Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta rör de flesta av oss: Dell vs Dell

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-14 17:36

Jag tror jag skrev här om detta för ett år sen ungefär. Men nu har det blivit värre.

En bekant till mig, en synnerligen sympatisk engelsman som bor på Menorca, heter Paul Dell och driver en liten webbdesignfirma. Han har domännamnet dellwebsites.com.

För 3-4 år sedan börjare Dell Computers via deras advokater i Frankrike (lång historia, men Paul bodde där tidigare) kräva att han lämnade från sig namnet. Sedan dess har dom skickat allsköns hotelsebrev med jämna mellanrum, och nu har Dell stämt honom på bortåt en miljon (!!!) Euro.

Paul vill ju abslout inte tvingas lämna ifrån sig domännamnet, än mindre idag när det är ännu mer inarbetat än tidigare. Dessutom är det helt enkelt ett jävla svineri av Dell som nu låter plånboken tala. Gissa hur bra Paul mår....

Paul har kontaktat en advokat som i sin tur kontaktat en expert på såna här ärenden. Båda säger att Dell är ute och cyklar och att han (Paul) kommer att vinna i en rättegång. Problemet är "bara" att advokaterna inte jobbar gratis. Dom ska ha ca 85.000 spänn som "retainer", dvs förskottsbetalning. Och det är ungefär dubbelt så mycket än vad Paul äger.

Jag själv är mäkta upprörd över hur Dells jurister bär sig åt, och är oerhört intresserad av att storbolagen inte ska kunna förstöra livet för småskuttar. Nästa gång kan det nämligen vara du eller jag som hamnar i skottlinjen. Därför har jag försökt hjälpa Paul under dom här åren med råd och stöd. Men nu har jag skickat lite pengar också, och därmed har jag kommit fram till anledningen att jag skriver det här...

Skulle nån av medlemmarna på 99mac vara intresserade av att bidra med en hundring eller två för att hjälpa Paul?

I så fall: Läs lite mer om detta här: http://www.theregister.co.uk/2005/01/26/dell_domain_dispute/

Besök Pauls webbplats här: http://www.dellwebsites.com/ och hans fotografiverksamhet här: http://www.dellimages.com/

Om nån är intresserad, skriv ett inlägg så ska jag se om jag kan samla ihop stålarna eller eventuellt få honom att sätta upp ett PayPal-konto eller nåt.

Danne

Känns rätt att hjälpa andra i nöd, precis som det kändes rätt för mig att donera cash till Tsunami-katastrofen.

Räkna med en hundring eller två från mig. PayPal vore att föredra

Btw, killen tar snygga bilder, hälsa det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 18:16
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Känns rätt att hjälpa andra i nöd, precis som det kändes rätt för mig att donera cash till Tsunami-katastrofen.

Räkna med en hundring eller två från mig. PayPal vore att föredra

Btw, killen tar snygga bilder, hälsa det

Samma för mig, bara det går att lösa så man inte skickar pengar i ett kuvert

/Tangen

Låter precis som Apple brukar bete sig. Kanske inte vad det gäller summan men att stämma folk som använder varumärken i domännamn. Är ni lika villiga att skänka pengar i såna fall?

Ursprungligen av Rickard A:

Låter precis som Apple brukar bete sig. Kanske inte vad det gäller summan men att stämma folk som använder varumärken i domännamn. Är ni lika villiga att skänka pengar i såna fall?

Finns ju inte överdrivet många som heter Apple

Sånt här är hemskt trist. Kan tänka mig att skänka en slant om han öppnar ett paypalkonto!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-14 20:48
Ursprungligen av Rickard A:

Låter precis som Apple brukar bete sig. Kanske inte vad det gäller summan men att stämma folk som använder varumärken i domännamn. Är ni lika villiga att skänka pengar i såna fall?

Hörrudu.

Den här tråden skapade jag för att försöka hjälpa en polare som har haft ett helvete de senaste åren p.g.a. Dell. En del vänliga själar har redan visat sig villiga att avstå en pilsner eller två. Det skulle vara jättehyggligt om du (och eventuellt andra) kunde låta bli att ifrågasätta deras motiv och handling. I vart fall i den här specifika tråden.

Det gäller nämligen en helt vanlig killes liv och hälsa, och jag tycker man ska behandla det ämnet med respekt och inte börja tjafsa om några abstrakta principer så att trådens egentliga fråga och budskap försvinner i en irrelevant diskussion.

Tack för att du (och andra) ställer upp på det i fortsättningen.

Danne

Ursprungligen av Rickard A:

Det är väl inget nytt att företag slår vakt om sina namn och det är inget som upprör mig nå speciellt.

