Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS navigator till bil och mac

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-10 13:44

Hej,
Farsan har nyligen skaffat sig en Powerbook, och vill nu skaffa en GPS-navigator till bilen. Är det någon som har nåt tips på nån sån pryl som funkar bra med mac?

anders

GPS via Bluetooth är inte så dumt, jag kör själv GPS i bilen via BT till en HP iPAQ 2210. Använder TomTom till navigering men när det gäller programvara till Mac är jag helt lost. Socket Communications har tillverkat den mottagare jag har. Den nya modellen verkar mycket bra, läs här: http://www.socketcom.com/product/GP0820-521.asp

Det finns säkert andra märken som är likvärdiga med Sockets produkuter men blåtand är en bra uppfinning i detta syfte.

Ursprungligen av waehlby:

Hej,
Farsan har nyligen skaffat sig en Powerbook, och vill nu skaffa en GPS-navigator till bilen. Är det någon som har nåt tips på nån sån pryl som funkar bra med mac?

anders

Pratat med en del som kan det här. Så länge man har en NMEA0183-kompatibel mottagare så skall det vara lugnt. Sedan kan man ju undra varför inte USB? Har ägt en del andra prylar som är Bluetooth-koppel på, jag litar inte riktigt på det.

Skall handla en mottagre från NetonNet på Fredag, kopplar den till Powerbooken och använder Route66

ClasOhlson:
GPS-mottagare med 12-kanalers mottagare och inbyggd antenn samt stöd för WAAS/EGNOS för ökad precision/noggranhet. Med dator och kartprogramvara (medföljer ej) kan du enkelt navigera. Kommunicerar med NMEA-0183-protokoll. Försedd med magnet för enkelt fastsättning. Lämplig för t.ex. bil, båt, flyg etc. Vattentät. USB-anslutning. Kräver Windows 98SE eller senare. Storlek 58x42x21 mm.

38-2001 USB-ansl. (kräver Win. 98SE eller senare). 695,00 kr

NETONNET:
GPS BU-303
En liten och smidig GPS-modul för t.ex. anslutning till notebook med USB. Kartprogramvara ingår ej. 12-kanals parallellmottagare. Hastighet 515 m/s. Inbyggd antenn. Har en inbyggd magnet för enklare montering.
Pris: 599:-

20-kanals mottagare finns för 899:-

Ursprungligen av Goflorp:

Pratat med en del som kan det här. Så länge man har en NMEA0183-kompatibel mottagare så skall det vara lugnt. Sedan kan man ju undra varför inte USB? Har ägt en del andra prylar som är Bluetooth-koppel på, jag litar inte riktigt på det.

Skall handla en mottagre från NetonNet på Fredag, kopplar den till Powerbooken och använder Route66

ClasOhlson:
GPS-mottagare med 12-kanalers mottagare och inbyggd antenn samt stöd för WAAS/EGNOS för ökad precision/noggranhet. Med dator och kartprogramvara (medföljer ej) kan du enkelt navigera. Kommunicerar med NMEA-0183-protokoll. Försedd med magnet för enkelt fastsättning. Lämplig för t.ex. bil, båt, flyg etc. Vattentät. USB-anslutning. Kräver Windows 98SE eller senare. Storlek 58x42x21 mm.

38-2001 USB-ansl. (kräver Win. 98SE eller senare). 695,00 kr

NETONNET:
GPS BU-303
En liten och smidig GPS-modul för t.ex. anslutning till notebook med USB. Kartprogramvara ingår ej. 12-kanals parallellmottagare. Hastighet 515 m/s. Inbyggd antenn. Har en inbyggd magnet för enklare montering.
Pris: 599:-

20-kanals mottagare finns för 899:-

Gör som jag, köp en BU-353, mindre, snabbare, snyggare och fungerar bra med iBook.

www.dustin.se 580 kr exkl moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 20:46

Mjukvaran?

Ursprungligen av Saffran:

Gör som jag, köp en BU-353, mindre, snabbare, snyggare och fungerar bra med iBook.

www.dustin.se 580 kr exkl moms

Saffran: Den verkar ju kanon men vad använder du för programvara till?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-19 11:45

Mycket kompetenta svar. Jag skulle vilja fylla på med en variant på ursprungfrågan: vilken modell/märke bör man köpa om man i huvudsak vill köra den standalone i bilen såsom navigator, men kunna uppdatera/lägga till nya kartor? Jag hoppas att frågan är entydig.

Hårdvaran är väl en sak men mjukvaran då? Allt (till rimligt pris) är ju till Windows, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-19 12:09
Ursprungligen av Svante S:

Hårdvaran är väl en sak men mjukvaran då? Allt (till rimligt pris) är ju till Windows, eller?

James har ju hållit på länge och verkar fortsätta...
http://www.macgpspro.com/
Jag köpte en licens för några år sedan, men tror aldrig det blev av att jag testade den på riktigt.

Ursprungligen av klas:

James har ju hållit på länge och verkar fortsätta...
http://www.macgpspro.com/
Jag köpte en licens för några år sedan, men tror aldrig det blev av att jag testade den på riktigt.

