Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sömnläge problem, iMac g5 stänger av sig efter ett tags sömn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-16 23:00

Hejsan

Tidigare har bara fläktljudet och den höga temperaturen inuti min mac oroat mig. Men det har aldrig vara mer problem än att spela musiken lite högre.

Nu står jag dock rådlös. För omkring en vecka sedan så började datorn stänga av sig efter ett tag i sömnläget. Ibland efter en halvtimme, ibland först efter fem timmar i sömnläget. Jag har öppnat datorn och nollställt SMU, men problemet kvarstår.

Någon som upplevt samma sak och hittat en lösning? Eller kanska bara något allmänt tips som kan avhjälpa sådana här problem?

Med vänliga hälsningar
Syd

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-13 21:59

Gammal tråd, men jag har exakt detta problem själv sedan ett par dagar tillbaka. Datorn går ner i viloläge och sedan stängs den av. Enligt mina inställningar och önskomål så ska den bara släcka skärmen, inte gå ner i viloläge och definitivt inte stängas av.

En gång hände det helt plötsligt att datorn bara stängdes av precis efter att jag hade startat upp den och satt och jobbade vid den.

Någon som har någon lösning eller idé om detta problem? Jag har sökt men inte hittat några svar.... börjar bli ganska frustrerande att komma hem till en dator som är avstängd nu.

mvh,
rikard

Datorn ska inte behöva öppnas för att resetta SMU:

URL: http://www.info.apple.com/kbnum/n301733

Jag hade min iMac inne på service hos MacForum som inte hittade några fel... den stängde av sig stup i kvarten - felet försvann då jag numera kör den på jordat utag.

Dålig ström i huset? Eller möjligtvis någon ickeoptimal strömsparare-inställning, kan även bero på glapp.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-17 09:44

jag tycker det låter märkligt att det skulle ha med strömmen i huset att göra. jag kör redan jordat uttag, och har använt samma uttag i snart ett år utan problem. dessutom tycker jag tv'n och andra elektroniska apparater borde stänga av sig också isåfall.

problemet försvann 2-3 dagar och jag hoppades att det hade lösts sig då, men har nu kommit tillbaka igen... klart irriterande. glapp likaså, visst... men då borde den stänga av sig om jag drar lite i kablarna osv, datorn har ju bara stått still...

1
Bevaka tråden