Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompilera kod till Mac.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag behöver hjälp och kan inte tänka mig ett bättre ställa att be om den än här.

Jag letar efter en enkel opi-server (eller liknande). Den skall enbart kunna byta ut lågupplösta bilder till dess högupplösta variant. Vet att det finns en massa olika varianter, men de är alldeles för avancerade. Jag behöver inte de funktionerna.

Har letat på nätet och hittade ett open source-projekt, http://opi3.dingens.org/, som kanske kan vara lovande. Problemet är att jag aldrig har sysslat med komplimering av program, och när jag testade nyss blev det bara massa fel.

Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som skulle vilja försöka sig på detta projekt. Och göra ett program eller vad det nu blir, som går att köra på en Mac OS X-server 10.4 ->.

Tack på förhand.

/Thomas

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-02-16 22:27

Ja, det verkar lite knöligt. Får en massa fel jag med. Den traditionella gången brukar iaf vara:
* Ladda ner källkoden
* ./configure
* make
* make install

Jag får error som jag kan härröra till denna rad i o3tiff.h.
"#include "c:\opi3\libtiff\libtiff\tiffio.h""

Källkoden verkar mao vara hyfsat pc-anpassad. (Dåligt med absoluta sökvägar på det här sättet tycker jag.)

Kan du berätta nåt mer om vad OPI-programmet ska göra? (Har aldrig hört termen.) Om det är för webben kanske Apache klarar av det själv?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-02-16 22:54

Nja, det verkar väl inte vara knöligare än nåt annat...

Testade för skojs skull och det gick att kompilera utan problem. Felet memark får är troligtvis helt enkelt pga att libtiff saknas (vilket utvecklaren också anger är ett krav).

(Att det skulle vara PC-anpassat är inte speciellt sant då raden i fråga omges av #ifdef _MSC_VER, alltså inkluderas bara filen om man använder Microsofts kompilator. Utvecklaren skriver dessutom att programmet är plattformsoberoende.)

Dock har jag inte testat programmet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-02-17 17:27
Ursprungligen av spot:

(Att det skulle vara PC-anpassat är inte speciellt sant då raden i fråga omges av #ifdef _MSC_VER, alltså inkluderas bara filen om man använder Microsofts kompilator. Utvecklaren skriver dessutom att programmet är plattformsoberoende.)

Eh, hoppsan då...

Ok, tack för att ni testade. Jag fastnade också där 'memark' fastnade.

OPI är ett sätt att när man jobbar med Quark eller Indesign och mycket bilder så kan det bli rätt tunggrott. Gör man bilder med lägre upplösning (typ 72 dpi) och använder de när man jobbar, och sedan när man skriver ut så skickar man det igenom ett program som byter ut de lågupplösta bilderna mot de högupplösta och så kan man skriva ut dem eller göra pdfer..

'Spot': Blir det ett normalt program eller är det enbart körbart via terminalen?

Skall testa att ta hem libtiff och se om jag får till det.

/Thomas

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-02-17 11:47

Det är ett kommandolinjeprogram och körinstruktionerna lyder:

usage: opi3 in.ps out.ps
           opi3 -i out.ps < instream
           opi3 -o in.ps > outstream
           opi3 -i -o < instream > outstream

optional:   -c configfile.cfg

Det går alltså inte att dubbelklicka det för att köra, utan det är terminalen som gäller om man vill använda det interaktivt. Däremot tycker jag det skulle lämpa sig utmärkt att köras som bakgrundsprocess, initierat av antingen launchd eller folder actions. Dvs, när en postscriptfil sparas i en viss bevakad mapp drar opi3 igång och processar den.

Nu har jag fått fram en fil. Den hetter OPI3 och är en Unix Executable File. Den går att dubbelklicka på och då startar terminalen. Sedan händer inte så mycket mera.

Är det någon som har förstått hur man använder programet?

/Thomas

Ok. Hur skulle ett sådant flöde se ut? Har nu testat att genom terminalen få igång det, men då vill den inte använda min in och ut mapp.. Den säger att det är en mapp (rätt klyftigt av den.. )

/Thomas

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-02-17 17:56
Ursprungligen av J Thomas E:

Ok. Hur skulle ett sådant flöde se ut?

Tja, nåt sånt här kanske:

* Konfigurera OPI3 med sökvägar till högupplösta resp. lågupplösta bilder. (Detta kan du testa manuellt på kommandolinjen genom att mata den med en postscriptfil.)

* Skapa ett launchd-jobb som bevakar en mapp och processar inkommande ps-filer med OPI3
Alternativt, exekvera OPI3 med hjälp av Folder Actions.

1
Bevaka tråden