???
Den här killen äger väl sitt namn lika mycket som Michael Dell.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-14 22:06
Ursprungligen av Kristofer:

???
Den här killen äger väl sitt namn lika mycket som Michael Dell.

Nej. Dell är ett s.k. "varumärke". Ett annat exempel är att företaget Ericsson äger varumärket Ericsson -- det gör alltså inte alla som heter Ericsson i efternamn, utan bara företaget Ericsson.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-14 20:01

Kan folk donera över 88000:- för windows på en mac så finns det väl förhoppningar på att även Dell kan få en slant.

Få honom att öppna ett paypal konto så sätter jag in en hundring.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-14 20:51

Gubbar/gummor,

Om nån vill skicka honom en rad, så använd formuläret på http://www.dellwebsites.com/contact.cfm
Hälsa gärna från "Dan GOF".
Och om någon skulle sitta på extremt nyttig information, kunskaper, kontakter på Dell eller jobbar på nån advokatbyrå med immaterialrätt som specialitet, så träd gärna fram.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 21:55
Ursprungligen av Danne V:

Gubbar/gummor,

Om nån vill skicka honom en rad, så använd formuläret på http://www.dellwebsites.com/contact.cfm
Hälsa gärna från "Dan GOF".
Och om någon skulle sitta på extremt nyttig information, kunskaper, kontakter på Dell eller jobbar på nån advokatbyrå med immaterialrätt som specialitet, så träd gärna fram.

Danne

Är det svenska som gäller ?
¨
/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Men det är inte det tråden handlar om, och den ska inte handla om det heller - bara om vi/ni vill hjälpa killen vill ni inte det - starta en ny tråd som hanterar ärendet storföretagen vs. småskuttar generellt...

/Tangen

Ja det är väl lugnast så.

Det kanske inte är värdens bästa förslag, men om man vill skapa lite negativ publicitet för Dell Computers, så kanske man kunde starta en petition på PetitionOnline.com: http://www.petitiononline.com/petition.html

Jag är tveksam till att det skulle ha mer än mikroskopiskt genomslag, men det ligger ju inte i kolossen Dells intresse att dra på sig negativ PR genom att agera hänsynslöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 21:51

- Tack Rickard, och alla andra (inte ironisk), jag rensar bort mina "skräp" inlägg så den blir lite snyggare

/Tangen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-02-14 22:00

Undrar vad som skulle hända med ägaren till applewebsites.com

I mina ögon är det ett mycket tveksamt domännamn att äga och jag tror att det är kört för Paul.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-14 22:05

Kanske att han kan få hjälp härifrån? http://www.eff.org/

Tyvärr tror jag dock att Dell har lagen på sin sida här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 22:13

MEN om man har ett bolag som heter Dell Websites, så kan man använda det vad som än sker hos multisen Del...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-14 23:04
Ursprungligen av Tangen:

MEN om man har ett bolag som heter Dell Websites, så kan man använda det vad som än sker hos multisen Del...

Jasså, varför tror du det?

Jag har rätt ont om penger just nu, men jag ska se om jag kanske kan donera en hundring
Kämpa på, låt dom inte vinna över honom. Han har rätt att marknadsföra sig med sitt eget namn!

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har rätt ont om penger just nu, men jag ska se om jag kanske kan donera en hundring
Kämpa på, låt dom inte vinna över honom. Han har rätt att marknadsföra sig med sitt eget namn!

Tyvärr, jag kan inte bidra med några pengar. Jag skulle vilja men har verkligen inte råd just nu, hoppas det löser sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-19 21:25
Ursprungligen av ztaafen:

Tyvärr, jag kan inte bidra med några pengar. Jag skulle vilja men har verkligen inte råd just nu, hoppas det löser sig

Sprid länken bara - så är det det mesta man kan göra oftast gott nog

/Tangen

Danne, jag kan pejjpalla några hundra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 00:24

Jag fattar inte det här, Vem har regat domänet först? Eller namnet som antyder något?
Heter man Dell så gör man ju det. Varför ska det där skitföretaget komma och göra anspråk på en vanlig hederlig människa?

Dell from hell.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 08:16

Jag tycker så här:
Oavsett om Personen eller Företaget har rätt till namnet så ska det prövas på lika vilkor.
När företaget dell stämmer honom på miljonbelopp, en skitsumma för företaget men enorma pengar för personen så blir det knappast på lika vilkor, han blir så att säga skrämd till tystnad.

Självklart ska han få stöd, jag höjer med en hundring! (Lägger alltså 200).
Hur går det med paypal kontot?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 09:01

Gubbar (och eventuella gummor),

Först och främst vill jag tacka för att så många ställer upp! Otroligt generöst!

