Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - Första intrycken!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag hämtade jag ut min nya Mac Mini. Köpt på eBay för 3700:- inklusive frakt. Moms/tullavgift kom jag undan.. :-] Helt ny i oöppnad förpackning borde jag kanske tillägga.

Det handlar om budgetmodellen med 1.25GHz-processor, 512MB minne, 40GB hårddisk och DVD/CD-brännare. Mer än så anser jag mig inte behöva eftersom skillnaden i hastighet mellan 1.25 och 1.42 inte är märkbar, WLAN behövs inte, DVD-brännare finns på Dobermann och lagringsutrymme likaså.

Den leker Mac OS 10.4.4 med alla automatiska uppdateringar installerade.

Den Mac jag lekt med tidigare är en iMac DV 400 med 512MB minne och 40GB hårddisk så ni vet vad jag jämför med.

---------------

Det första som slog mig var att den kändes långsam. Inte superlångsam men definitivt inte vad man kunde vänta sig från en helt ny maskin. Observera nu att jag jämför den med en iMac från 1999 som fått en ny snabb hårddisk och mer minne. Animationerna var förvisso bättre än vad ett gammalt ATI Rage Pro 128 ger men inte helt klockrena.

En titt i systeminställningarna och ett besök hos Google avslöjar att det handlar om en 5400RPM-disk med 2MB cache. 2MB!!??!! WTF, är det inte olagligt att sälja såna nu för tiden? Extremt snålt av Apple! Bögsnurran(tm) kommer upp lite för ofta men det kanske man vänjer sig vid.

Det andra var ljudnivån. Ett av skälen till att jag köpte den (annat än ren nyfikenhet) var allt tal om dess låga ljudnivå. Att säga att den väsnas är en överdrift men tyst är den definitivt inte eftersom den hörs från andra sidan rummet. Jag har sett normala x86-maskiner med totalt 7 hårddiskar (5*250GB 7K250 + 2*36GB Raptor 10k RPM) som har liknande ljudnivå. En besvikelse alltså. Kanske lite fipplande med inställningarna kan få den att tystna? Att jag lägger så stor vikt vid ljudnivån beror på att jag hoppades kunna ersätta min iPod med den som sätt att spela upp musik.

Det tredje är ljudet från DVD-läsaren som skorrar till ibland. Extremt irriterande. Dess övriga ljud tänker jag inte säga någonting om eftersom det inte finns en CD-/DVD-läsare som inte väsnas. Inga större problem dock, att använda CD/DVD-skiva känns ganska 90-tal när hårddiskar är så billiga som de är idag.

Ljudutgången är trevlig, nu försöker jag bara hitta systemets equaliser.

Jag har också lite problem med bildkvaliteten. Just nu leker den analog signal med en Philips 170S5 som förvisso är en ganska dålig skärm men signalen är definitivt det stora problemet här. Ska testa den med någon vettigare skärm med DVI-ingång vid senare tillfälle för att se exakt vad den klarar av.

Den sista anmärkningen handlar faktiskt om designen. Liten - ja. Snygg - definitivt inte. Inte ful heller, bara väldigt tråkig. Men smaken är som baken och jag är en "IBM-kille". Alla som studerat IBM:s design vet vad jag talar om med dess kraftfulla uttryck. IBM är mycket macho.. : ]

Summering såhär efter några timmars användning:

Är den värd 5200:- som Apple Sverige vill ha? Nej, den känns alltför invalidiserad för det.
Är den värd de 3700:- som jag betalade? Jo, vill man ha OS X eller inte har så högra krav på prestanda är det värt pengarna.
Är den värd de ($Mac_Mini - $iMac_DV) jag kommer betala netto för att byta upp mig? Jag räknar på cirka 2000:-. Definitivt!

Se upp för en kommande annonsen på en iMac DV alltså :-]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-15 18:00

Skumt med ljudnivån, t.om. kokande vatten i rummet brevid överröstar min
Eller gjorde, med externa disken så låter den ju en liten del mer.

Min känns definitivt inte seg, men så är min lite finare utrustad också

1.42GHz överklockad till 1.5GHz
1GB Minne
160GB extern Firewire LaCie Mini-disk (7200rpm/8Mb) som startdisk
(interna används för lagring).
Lätt överklockad grafik
8x DL Dvd-brännare (UJ-845B)...

Sen tycker jag designen är klockren, men det är ju en smaksak

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-15 18:38

Ljudfrågan låter definitivt som ett fel på din maskin... min är knäpptyst utan knäppet!

1 GB i RAM och du slipper i hög utsträckning badbollen (som jag antar att din trista omskrivning syftar på... ) men i o f sig borde ju inte 512 MB vara otillräckligt så det är väl en av modellens nackdelar.

Huruvida processorn tickar på i 1.25 eller 1.5GHz borde vara sak samma, förmodligen är det den snabbare hårddisken som gör att din känns rapp. Eftersom jag fick minin billigt finns det nog plats för en snabbare disk i budgeten, ser att man får en 7.2k 60GB för 1200:- nu. Tyvärr kanske det uppstår problem med värmeutvecklingen då?

Att jag bara har 512MB minne borde inte vara några problem eftersom jag inte kört några tunga saker ännu. Vi får se vad som händer om man testar tex. Photoshop med 100+MB stora filer.

Ljudnivån måste jag alltså kolla upp, blir ett samtal till Apple:s support för att höra vad de säger om saken. Fläkten står nämligen på konstant nu medan jag har förstått att den bara ska gå igång när det finns behov av det.

