Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBook brinner!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 23:50

iBook: 12" G4 800 mhz 640 ram. 2 år 1 månad.

Jag har haft problem med min iBook senaste dagarna, den har stängt av sig själv helt plötsligt, samt att fläktarna har gått i gång tokmycket efter det, men det här som hände nyss slår ju allt!

Det som hände var att jag hade haft datorn i vila och skulle precis använda den igen. Jag fäller upp skärmen och datorn låter konstigt och slocknar sedan direkt. Efter det luktar det brännt, inte bara lite utan rätt jäkla mycket från min iBook! Jag drog snabbt ut elsladden. Testade att starta den, ingenting händer. Stoppar i elsladden men ingenting händer, förutom att det luktar nästan ännu mer brännt då jag har den i. Bör jag vara livrädd för min dator nu eller?!

Vad ska jag göra nu? Är det bara att rigna till Apple eller? Vore kul att veta vad jag kan kräva så att det inte är nån säljare som bara ignorerar mej totalt för att jag har haft den i 2 år och inte har någon garanti kvar. Ja menar en dator ska väl för bövelen inte börja brinna?! Någon rätt borde jag väl ha i detta fall?

En annan sak; om jag måste skicka in den, hur känsliga är dom då med piratprogram? Har för mig att jag hade nån gammal variant av Photoshop installerad som jag fick av en kompis. Är det risk att man åker fast och får böta en massa? (Ja, fy på mig jag vet)

Usch, den här lukten gör nästan så att det svider i mina ögon. Det här är inte kul

Senast redigerat 2006-02-15 00:00
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 00:02

Prova att reparera skivbehörigheterna.

Skoja bara, trist när sånt händer. Har du kollat om den omfattas av förlängd garanti, som vissa iBooks gör, p g a strul med logikkortet och batteriet?
Vad det gäller piratprogram så kan du nog vara lugn i det här fallet. Men ajabaja!

Tillägg:
Kolla på länken. Om din iBook har ett tillverkningsnummer inom nummerserien som står där har du goda chanser att få den reparerad eller utbytt. Vi har fått en iBook lagad på det viset. Just den modellen du har ingår nog där och omfattas av ett förlängt garantiåtagande. Ring Apples kundtjänst via deras växel. Var len i truten så ordnar det nog upp sig.
Läs här:
http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Senast redigerat 2006-02-15 00:36

Det är förmodligen någon krets på logikkortet som har bränts ut. Det händer ibland, och innefattas inte av någon speciell garanti tyvärr. Däremot kanske din dator har förlängd garanti som Konrad skrev om ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 07:49

Om iBook'en brinner, använd skärmsläckaren

/ E

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 08:52
Ursprungligen av ripley609:

Om iBook'en brinner, använd skärmsläckaren

/ E

Hehe, att jag inte tänkte på det!

Som jag fattar det så är det väl bara G3 iBooks som omfattas av den där garantin?

Men den svarta sanningen är alltså att min dator, om den inte omfattas av den där garantin, bara är att slänga eller? Är det dyrt att laga om det är någon krets som brunnit?
Fasiken också, alla mina digitalbilder som jag tagit det här året var ju på den där datorn. Kan jag ändå skicka in den till Apple och be dom rädda det som finns på hårddisken? Eller är det skitdyrt att göra något sådant?

Är det kanske någon annan som lyckas övertala Apple att laga deras trasiga iBook även fast den är två år gammal? Jag har själv en tendens att ge upp rätt snabbt om någon säljare säger "Nej tyvärr vi kan inte göra någonting", vore intressant att veta om jag har någon chans alls om jag står på mig eller om det bara är att acceptera...

Lol!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 08:55

Det som hände nu på morgonen då jag testade att stoppa i elsladden i iBooken och sedan hålla in startknappen är att det är en orange lampa som börjar blinka ungefär en centimeter från själva startknappen. Det låter då svagt ungefär som att den försöker att starta men inte orkar igång, typ som en bil som inte riktigt går att starta. Det som även händer är att det ryker från den där lampan och det luktar förbaskat illa!
Är det någon som vet vad det kan vara?

