5 2x2 GHz. Kolla här!

Senast redigerat 2006-01-28 13:54
  • Medlem
  • 2006-01-27 08:36
Ursprungligen av sjovall:

Menar du att Classic inte går igång på IntelMacarna? Det visste jag inte.

Classic är helt slopat i x86-versionen av OS X. Antagligen pga av rester av m68k-kod i Classic-källkoden som isf först skulle behöva emuleras till PPC via Classic och sen till x86 via Rosetta. Förmodligen tyckte väl Apple att det inte var besväret att kvalitetssäkra en så krånlig konfiguration.

Eller så tog de bara chansen att göra sig av med gammalt skräp...

Baron jag tycker du ska satsa på en PM om du ska köra program som ännu inte finns för x86. JAg har själv köpt en Macbook men jag har då ingen brådska att köra PS, det är ett program ja har på min PC just nu så jag sitter inte i sjön. Men det är klart, har du inte jättestor nöd att behöva köra Adobe-serien så köp en Macbook.

  • Medlem
  • 2006-01-30 21:20

Nu är datorn beställd: det blev en InteliMac. Klart mest pang för pengarna. Eftersom man måste begränsa sig till ett bruttolöneavdrag på maximala 833 kr/mån blev det bara en PM, en Airport Express och en 20" skärm, och sedan var pengarna slut. Inget trådlöst kort, ingen bluetooth, 160 Gb HD, 512 Mb ram, ingen iSight etc.
Nu får jag en InteliMac 20" med inbyggd iSight, Airport Extreme, Bluetooth, 250 Gb HD, 1,5 Gb ram, trådlöst tangentbord, två st Airport Express, två st Harman Kardon Soundsticks II... Det blev tom pengar över.
Jag kommer att gräma mig över att inte ha en PM, men tror inte att jag kommer att bli missnöjd.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-31 00:07

Grattis! Du får gärna rapportera om dina upplevelser med iMacen.:)

  • Medlem
  • 2006-01-31 09:17

Den ska visst levereras i mars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 10:11

Själv har jag beställt den enklare MacBooken och står först i kön hos min återförsäljare! Vet någon om det är mer värt att satsa på den snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 14:04
Ursprungligen av formica:

Själv har jag beställt den enklare MacBooken och står först i kön hos min återförsäljare! Vet någon om det är mer värt att satsa på den snabbare?

Ingen av oss har ju testat de (slutgiltiga) MacBooksen, så vi kan ju inte veta någonting om hur skillnaden i prestanda upplevs. Är mycket grafikminne och stor hdd viktigt för dig så kan det nog mycket väl vara värt att köpa den dyrare modellen, det extra RAM:et du får går ju enkelt att uppgradera i vilket fall till ett lägre pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 13:22

Fingrade på två Intel-iMacs igår och de verkade verkligen rappa vid ett första snabbtest. Full HD uppspelat i Quicktime flöt på som en dröm och programstarter gick som man vill att de ska gå. Ska tillbaka dit (till humac i Västermalmsgallerian) och testa Phtoshop CS2 lite hårdare på 2,0 GHz-aren när jag får tid.

Senast redigerat 2006-02-07 13:38
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-09 22:52

PowerMacen är än så länge starkast, och kommer att vara det ett bra tag till. Råkraft.

Hur fort går din bil?

Mycket snack om prestanda ...från många som VET bäst.
Köp en bil och använd den som du brukar ...kör du i 200 om den kan det? Nä ...
Men det gör du väl säkert med din dator va? Nä ... du kan inte det heller!

Beror oftas på samma egenskaper ...skit bakom ratten skulle jag kalla det för.
De flesta av oss surfar, lirar kanske något spel ibland och gillar musik och att klippa iho en semesterfilm.

Men så har vi ju DIG som är lite vassa än oss andra och VET lite mer eller hur?

Har jobbat som PC/Mac tekniker de senaste 20 åren och börjar tröttna på alla experter som tittar på siffror.
Lägg ner! Har själv mer datorer ...mer kunskap ....tycker ni ska skaffa er ett annat perspektiv.

Maccen är inte så mycket bättre än motsvarande Windows lösning.
Inte snabbare i hårdvaran heller, men lite dyrare är den.
Ställer lägre krav kunskapsmässigt vilket leder in på nästa avsnitt!

Vad kan en Macanvändare förutom iLife?
Kan du verkligen OSX? Själv har jag åtminstonde användet det sedan det kom i beta och gått kurser i hur det fungerar. Det och alla timmar på kammaren med mina Maccar hemma och där jag jobbar har gett mig det jag anser är nödvändigt för att gå i klinch med er här.
Arbetar faktiskt med XP/ 2003 servrar i AD hela dagarna, även med xSever oxå ...

Återkommer till rubriken ...KÄFTEN SKJUTER INTE FORTARE ÄN HJÄRNAN LADDA!R!
Hårdvaran är beroende av funktioner i mjukvaran, kallas symibios.

Hårdvara

Till dig SOM VET!
Jag har G5:a och Intels nya Dual Core i en bärbar (inte mac)
HAR DU?

Titta inte på siffrorna, använd skiten.

Sen kan du och jag snacka lite om vad vi kan göra med datorerna!

Idag leder Acer 8200 Dual Core (bärbar) över Mac Power PC G5 2x2 i att använda i hemmet.
SUCK! och jag gillar mac.

Fungerande CS2 på Dual Core

Betänk situationen ...i min bärbara DUAL CORE fungerar redan CS2.
SUCK.

Fixa nätet (alltså det interna (servrarna)) så kan du köra i morgon

Bevaka tråden