Sen vill jag kommentera inläggen om huruvida Paul eller Dell har rätt till domänen;

Jag har följt Dells attacker på Paul under några år, och har diskuterat detta med en hel drös människor under tiden, både Paul och det gäng vi "umgås" i, men även med ett par advokater (som iofs inte är experter). Jag har läst ICANNs regler och diverse artiklar i ämnet och givetvis pratat med Paul länge och ingående många, många gånger.

Under den här tiden har folk i närmaste bekantskapskretsen stöttat honom, dunkat honom i ryggen och sagt att "Dell är dumma, elaka och snikna och du har självklart rätt till domänen". Jag har istället försökt vara djävulens advokat, dvs jag har hela tiden varnat honom för att det faktiskt KAN gå åt helvete, och att Dell faktiskt KAN ha rätt.

Eftersom det är så många parametrar att ta hänsyn till för att kunna bedöma en sån här sak, men som ingen här känner till, och eftersom ingen av oss är experter på domännamnstvister, så kan vi spekulera tills 99macs server smälter. Så det är väl lika bra att strunta i det, eller hur?

Så som "hugg" mycket riktigt påpekar: Just nu är det väsentliga inte vem som har rätt, Paul eller Dell. Dom hotar att slå en vanlig killes liv i spillror om han inte gör som dom säger, m.a.o. exakt samma taktik som vilka maffiosos eller hells angels som helst. Skillnaden är att dom har slipsar och vita skjortor och inte använder skjutvapen för att verkställa hoten.

Det väsentliga är att Paul ska kunna få ärendet prövat av kompetent folk. Men det kostar. Dell kan spendera miljarder och avlönar redan en hel advokatbyrå i Paris. Paul kan i bästa fall leja en advokat under 25-40 timmar, och kanske en expert under 2-3 timmar. Om han får hjälp.

Om PayPal-konto:

Har snackat med Paul om detta. Han har i och för sig ett redan (han säljer lite templates för webdesign), men han är fruktansvärt generad över att få hjälp på det hät sättet, vilket jag förstår. Ge honom en dag att vänja sig vid tanken, så ska det nog fixa sig. Han är bl.a. bekymrad över hur han ska kunna redovisa pengarna! Inte för skattemyndigheter, men för folk som har bidragit. Nästan lite gulligt, va?!

Som jag nämnde tidigare, så bor han på Menorca i Medelhavet. Han är en MYCKET glad gamäng som är väldigt underhållande. Har ni vägarna förbi därnere, så bjuder han garanterat på en pilsner.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 10:52
Ursprungligen av Danne V:

Han är bl.a. bekymrad över hur han ska kunna redovisa pengarna! Inte för skattemyndigheter, men för folk som har bidragit. Nästan lite gulligt, va?!

Danne,

Han kan ju alltid lägga upp en webbsida med tack, samt namnen på de som bidragit!!

Webbdesign är han ju bevisligen bra på...

-Torkel

Ursprungligen av Danne V:

Just nu är det väsentliga inte vem som har rätt, Paul eller Dell. Dom hotar att slå en vanlig killes liv i spillror om han inte gör som dom säger, m.a.o. exakt samma taktik som vilka maffiosos eller hells angels som helst. Skillnaden är att dom har slipsar och vita skjortor och inte använder skjutvapen för att verkställa hoten.

Du tycker inte du överdriver rätt mycket nu? "Slå en vanlig killes liv i spillor"? Det är ju inte direkt det som det är frågan om. Om Dell har rätt till sitt varumärke (vilket jag är helt övertygad de har) har väl de rätt att skydda det?

Varför kollade din kompis inte upp detta långt tidigare? Varför låter han det gå så här långt innan han reagerar? Dell (vilket jag förstår) eskalerar ju ärendet eftersom din kompis uppenbarligen inte kollat upp saker tidigare. Hade han gjort det hade situation kunnat varit väldigt annorlunda nu och han hade inte behövt tusentals kronor till advokater.

Jag är inte intresserad att ge pengar åt nån som kunnat löst det långt tidigare. Det finns faktiskt folk det är synd om på riktigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 19:47
Ursprungligen av Rickard A:

Du tycker inte du överdriver rätt mycket nu? "Slå en vanlig killes liv i spillor"? Det är ju inte direkt det som det är frågan om. Om Dell har rätt till sitt varumärke (vilket jag är helt övertygad de har) har väl de rätt att skydda det?

Varför kollade din kompis inte upp detta långt tidigare? Varför låter han det gå så här långt innan han reagerar? Dell (vilket jag förstår) eskalerar ju ärendet eftersom din kompis uppenbarligen inte kollat upp saker tidigare. Hade han gjort det hade situation kunnat varit väldigt annorlunda nu och han hade inte behövt tusentals kronor till advokater.

