Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetet bakom mac.se och 99mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-09 20:50

Hej!

Känns som att denna tråden kommer bli flyttad ut till mac.se tråden, om så är fallet ber jag om ursäkt för att jag postade i "fel" del av forumet. Frågar man i mac.se-> iDisk tråden fick man väl svaret att det enda ni visste var att ni inte skulle gå ut och berätta om kommande funktioner.

Tänkte bara fråga hur länge ni tror att 99mac kommer att vara v6 beta?
Hur går det med iDisk och blogg?
Jobbar ni något med detta ibland? Jag vet att ni har annat för er och jag tycker det är kul att ni gör ett så här bra jobb på så här bra sajt utan att ni får något betalt för det

Hittade förresten en bugg när jag råkade trycka på skapa diskussion direkt - utan att ha skrivit något.
"Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst $vboptions[postminchars] boksväver för att meddelandet skall bli godkänt."

Senast redigerat 2006-02-10 18:06

Vi jobbar ju hela tiden med 99mac - det pågår i princip dygnet runt, året runt sedan Maj 2001. Däremot jobbar vi inte med alla olika delar av verksamheten samtidigt.

Utvecklingen sker nästan uteslutande av mig, Arvid och Martin Belak. Eftersom vi alla tre har andra engagemang försöker vi göra uppdateringarna stötvis när vi alla kan ha ledigt samtidigt.

Kan svara på specifika frågor:

- Betastadiet innebär mest att vi inte har spikat den nya logotypen faktiskt, det kommer lite småförändringar också. Jag har ett förslag på logotyp som jag tänkte dela med mig av här senare.

- iDisk och "nya mac.se" har utvecklats i all evighet känns det som. Det beror mest på att vi inte hittar någon som verkligen kan göra det vi vill. Vi har märkt att folk ställer väldigt höga krav på tillgänglighet och funktionalitet när det är "betalande kunder" och därför måste vi vara helt säkra på att allting verkligen fungerar till 100% innan vi vågar lansera någonting. Vi har en helt ny server för mac.se som har iDisk, Apache, PHP, MySQL osv klar sedan i September förra året men den saknar en del finesser och i väntan på att rätt person fixar dom....går tiden tyvärr.

Ställ gärna specifika frågor (gäller er alla) så ska jag försöka svara!!

Av nyfikenhet, vad är det för finesser som saknas på nya mac.se servern?

Jag vill börja med att säga att processen från noll till där vi är idag har varit väldigt lång eftersom vi inte hittat någon som kan "allt" inom Unix/Linux och dom kringtjänster vi sökt. Många kan lite men enormt få har dom riktigt djupa kunskaperna och erfarenhet av att sätta upp grejer som ska gå i produktion.

Vi kommer erbjuda tre typer av mac.se konton när allt är klart, namnen för lösningarna är inte spikade men i korthet innebär det:

1. Classic mac.se med 2GB mail, 500MB iDisk och hemsida som stödjer PHP.
2. Utökade mac.se som ovan fast med 1GB iDisk samt MySQL databas.
3. Webhotell med egen domän, oändligt antal epostadresser, hemsida med PHP-stöd, MySQL databas samt 1GB iDisk.

iDisken är grymt bra - den ligger alltid på skrivbordet och du behöver i princip aldrig logga ut.
Bakom kulisserna finns:

- Mac OS X Server 10.4 Tiger på en G5:a med mycket disk och RAID.
- Komplett "webhotell-lösning" med bra administrationsgränssnitt (ej Apple-lösning) som automatiskt sätter upp och konfigurerar ett användarkonto med Apache/PHP, egen MySQL databas, logganalys samt en iDisk via AFP.
- Mac OS X Server har inbyggd blogserver & iChatserver som exempel.

Så långt är allting grymt bra men detta saknas:

- BIND DNS-servern är inte rätt konfigurerat så det går inte att lägga upp domäner (gäller egentligen bara kontotyp 3)
- Postfix mailservern fungerar inte på rätt sätt (gäller bara kontotyp 3)
- Admingränssnittet stödjer idag bara kontotyp 3, det går inte att lägga upp domäner med mer än en användare.

Inget av ovanstående bör vara svårt att fixa men sålänge vår konsult inte fixat det så står vi stilla. Så har det varit i 2.5 månad minst men jag hoppas på att kunna slutföra detta snart.

Ursprungligen av Björnström:

3. Webhotell med egen domän, oändligt antal epostadresser, hemsida med PHP-stöd, MySQL databas samt 1GB iDisk.

Detta är kanske vad jag söker! När lanseras denna kontotyp!?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-09 23:08

Ser otroligt kul ut med de nya speccarna på mac.se! Men hur tusan får ni ekonomi på detta - kan du hinta om priserna? Webbhotellmarknaden är ju otroligt konkurrensutsatt och t ex Surftown erbjuder alternativ 3 förutom iDisken för 12 kr/månaden... eller har jag missat ngt väsentligt där?

