Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bästa billigaste HD och eller rack till mac minin

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var finner jag den och vilket är det bästa köpet? USB eller firewire?!

marcus 80GB redan för lite

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-16 14:36

USB är billigare – FW är snabbare och bättre.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-16 22:58

Jag gillar LaCie Mini Companion eller vad dom heter..

Har en till min mini som susar på fint.

FireWire kan du dessutom starta från.

Jag säger helt klart FireWire.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-02-17 05:32

Jag skaffade en billig USB2/Firewire aluminium låda från zebramedia i sverige och stoppade in en vanlig 250gb hd i den och kör minin från den, prestanda ökningen är klart kännbar, program startar snabbare osv, inte lika snygg som lacie's produkter men en billig lösning eftersom jag hade en hd över.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-20 01:10
Ursprungligen av Johny:

Jag skaffade en billig USB2/Firewire aluminium låda från zebramedia i sverige och stoppade in en vanlig 250gb hd i den och kör minin från den, prestanda ökningen är klart kännbar, program startar snabbare osv, inte lika snygg som lacie's produkter men en billig lösning eftersom jag hade en hd över.

Menar du att du har osx på din externa hårddisk och att det startar snabbare fast det då går över firewire porten istället för över den interna eide (eller är det tom sata på nya minin?)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-22 19:49

Har för mig att USB2 dessutom är mer prestanda krävande...

USb är mycket mer prestandakrävande.
Har för mig att det är så att FireWire kan skicka data direkt till systembussen medans USb måste gå omvägen via CPU.

Nya Mini använder SATA. Att det går snabbare är inte så konstigt, Mini:s hårddisk maxar ut runt 30MB/s om jag inte minns fel med ofta går det betydligt långsammare än så. FW ger 50MB/s så en snabb extern disk (tex. en 10k RPM Raptor) borde ge betydligt bättre prestanda.

Nåt som jag tycker är rätt viktigt är ju hur mycket dom lever om också.. En stor orsak till att jag vill köra minin är att den är så kusligt tyst. Om man då kopplar på en extern hårddisk som låter som en dammsugare försvinner ju lite av poängen :).

Med andra ord - finns det ett ljudisolerat hårddisk-kabinett till minin med FW-anslutning som håller nere ljudnivån lämpligt mycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-21 18:34

Jag har köpt en Iomega minimax 250gb, som så småningen om skall kopplas till intel mini. Även den är kusligt tyst. Man kan även reglera fläkthastigheten. Rekommenderas varmt.

Ursprungligen av grundis:

Man kan även reglera fläkthastigheten. Rekommenderas varmt.

Ha-ha-haaaaa!!

1
Bevaka tråden