Jag är inte intresserad att ge pengar åt nån som kunnat löst det långt tidigare. Det finns faktiskt folk det är synd om på riktigt.

Är du rätt navlad, du?

Jag bad dig tidigare att avstå från kommentarer av den här typen, och vädjade till dig att låta den här tråden förbli fri från oväsen som distraherar från trådens syfte. Kan du inte låta bli då?

Att du dessutom har mage (för hjärna saknas tydligen) att leverera dina tvärsäkra påståenden om bakgrunden till tråden utan att veta ett jota om vad som har föregåtts den senaste händelseutvecklingen är vidrigt. Men det är klart, det är alltid nån besserwisser som du som börjar leka Bror Duktig i efterhand. Hindsight is always 20/20.

Din "initierade" kommentar om överdriften i att hans liv kan komma att slås i spillror hoppar jag över. Jag förväntar mig inte att du ska kunna sätta dig in i hur det känns att eventuellt få en skuld på 10 miljoner och hur det kan påverka en människas livssituation.

Dessutom, eftersom du försöker framstå som sakkunig i domännamnstvister, så handlar detta inte om egentligt varumärkesintrång, eftersom ett domännamn inte är ett varumärke. Hade det varit en tvist om ett varumärke, så skulle dom först och främst ha gett sig på hans bolagsnamn. Men det har dom inget intresse av, nämligen. En domän än en "adress", och arbitrage om domäner är reglerat hos ICANN.

Om du vill diskutera domännamnstvister i allmänhet, eller berätta om alla insamlingar du INTE deltar i, så ber jag dig starta en ny tråd. Skriv inte mer i den här, tack.

Ursprungligen av Danne V:

Är du rätt navlad, du?

Jag bad dig tidigare att avstå från kommentarer av den här typen, och vädjade till dig att låta den här tråden förbli fri från oväsen som distraherar från trådens syfte. Kan du inte låta bli då?

Att du dessutom har mage (för hjärna saknas tydligen) att leverera dina tvärsäkra påståenden om bakgrunden till tråden utan att veta ett jota om vad som har föregåtts den senaste händelseutvecklingen är vidrigt. Men det är klart, det är alltid nån besserwisser som du som börjar leka Bror Duktig i efterhand. Hindsight is always 20/20.

Din "initierade" kommentar om överdriften i att hans liv kan komma att slås i spillror hoppar jag över. Jag förväntar mig inte att du ska kunna sätta dig in i hur det känns att eventuellt få en skuld på 10 miljoner och hur det kan påverka en människas livssituation.

Är det sådär du ska ha det så ger inte jag mig. Ni två verkar ju vara lika pantade bägge två så jag kan förstå att ni kommer bra överens.

Det du kommit med hittills är:
- Din kompis är en helylle-kille som gjort allt rätt och dessutom gärna bjuder på en öl. Jag menar- en sån får man ju bara inte kritisera.
- Dell är riktigt körda i botten, helt j-a rubbade helt enkelt.

Det är allt du lämnat ut. Allt för uppehålla illusionen av att din kompis inte gjort något fel och att allt fel ligger hos Dell.

Det är ju i högsta grad intressant vad som hänt före denna stämning kom. Processen har ju som du själv skriver pågått i 3-4 år så Dell gör helt rätt som ställer saken på sin spets för att få det hela avgjort. Din kompis verkar då inte varit intresserad att lösa det tidigare så honom är det inte ens i närheten av synd om.

Hur du kan bli så extremt grinig över att man inte håller med förstår inte jag. Mitt förra inlägg var inte alls elakt menat på nåt sätt men nu när du lagt ribban kan jag lika gärna fortsätta. Du har ju enbart gett oss en supervinklad bild av vad som hänt. Varför ska man då inte få ifrågasätta? Hur vet jag att inte ni håller på att spara ihop till en jorden-runtresa med en snyfthistoria?

  • Medlem
  • 2006-02-15 11:00

Jag gillar faktiskt inte alla de här insamlingarna som dyker upp. Det må vara för en väldigt god sak, men det finns ingen garanti. Samlar man in pengar, så måste det redovisas noggrant hur pengarna används både före och efter. Vi kan ju aldrig få tillbaka pengarna, så vad händer om det aldrig går till domstol?

Det kanske är en god tanke (tveksamt om jag tycker att just han är värd mina pengar mer än någon som dör av svält, men man ska kanske inte jämföra så), men det kan ju inte finnas några som helst frågetecken. Innan ni funderar på att samla in pengar, ska det finnas en advokat som tar emot dem och en plan.

Bevaka tråden