Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal delning

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 11:47

Jag har gått igenom ett 50 tal inlägg och inte hittat vad jag söker,

Kan man på något sätt dela kalendrarna i iCal på ett vettigt sätt ?

/Tangen

(Har ett behov av att tre personer ska kunna synca varandras kalendrar, samt ha en gemensam ?)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-26 12:11

Det är ganska enkelt att få tillgång till någon annans kalender så att man kan se hur den ser ut. Det som behövs för att det skall fungera är en webserver med webdav. Den som vill visa sin kalender för andra publicerar den till webservern. (Kalender -> Publicera i iCal) När publiceringen är klar får du en adress på vilken någon annan kan nå kalendern.

Denna tjänst får du bl a med ditt mac.se-konto.

Den andra frågan, att ha en gemensam kalender, är dock lurigare. iCal har inga möjligheter att synkronisera kalendrar åt två håll genom webdav. Om man dock skulle kunna tänka sig att göra alla ändringar i kalendern online så finns det webbaserade lösningar som hanterar kalendarier som kan prenumeraras på via iCal. Bl a mac.se har en sådan tjänst.

Det här tycker jag är ett väldigt starkt tillkortakommande för iCal. Många andra kalenderprogram som använder samma format som iCal stödjer tvåvägskommunikation med kalendrar (både publicering och prenumeration på samma kalender), så det går uppenbarligen tekniskt att göra. Det enda sättet att uppnå tvåvägssynkronisering av iCal är via iSync, men då går det bara att synkronisera till "enheter" som finns i iSync.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 12:17
Ursprungligen av Arvid:

Det är ganska enkelt att få tillgång till någon annans kalender så att man kan se hur den ser ut. Det som behövs för att det skall fungera är en webserver med webdav. Den som vill visa sin kalender för andra publicerar den till webservern. (Kalender -> Publicera i iCal) När publiceringen är klar får du en adress på vilken någon annan kan nå kalendern.

Denna tjänst får du bl a med ditt mac.se-konto.

Den andra frågan, att ha en gemensam kalender, är dock lurigare. iCal har inga möjligheter att synkronisera kalendrar åt två håll genom webdav. Om man dock skulle kunna tänka sig att göra alla ändringar i kalendern online så finns det webbaserade lösningar som hanterar kalendarier som kan prenumeraras på via iCal. Bl a mac.se har en sådan tjänst.

Det här tycker jag är ett väldigt starkt tillkortakommande för iCal. Många andra kalenderprogram som använder samma format som iCal stödjer tvåvägskommunikation med kalendrar (både publicering och prenumeration på samma kalender), så det går uppenbarligen tekniskt att göra. Det enda sättet att uppnå tvåvägssynkronisering av iCal är via iSync, men då går det bara att synkronisera till "enheter" som finns i iSync.

Är det struligt att sätta upp en webdav ? fast ip med ftp/web har jag redan (eller har på fredag när denna "&%€ flytt är klar)

.mac fungerar om man har enheterna i iSync antar jag - men i så fall måste alla ha det ?

Alternativ lösning,

Jag har en kalender som är min arbetskalender
kollega 1 har en
kollega 2 har en

jag har utöver detta en samlingskalender som jag publicerar - och i så fall är den enda att använda?

Skulle det fungera - behövs webdav i så fall ?

/Nu ska Tangen äta hamburgare och återkommer om 30 minuter=)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 12:18
Ursprungligen av Arvid:

Om man dock skulle kunna tänka sig att göra alla ändringar i kalendern online så finns det webbaserade lösningar som hanterar kalendarier som kan prenumeraras på via iCal. Bl a mac.se har en sådan tjänst.

Kostar den extra eller hur fungerar det ?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 14:12

Tja alla igen,

bumpar tråden för att se om jag kan få några svar

/Tangen

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-09-26 14:57
Ursprungligen av Tangen:

Tja alla igen,

bumpar tråden för att se om jag kan få några svar

/Tangen

Här är ett svar. Men om det är det du villa ha tror jag iofs inte. Tvåvägskommunikation i iCal skulle ju göra det programmet riktigt användbart. I brist på detta så använder jag personligen iCal väldigt sparsamt.

Men om du vill att folk ska prenumerera på dina kallendrar utan att betala årsavgifter till Apple så tycker jag att tjänsten www.icalx.com är riktigt bra. Den går ju även få på svenska. Förutom att publicera och prenumerera på kalendrar gratis kan du kolla din kallender i vilken browser som helst. En stor NACKDEL är dock att du måste göra dina ändringar i din dator med ditt iCal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 07:42

Det funkar så länge, om nån kommer på hur man kan lösa detta lite enklare - kan väl höra av sig till typ alla - eftersom dom flesta söker denna typ av information...

/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 09:31

Men du, om du och dina vänner publicerar sina "egna" kalendrar på t ex mac.se och samtidigt prenumererar på varandras så kommer ju iCal att visa allas kalendrar. Ni jobbar naturligtvis inte i samma men får ju en fungerande överblick i den gemensamma planeringen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 09:36
Ursprungligen av Wiberg:

Men du, om du och dina vänner publicerar sina "egna" kalendrar på t ex mac.se och samtidigt prenumererar på varandras så kommer ju iCal att visa allas kalendrar. Ni jobbar naturligtvis inte i samma men får ju en fungerande överblick i den gemensamma planeringen...

hmmm, vi jobbar just nu på nån sån typ av "fulhacks" lösning, men det är inte så "smart"
Det löser problemet,men bara inte på ett enkelt sätt

/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 10:50

Kör dina vänner iCal? Annars har Mozilla en kalender - Sunbird - som kan prenumerera på ics-filer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 10:54
Ursprungligen av Wiberg:

Kör dina vänner iCal? Annars har Mozilla en kalender - Sunbird - som kan prenumerera på ics-filer...