Angående serienummer för ev. garanti så ska de vara "UV117XXXXXX to UV342XXXXXX" och jag har UV403XXXXXX

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 08:57

Visste inte att det fanns 800 mHz G4, trodde att det bara var G3.
Men Apple har något åtagande när det gäller batteriena, det finns en länk på Apple startsida. Det kanske r batteriet som som ställt till det. Värt att kolla i alla fall.

Tillägg; det är nog ingen lampa du ser, det är nog en glödgad komponent som lyser.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-15 09:01

Jag har också en sådan iBook........mitt tips är att du svär högt, räknar till hundra, och sedan försöker glömma att Apple inte tagit sitt ansvar när det gäller iBooks kvalité/garanti.

Din dator är slut, och kan nu endast användas som illaluktande brevpress!

Stäng av för fasiken, innan det börjar bli läge att ringa brandkåren. Den är trasig och kommer inte start nåt mer. Det enda du gör är att öka risken för öppen eld.

Gå till nån verkstad, be dom ta ur disken innan du lämnar in den. Och spara disken tills du får tillbaka datorn. Lämnar du in datorn med disken så tas det inget ansvar för data på disken.

Ett råd. Köp en lös USB/FW disk och gör regelbunden backup med t.ex. SilverKeeper http://www.lacie.com/silverkeeper/

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 09:56
Ursprungligen av ghost9999:

Gå till nån verkstad, be dom ta ur disken innan du lämnar in den. Och spara disken tills du får tillbaka datorn. Lämnar du in datorn med disken så tas det inget ansvar för data på disken.[/url]

Så ni menar alltså att det inte ens är någon idé att jag ringer och pratar med Apple? Kan inte dom "rädda" min hårddisk?
Jag kanske ska ringa och hävda att deras grejer är livsfarliga och skulle kunna bränna upp hela min lägenhet och att dom borde ge mig en ny?!
Nämen visst borde jag väl ändå kunna skicka den till Apple och att dom kanske kan kolla vad som är fel och att jag, efter det, kan avgöra om den är värd att laga eller ej.

Senast redigerat 2006-02-15 10:09
  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 09:11

Om du anser att det blir för dyrt att laga datorn och ska skrota den så plocka ur hårddisken ur den först. Tror inte att datan på den är skadad, och även om du köper en stationär dator så finns det IDE "converters" från bärbara hårddiskar till "vanliga" 3,5" hårddiskar.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 10:32

Rätta mej om jag har fel men enligt konsumentköplagen, har man inte då två års garanti? Ser här att jag beställe min iBook den 12 februari 2004, vilket alltså innebär att den är 2 år och 3 dagar. Innebär detta att jag missade garantin på precis 3 dagar?
Fast jag fick ju den inte förrän en dryg vecka senare så egentligen borde väl det räknas som startdagen, eller?

Från konsumentköplagen "För varor som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande
två års reklamationstid."

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 10:52

"För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

Så om det är 2 år från att jag fick datorn (och inte från att jag beställde den) samt att jag på nåt sätt ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel så har jag alltså en chans, men den är väl i stort sett minimal antar jag?
Skulle ju annars vara trevligt om någon extremt kunng macmänniska kunde chansa på vad det kan vara för fel på min dator samt att det är ett sånt fel som kan vara där från början. Ja menar, inte kan väl jag ha orsakat så att min dator börja brinna?!? Jag har varit väldigt försiktig med den under dessa två år och de senaste veckorna har den ju i stort sett bara stått still här på skrivbordet, har alltså inte burit med mig den överallt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 11:09

Reklamera din dator genast hos köpstället för att inte förlora din reklamationsrätt nu när det bara handlar om några dagar. Frågan om reparation kan du dra ut på några dagar antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 11:11
Ursprungligen av jahve:

Reklamationstiden räknas, om jag inte minns fel, från när du tagit emot datorn. Reklamera din dator genast hos köpstället för att inte förlora din reklamationsrätt nu när det bara handlar om några dagar.

Jag ringde till konsumentvägledaren i min hemstad. Hon hade aldrig tänkt på det problemet med när mer exakt tvåårsperioden börjar men hon menade att jag ju inte har kunnat använda den tills dess att den faktiskt levereras, vilket jag vill minnas var en vecka senare. Alltså har jag typ 4 dagar kvar.

