Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårda blanksteg

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte ens vad det heter det jag är ute efter men jag ska försöka beskriva det. Jag har för mig att men ett en del orbehandlingsprogram kan skriva 'hårda blanksteg'. Alltså blanksteg som inte låter en rad brytas just där.
Nu vill jag åstad komma detta i HTML eller PHP. Är det möjligt?

 

Ursprungligen av Samuel K:

 

Jag bugar mig djupt som fan! Tack!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 16:23

Om du t ex vill ha en hel mening där inget blanksteg får brytas kan du köra style istället:

<span style="white-space:nowrap">En lång mening utan radbrytning</span>

Ursprungligen av torbjorn2000:

Om du t ex vill ha en hel mening där inget blanksteg får brytas kan du köra style istället:

<span style="white-space:nowrap">En lång mening utan radbrytning</span>

Tack! Den här lösningen kommer jag också att ha glädje av! Så fort jag tatt mig ur den till Samuel riktade bugningen så ska jag buga mig en gång till.

Kan man inte göra hårda 'tab-steg' på liknande sätt?

you're pushing your luck dude

Ursprungligen av soul8o8:

you're pushing your luck dude

hm... jag pushar ju min lyck mest hela dagarna men det blir inga hårda tab-steg av det... Du får gärna utveckla lite.

nä asså jag menade bara att du hade fått två svar om white spaces, men så drog du in tabs i det.. det blev kul på nåt sätt, du vet att få tre rätt på raken med datorer är ju omöjligt erh. det va ett skämt.. ok låt mig försöka gottgöra min dåliga ironi..

White spaces in HTML

hi-5

Ursprungligen av soul8o8:

nä asså jag menade bara att du hade fått två svar om white spaces, men så drog du in tabs i det.. det blev kul på nåt sätt, du vet att få tre rätt på raken med datorer är ju omöjligt erh. det va ett skämt.. ok låt mig försöka gottgöra min dåliga ironi..

White spaces in HTML

hi-5

Nä den va kul! Jag blev bara villrådig. Jag kunde inte bestämma mig för vilket typ av smil jag skulle svara med och ändå framhärda i min nyfikenhet om hårda tab-steg. Dessutom måste jag erkänna att jag ända sedan denna tråds tillblivelse inte framgångsrikt kunnat nedkämpa en vag men obeveklig känsla av dejavue. (men någon måste ju stå för alla pinsamheter (usch, den här svider))

Och tack för länken! den ska jag djupstudera så fort jag klickat på 'skapa inlägg'!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 10:46

Vad är det du ska göra egentligen? Ska du bara ha nåt avstånd nånstans eller vad?
  betyder förresten "non breaking space". Kommer man ihåg det, så är det lätt att komma ihåg bokstäverna n-b-s-p. Men den (eller "det"?) är alltså som ett mellanslag och därmed beroende av typnsittet som tecknet refererar till. Alltså väldigt inexakt.

Ursprungligen av Danne V:

Vad är det du ska göra egentligen? Ska du bara ha nåt avstånd nånstans eller vad?
  betyder förresten "non breaking space". Kommer man ihåg det, så är det lätt att komma ihåg bokstäverna n-b-s-p. Men den (eller "det"?) är alltså som ett mellanslag och därmed beroende av typnsittet som tecknet refererar till. Alltså väldigt inexakt.

Jag ville bara skapa lite avstånd utan att lägga in osynliga bilder. Intressant tag-lära det där. Jag antar att alla dom här "special"-taggarna finns listade någon stans. Men vad tusan ska man söka på? 'special tags'?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 17:43
Ursprungligen av David Slättne:

Jag ville bara skapa lite avstånd utan att lägga in osynliga bilder. Intressant tag-lära det där. Jag antar att alla dom här "special"-taggarna finns listade någon stans. Men vad tusan ska man söka på? 'special tags'?

Om det är en enstaka tag och man inte vill dona med CSS på vanligt sätt bara för den, så brukar jag lägga in stilen direkt i taggen. Om jag t.ex. vill ha en padding till vänster i en tabell cell snabbt o enkelt så gör jag t.ex. så här:

<td style="padding-left: 15px;">blabla innehåll i cellen</td>

När det gäller såna där tecken, så kan du söka på t.ex. "ascii characters" eller "ascii chart". Det finns en massa, men långt ifrån alla stöds i alla sammanhang. Dessutom är många tabeller inte fullständiga.

Ursprungligen av Danne V:

Om det är en enstaka tag och man inte vill dona med CSS på vanligt sätt bara för den, så brukar jag lägga in stilen direkt i taggen. Om jag t.ex. vill ha en padding till vänster i en tabell cell snabbt o enkelt så gör jag t.ex. så här:

<td style="padding-left: 15px;">blabla innehåll i cellen</td>

intressant. måste man göra det en tabell av det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 18:04
Ursprungligen av David Slättne:

intressant. måste man göra det en tabell av det?

Uh?
Det var ett exempel. En tabell består av cellrader och celler. Du kante ha en cell utan en cellrda och en tabell.
Med exemplet ville jag visa att du kan lägga in CSS i varenda sorts tag direkt, utan att fnula med CSS på det vanliga sättet.
Klart man kan lösa det med en   om det bara gäller en rad. Men om du lägger in den i flera rader i tron att alla ska flytta sig lika mycket, så funkar det inte. Om en användare ökar fontstorleken så hamnar dina nbsp mitt inne i texten. Dåäre bättre med CSS som jag visade - rakt in i taggen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-02-15 16:45

Vilken sorts avstånde är det du ska skapa? Går det inte att göra med CSS margin/padding?

Ursprungligen av memark:

Vilken sorts avstånde är det du ska skapa? Går det inte att göra med CSS margin/padding?

nä det var i ett enstaka fall. Och det funkar bra med ett gäng   i det här fallet. Jag var mest nyfiken på om det gick att göra på ett elegantare sätt.

Making a tab in HTML är säkert vad du söker efter.

Det blev lite tyst härifrån för jag inser att jag måste plöja lite elementa här....

1
Bevaka tråden