Sen har du ju i o f sig lite lojalitetspengar att ta ut av oss som hellre lägger pengarna på dig/99mac-comunityn än vilket randomhotell som helst

Ursprungligen av Wiberg:

Ser otroligt kul ut med de nya speccarna på mac.se! Men hur tusan får ni ekonomi på detta - kan du hinta om priserna? Webbhotellmarknaden är ju otroligt konkurrensutsatt och t ex Surftown erbjuder alternativ 3 förutom iDisken för 12 kr/månaden... eller har jag missat ngt väsentligt där?

Du har helt rätt - ingen grym business på detta. Vi kan ju inte ta 12x12kr=144kr om året för då skulle det ju krävas flera hundra konton bara för att täcka G5:an. Vi har nog mer tittat på http://www.levonline.com/ när vi skapat våra kontotyper.

Jag tror vi vänder oss till den grupp som vill ha just en iDisk monterad på skrivbordet och vill ha en Mac-baserad webbserver. Eventuellt kommer det lite extratjänster som iChatserver, Blogserver etc som kan vara ganska kul också.

Mac.se är ju inte någon jätte-inkomstkälla så vi försöker ha en god balans i arbete/kostnader/intäkter.

Ursprungligen av Wiberg:

Ser otroligt kul ut med de nya speccarna på mac.se! Men hur tusan får ni ekonomi på detta - kan du hinta om priserna? Webbhotellmarknaden är ju otroligt konkurrensutsatt och t ex Surftown erbjuder alternativ 3 förutom iDisken för 12 kr/månaden... eller har jag missat ngt väsentligt där?

Sen har du ju i o f sig lite lojalitetspengar att ta ut av oss som hellre lägger pengarna på dig/99mac-comunityn än vilket randomhotell som helst

Det mest väsentliga är väl prestanda, jag har haft surftown en gång för länge sedan och det är inte något att rekommendera. Testa att gå till en site som ligger på surftown, hämta kaffe medan du väntar att den ska ladda... Och tänk inte ens på att ha flera besökare samtidigt på ett billigt hotell, då surfar de som i sirap

Att nämna surftown och mac.se i samma mening är nästan som att häda

Det här ser klart intressant ut. Jag håller tummarna för att ni får till allt snart.

Spännande! Trots att man blir lite otålig ibland när det dröjer så är det imponerande vad ni åstadkommit.

Jag läste igenom vad jag skrev igår kväll och inser att jag inte nämnt några punkter som varit knepiga:

- Synkning av användarkonton & lösenord mellan olika plattformar och servrar. Det är lite jobbigt att ha flera olika lösenord för olika delar av tjänsten.

- Problem med att antispam/antivirus skyddet ligger i brandväggen med separata whitelist/domäninställningar. Innebär att om man skapar en ny kunddomän måste den läggas in separat i brandväggen = manuell hantering.

- Vi vill ha en groupware lösning där man kan dela på kalendrar, adressböcker etc men det har varit knepigt att hitta. Lösning är på gång!

- Trafikavgifterna ligger runt 10kr/GB vilket sätter klara begränsningar för vad vi vågar erbjuda. 1GB iDisk tillgänglig via internet för 450kr/år blir snabbt en dålig affär om den används för att sprida filer...

Ser dock positivt ut med dom nya kontotyperna och jag hoppas att vi kan presentera mer konkret information snart, det är bara några fartgupp i vägen

Ursprungligen av Björnström:

- Trafikavgifterna ligger runt 10kr/GB vilket sätter klara begränsningar för vad vi vågar erbjuda. 1GB iDisk tillgänglig via internet för 450kr/år blir snabbt en dålig affär om den används för att sprida filer...

Min högst personliga åsikt är att ni bör satsa på fler funktioner istället för en större iDisk. Men PHP och MySQL är dock en väldigt bra bit på vägen. Ruby on rails skulle dock helt klart vara trevligt.
Men i vilket fall lär nog inte alla användare använda sin iDisk fullt ut.

En grej jag kom att fundera på var också hur det blir med vi som redan kör mac.se. När ni går över till de nya kontotyperna, vilken är det vi hamnar i?

Det har hänt mycket under den senaste veckan och konceptet har ändrats lite efter feedback och önskemål från medlemmar. Ta inte ovanstående "fakta" allt för hårt därmed

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-17 16:03
Ursprungligen av Björnström:

Det har hänt mycket under den senaste veckan och konceptet har ändrats lite efter feedback och önskemål från medlemmar. Ta inte ovanstående "fakta" allt för hårt därmed

Istället för att vara hemlighetsfull kan du ju ge oss lite ny fakta, eller du tycker det är roligare att svara efter att vi har frågat?

  • Medlem
  • 2006-04-03 19:18

usch för bind.. Funderat på tinydns istället?
http://cr.yp.to/djbdns.html

1
Bevaka tråden