Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Käkar iMac G3 333 10.4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-15 14:29

http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=imacrevd&performa=off&sort=date&order=ASC

Fixar den OS X 10.4? Att det inte kommer flyta på överdrivet snabbt är ingen hemlighet för mig men går det att installera på den? Om man har CD-versionen dvs?

Det kommer inte att gå direkt. Men om du installerar med hjälp av XPostFacto (fritt att använda) så kommer det troligen att gå fint. Förutsatt att du har tillräckligt med minne. Du bör ha åtminstone 256 MB arbetsminne. Minst 10 GB ledigt hårddiskutrymme är också att föredra, men man klarar sig med mindre.

Viktigt!
Installera iMac Firmare Update 1.2 innan du ens börjar installera. Du måste starta från Mac OS 8 eller 9 för att installera uppdateringen, ej CD. Detta är mycket viktigt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-15 15:37

Tackar så mycket, ska ge det en chans sen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-15 20:30

Hur fungerar XPostFacto? Antar att den fungerar som "Startskiva" i systeminställningar i OS X. Men den säger att det inte går att starta från min OS X-skiva när jag fört in den i iMacen. Har jag gjort rätt?

Ursprungligen av xtimmyx:

Hur fungerar XPostFacto? Antar att den fungerar som "Startskiva" i systeminställningar i OS X. Men den säger att det inte går att starta från min OS X-skiva när jag fört in den i iMacen. Har jag gjort rätt?

Efter en titt på sidan om kompabilitet så står det att tidiga iMac fortfarande inte stöds fullt ut.

Det finns en något krångligare lösning, men som fungerar.

1. Se till att ha kört Firmware-uppdateringen.
2. Plocka ur hårddisken och montera den i en Mac som man kan installera Tiger på.
3. Installera Tiger på den andra Macen.
4. Montera tillbaka hårddisken, nu, med Tiger på.
5. Klart.

Se här: http://my.mac.se/marcus/imactiger/.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-15 23:09

Aj då, synd. Har bara tillgång till bärbara macar, så det får väl lösa sig på annat sätt. Annars får man väl köra OS9 på den. Kanske lika bra det iofs.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 23:13

Du kan installera via firewire.
Det går också att plocka bort spärren i Tiger.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Du kan installera via firewire.

iMac G3 333 saknar det.

Ursprungligen av bodahl:

Det går också att plocka bort spärren i Tiger.

Hur?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 19:56

Man får kopiera Tiger till hårddisken som en skivavbild.
Sen får man använda en editor och gå in system filen och plocka bort spärren .
Ligger i en fil som heter bad machines,Där ligger alla datorer som är spärrade med en nummerkod.Har glömt vilken som var Lombard.Va ett tag sen jag gjorde det.
Det ska visst även fungera att kasta hela filen också.Har inte provat det.
Sen får du bränna ner Tiger på en dvd och installera.
Och hålla tummarna.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Man får kopiera Tiger till hårddisken som en skivavbild.
Sen får man använda en editor och gå in system filen och plocka bort spärren .
Ligger i en fil som heter bad machines,Där ligger alla datorer som är spärrade med en nummerkod.Har glömt vilken som var Lombard.Va ett tag sen jag gjorde det.
Det ska visst även fungera att kasta hela filen också.Har inte provat det.
Sen får du bränna ner Tiger på en dvd och installera.
Och hålla tummarna.

B.D

Ja, nu hittade jag det.

På installationsskivan:
System > Installation > Packages. Kontrollklick på OSInstall.mpkg > Visa paketets innehåll. I mappen Contents finns filen OSInstall.dist. Man öppnar den med en textredigerare som t ex BBEdit eller Smultron.

Denna rad ändrar man:

var badMachines = ['iMac','PowerBook1,1','PowerBook2,1', 'AAPL,Gossamer', 'AAPL,PowerMac G3', 'AAPL,PowerBook1998', 'AAPL,PowerBook1999'];
  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 20:07

Man kan också fixa en adapter så man kan plugga i HD i den bärbara.

B.D

1
Bevaka tråden