Jaja, får väl ringa och tjata å hoppas!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 11:16

Du kan ju lungt reklamera över telefon redan nu - det är meddelandet som räknas, inte när du lämnar in maskinen för felsökning. Verkar onödigt att dra ut på det, när det handlar om så få dagar.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 11:29

Hemförsäkring??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-15 12:26

Reklamationsrätt helt klart, den där komponenten som brunnit höll antagligen inte hög nog kvalitet ens från början Tjata, Tjata och Tjata..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 13:15

Det där tog en jäkla lång tid med Apple. Fick frågor som "Hur tjock var röken, var du tvungen att använda en ficklampa för att se?" Hehe.
Jaja, de ska "undersöka" och ska ringa mej på fredag. Han sa att min dator är 2 år och 3 dagar men jag påpekade att jag ju inte fick den förrän 1,5 vecka efter det att jag beställde den, alltså använd mindre än 2 år. Han verkade tycka att det var intressant så jag får väl hoppas att dom hjälper mej ändå!

Ursprungligen av oskarrr:

Det där tog en jäkla lång tid med Apple. Fick frågor som "Hur tjock var röken, var du tvungen att använda en ficklampa för att se?" Hehe.
Jaja, de ska "undersöka" och ska ringa mej på fredag. Han sa att min dator är 2 år och 3 dagar men jag påpekade att jag ju inte fick den förrän 1,5 vecka efter det att jag beställde den, alltså använd mindre än 2 år. Han verkade tycka att det var intressant så jag får väl hoppas att dom hjälper mej ändå!

Annars får du bussa Sverker från Plus på dem.

Hemförsäkringen kan gälla. Jag fick en reperation betald när mitt nätagg pajade. Reperatören trodde inte på det, men fyllde i "elfel" och det gick bra. Detta var iofs 1995 någongång

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-15 16:20

Dell har iallafall något som heter "Safety Capture" som gör att Alla Dell-datorer innefattas av ett skydd som gör att hur gamla dom än blir (tror gränsen är 10 el. 15 år) så byts dom ut mot en ny motsvarande modell om den börjar ryka eller brinna...

Detta för att undvika att folk stämmer dom

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 17:25
Ursprungligen av bogg:

Dell har iallafall något som heter "Safety Capture" som gör att Alla Dell-datorer innefattas av ett skydd som gör att hur gamla dom än blir (tror gränsen är 10 el. 15 år) så byts dom ut mot en ny motsvarande modell om den börjar ryka eller brinna...

Detta för att undvika att folk stämmer dom

Mycket intressant! Kanske ska påpeka det för Apple om dom är lite motstridiga "jasså ni kan inget göra, ni kommer att höra från min advokat!". Men detta gäller alltså bara Dell, inte alls Apple?
Är det förresten någon som har nåt tips på vad jag kan säga på fredag om det inte går bra för min del? (Nåt ess i kortärmen vore bra att ha)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-15 18:53
Ursprungligen av oskarrr:

Mycket intressant! Kanske ska påpeka det för Apple om dom är lite motstridiga "jasså ni kan inget göra, ni kommer att höra från min advokat!". Men detta gäller alltså bara Dell, inte alls Apple?
Är det förresten någon som har nåt tips på vad jag kan säga på fredag om det inte går bra för min del? (Nåt ess i kortärmen vore bra att ha)

Jag vet att Dell har detta, men har inte hört något om Apple

Det jag menade var följande. Apple reparerar säkert din dator men dom tar inget ansvar vad gäller innehållet på din disk. Har du ngt viktigt bör du ta backup innan du lämnar in den

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 19:41
Ursprungligen av ghost9999:

Det jag menade var följande. Apple reparerar säkert din dator men dom tar inget ansvar vad gäller innehållet på din disk. Har du ngt viktigt bör du ta backup innan du lämnar in den

Inte lätt att ta backup på en dator som inte startar. Eller det kanske går på något sätt men jag har då ingen aning om hur jag ska göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 20:19

Meka ur den och sätt den i ett externt chassi och meka tillbaka den sen.

Då ryker ju tyvärr all form av garanti från apple, eller har jag fel? Men du måste ju iallafall kunna gå till en certifierad servicetekniker och få hjälp med att ta ut och såvidare.

Bevaka tråden