Så Wiberg, lite nyfiken. Vid benämningen bögboll, är det Apple eller de homosexuella som ska ta illa upp? Annars tycker jag att det är en ganska gullig benämning på en glatt snurrande badboll..

>Sen tycker jag designen är klockren, men det är ju en smaksak..

Jo, visst är det kul hur olika man ser på ett sådant ämne. Jag är tex. väldigt förtjust i designen som används på Netfinity-servrarna.

Min syn på Apple:s hyfsat nya modeller.

iMac G3: inte direkt snygga men väl gulliga.
iMac G4: Snygg kupol men skärmen lite misslyckad.
iMac G4: Fula. (seriöst, påminner om en porslinstallrik..)

PowerMac G3 B&W: Ganska fula och plastiga, inget jag vill ha på skrivbordet.
PowerMac G4 : Bättre men fortfarande inte helt bra.
PowerMac G4 QS/MDD: Mycket vackra (så snygga att man kan bli kåt!
PowerMac G5: Som vilken standard-aluminium-maskin som helst, inget som direkt står ut.

G4 Cube: Snygg men liksom tidiga PM G4 saknas någonting. Tror det är det blåa äpplet jag stör mig på.
Mac Mini: Tråkig. Efter att ha haft den bredvid mig i några timmar börjar den dessutom se ganska billig ut.
eMac tycker jag är snygg också, synd att den modellen verkar ha kvalitetsproblem.

Verkar som om jag anser att Apple designmässigt nådde zenit runt 2001-2002 alltså. Det blev ett långt inlägg med lite substans, jag hoppas ni förlåter mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-15 21:02
Ursprungligen av Hakro807:

Att jag bara har 512MB minne borde inte vara några problem eftersom jag inte kört några tunga saker ännu. Vi får se vad som händer om man testar tex. Photoshop med 100+MB stora filer.

Då lär det bli mer gullig boll oavsett vad vi kallar den...

Ursprungligen av Hakro807:

Ljudnivån måste jag alltså kolla upp, blir ett samtal till Apple:s support för att höra vad de säger om saken. Fläkten står nämligen på konstant nu medan jag har förstått att den bara ska gå igång när det finns behov av det.

Men eventuellt hör din boll och din fläktproblematik ihop. Fläkten skall inte gå vid ens hygglig belastning och bollen borde inte visa sig heller utom vid t ex sagda photoshop-övningar. Det verkar faktiskt som din burk har en eller flera rätt krävande processer igång som jagar på processorn till den grad att den blir både upptagen och varm.

Kanske skulle din recension av minin sluta mer i dur om du fått testa en friskare burk. Om du har möjlighet så kör lite underhållsrutiner eller installera ett fräscht system - kvarstår fläktsurret så är defintivt något galet. (Jag kör en vanlig arbetsdag ett tiotal applikationer parallellt varav några anses ganska krävande och min fläkt hörs inte alls... det borde inte din heller.)

Ursprungligen av Hakro807:

Så Wiberg, lite nyfiken. Vid benämningen bögboll, är det Apple eller de homosexuella som ska ta illa upp? Annars tycker jag att det är en ganska gullig benämning på en glatt snurrande badboll..

Varken Apple eller bögar behöver ta illa upp - en del bögar gör det definitivt. Men det handlar ju förmodligen om att ordbruket så ofta är ägnat att misskreditera.

Din parallell med regnbågsfärgerna och bollens färggladhet är elegant om än så smart att den gick mig förbi. (vilket i o f sig inte förvånar mig längre...)

Nu när jag inser möjligheten tycker jag att det var en mindre trist liknelse. Rätt gullig, som sagt!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-15 21:52
Ursprungligen av Hakro807:

Huruvida processorn tickar på i 1.25 eller 1.5GHz borde vara sak samma, förmodligen är det den snabbare hårddisken som gör att din känns rapp. Eftersom jag fick minin billigt finns det nog plats för en snabbare disk i budgeten, ser att man får en 7.2k 60GB för 1200:- nu. Tyvärr kanske det uppstår problem med värmeutvecklingen då?

Nja, min mini kändes rapp redan när den körde från den interna, och kändes då också rappare än min kompis 1.25GHz:are som annars är exakt lika konfigurerad i övrigt.

250MHz kan göra en hel del i prestanda, en 1.5GHz har ju trots allt 20% extra processorkraft jämfört med en 1.25GHz

Någonting är konstigt med fläkten. Spelade precis upp en xvidkodad 720p-film och trots att processorbelastningen nästan slog i taket fortsatte fläkten att spinna i samma tempo som då den inte används. Hårddisken ligger på 37° så det kan inte vara speciellt varm i lådan.

Verkar som om många har fått dessa symptom sedan de uppgraderat till 10.4.2 från 10.4.1.

Vad som är trevligt är att badbollen försvunnit, kanske var det bara att systemet behövde ställa in en massa saker i bakgrunden (indexeringar odyl) som gjorde att den dök upp titt som tätt.

  • Medlem
  • 2006-02-16 00:25

Indexeringen av hårddisken slöar garanterat ned datorn i ett gäng timmar. Kör lite "magiska" cocktail-script och se om det blir bättre med fläkten. Glöm inte att starta om. Annars kan du testa att zappa PRAM eller nollställa PMU (Sök på Apples support).

Min erfarenhet av både G4- och G3-datorer (bärbara vill säga) är att de är rätt tysta.

Systemets equalizer? Finns dito i OS X?

Dålig bild med vgaansluten skärm är ett känt problem. Däremot med DVI så ska det bli _mycket_ bättre.

1
Bevaka tråden