Alla sitter på Mac, i samma lokal - det är mest så att vi har en övergripande koll på de projekt som vi arbetar med fn...

så ja...

/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 10:59

Aha - en bonjour-delning vore en lämplig feature...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 11:03
Ursprungligen av Wiberg:

Aha - en bonjour-delning vore en lämplig feature...

Kan man dela iCal så ?

/trodde inte jag
/Tangen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-27 11:04

Nä - men en feature till önskelistan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 11:08
Ursprungligen av Wiberg:

Nä - men en feature till önskelistan

he he, håller med, det kan vara så att det är dags för Apple att ta fram en lösning som är lite mer för proffsanvändare när det kommer till kontorseffektivitet

/Tangen

Macpro skrev just om en intressant lösning:
igroupcal
som dessutom kostar gratis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 14:36

Tycker f*n att Apple får fixa detta. Hur svårt kan det var då det finns open source projekt som gör liknande saker redan plus att de redan har det i .Mac Det och en gemensam Adressbok. Snälla Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 15:06
Ursprungligen av acke:

Tycker f*n att Apple får fixa detta. Hur svårt kan det var då det finns open source projekt som gör liknande saker redan plus att de redan har det i .Mac Det och en gemensam Adressbok. Snälla Apple...

Jag kan inte mer än hålla med, eftersom Apple ör klart överrepresenterade hos byråer, så vore det självklart med en smutt lösning..

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-09-29 15:22

Apples iLife är väl inte direkt tänkt för företag och byråer. Till och med för mig som privatperson känns iLife-applikationerna starkt begränsade, ungefär som LE - Light Editions - av riktiga programvaror. Det enda iLife-programmet jag använder är iCal och då endast begränsat eftersom iCal är ganska värdelöst och dåligt implementerat jämfört med t.ex. Microsoft Office kalenderprogram på mac. Samma sak med iPhoto, testade det i en dag men det kändes bara som ett billigt ACDSee proppat med Apple-reklam (fotoutskrifter, fotoböcker, .mac). Nej, om man vill ett kalenderprogram med riktig funktionalitet så får man gå till andra tillverkare än Apple.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-02-15 13:20

finns det något alternativ till icalx.com? Har testat det ett tag och har jäkligt mycket problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 14:16

Vet inte vi har efter rekommendation från Herr Rönnbäck gått över till bara Entourage - vilket fixar biffen på ett betydligt mycket bättre sätt
/Tangen

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-02-15 14:25

hmm du vet att det numera ska benämnas "windows mail" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 15:06
Ursprungligen av carpark:

hmm du vet att det numera ska benämnas "windows mail" ?

? - menar du allvar?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 21:19

I lepoard verkar det som problemet löser dig

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-12 09:07

Jag har numera en workaround med följande upplägg:

1. En samlingskonto på Google Calender för ett större projekt. Där har vi skapat en kalender för gemensamma möten och individuella kalendrar för alla deltagare där övriga behöver se deras beläggning.
2. Individuella konton på Google Calender för var och en dit kalendrarna på samlingskontot delas ut med rättigheterna satta så att man kan titta på allas, boka i sin egen och den gemensamma. En del har bokningsrätt i andras konton eftersom det behövs.
3. Vi i projektet som kör Mac prenumererar sedan på Googlekalendrarna via iCal och använder iSync för att fylla våra telefoner med mötestiderna. Boka möten gör man direkt i Google eftersom iCal inte kan publicera på Googles kalender.
(4. Win-användarna letar fortfarande efter en möjlighet att synka sina kalendrar med telefonerna... men det kommer väl vilket år som helst.)

Google Calender är en bra produkt och iCalprenumrationen löser det enda dilemmat - synkronisering med telefonen.

Låter som en intressant lösning. En fråga bara: vad menar du med "samlingskonto" på Google Calendar? Ett vanligt konto där ni delat ut inloggningsuppgifterna till alla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 11:13

Bumpar en gammal tråd, ni som testat iCal server funkar det bra, är det värt att byta från 10.4.11 på server eller finns det andra lösningar som inte är beroende av leopard?

Jag vill mao igen ha en kalender i iCal som jag delar med andra - helst gratis snyggt och maccigt. kanske faller på gratis -men det kan jag överleva.
Någon som har en aning?

Efter som snart alla på kontoret har iPhones, så vill vi hoppa från Daylite till iCal för enkelhetens skull.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 12:12

http://www.busymac.com/

Hittade detta, någon med erfarenhet - testade det verkar inte vara några probelm, det enda som saknas är att ha ett gemensamt fönster som man kan bjuda in folk till möten, se till att allas separata kalendrar är uppdaterade.
Det verkar inte som busymac funkar så.

/Tangen

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-11 13:21

.Mac? Dyrt för privatpersoner, men i biznizsammanhang är det ju en struntsumma. Funkar i alla fall klockrent...och när även webkalendern blir interaktiv så är det nästan fulländat.

Google levererar dissidenter till kinesiska tortyrpolisen. Google ska man ha så lite att göra med som möjligt. Om man bryr sig över huvud taget.

(om kalenderdelningsfrågan här gäller blandad plattform så kan alla hoppa över detta inlägg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 13:28

tack mjg, jo .Mac har jag tänktmånga gånger på.
Jag tror inte att busymac har med Google att göra, men jag kan ha fel, Vill inte ha en googllösning i alla fall
Det gäller inte blandad miljö, bara Mac OSX
kikar lite på .mac

Bevaka tråden