Köpte en Garmin 276C för 10 000.- SEK för ett tag sen. (i höstas) Den är prima i båten! Jag saknar dock vägkartor lite grann.

Då programvara och allt ligger i lådan så känns det lite surt att punga ut med 49.99 USD + tull + moms för att få något till sin Mac - som dessutom inte är garanterat att funka till min kartplotter.

Därav mitt tidigare inlägg...:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 16:25

Anders,

Det är många frågor man bör ställa sig vid val av GPS/navigationssystem:

• Var skall den användas!?

- I bilen
- I båten
- Mobilt

• Med vad skall den användas!?

- Bärbar dator
- Handdator/PDA
- Fristående

Beroende på valen ovan, kommer man så småningom fram till ytterligare frågeställningar:

- Operativsystem
- Programvara
- Kartformat/Kartleverantör

Efter att själv ha skummat av marknaden, lutar det åt att införskaffa en:

Fujitsu Siemens Pocket LOOX N500 med programvaran MN|5.

Detta ger mig:

- Smidig navigation i bilen
- GPS med Bluetooth
- Möjlighet att komplettera med programvara för nautisk navigation (Ex.v. Fugawi)
- Möjlighet att använda GPS:en till bärbar Mac/PC

Priset ligger när detta skrivs på 4700 ink. moms.

-Torkel

Gps

Köpte en BU-303 (USB-koppel) från NetOnNet för 599:-.
Låg taskigt gömd i butiken, fick fråga mig fram. Personalen är i stort sett lobotomerade Zombies där också....jaja

pluggade i den hemma, inget hände. Startade Route66 som envisades med att enbart vilja läsa något i stil med /dev/Bluetooth/gnurgel och vägrar välja ngt annat.

En sökning på kartongen efter en webadress avsöjar...nada?! ok, söker på google och hittar en bruks för mac på :

http://www.bytefusion.com/download/bin/BU303_mac_v1.2.pdf

en driver för MacOSX på

http://www.usglobalsat.com/item.asp?itemid=11&catid=13

(En bit ner på sidan finns det länk till driver, brux och "GPS utility")

Installerade driver, startade om burken (krav) och körde igång "GPS utility", allt funkar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-07 21:48

Åtminstone ett fabrikat....

går att uppdatera, lägga in nya kartor och backa upp med mac OS X 10.3 och uppåt.
Gäller Tomtom modellerna GO och ONE.

Fast frågan kvarstår, vem har prövat?

http://www.tomtom.com/support/index.php?Language=1&query=mac&FID=2618

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-12-19 12:21

Jag har precis läst mig till att Tomtom GO 3/5/700 har stöd för Mac OS 10.3 och senare. Någon som har erfarenhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 00:17

ja alltså det som skulle vara fräckt var om det fanns någon hållare till laptopen
det känns lite osmidigt attt ha dem i passagerarsättet. spec om man ska resa långt men det kan samtidigt vara skönt med stor skärm

någon som har en laptop i bilen!?!?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-12 11:42

Vi har kommit fram till att det finns GPS mottagare för Macen.
Men vad för mjukvara finns det?
Nu kan det vara svårt och stort att ha en iBook o.dyl. framme när man kör. Finns det någon hållare?

Men även om man skaffar en separat produkt/Navigator som ex Mio 269 Plus, en mycket bra och prisvärd produkt, är man lost som Macuser. Det finns inget Mac stöd för nedladdning eller uppdatering för produkten/programvaran. Färsk programvara är ju det viktigaste i detta fall.

Jag skulle vilja veta vilka produkter är mac kompatibla ochpå vilken nivå.

Tex kan man uppdatera PDA:n/ladda programvaran "Fujitsu Siemens Pocket LOOX N500" med hjälp av macen? Torkel.

Vilka fördelar och nackdelar är det med en PDA vs Navigator?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2006-02-12 12:22

Garmin meddelade på Macworld Expo i Januari att de kommer att stödja Mac OS X i sina produkter... Se pressreleasen här.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-12 23:33

Men det är först till hösten. Ok det är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 23:53

Skulle dock fortfarande vilja veta vilken mjukvara som är att rekommendera OM man nu skulle vilja köra bil med sin iBook i passagerarsätet och en GPS inkopplad via USB eller BT...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 19:23

Jag har testat med många olika bärbara sedan 1997 både till sjöss och i bilen, min erfarenhet är att skärmarna är i praktiken oanvändbara i dagsljus, samma sak gäller ju med en laptop och sitta i trädgården och jobba, man ser ju inget alls om man inte är en sann entusiast (vilket jag var för några år sedan). Idag har jag gett upp att använda en laptop med kartprogram, utan köpte en Garmin StreetPilot c320 på blocket.se och är så nöjd så nöjd och inser att jag skulle köpt en lien bilnavigator för läng länge sedan. Det är bara att inse det går inte att jämföra funktionsmässigt med ett kartprogram på laptoppen. Men som sagt det beror också mycket på graden av den egna entusiasmen.

Som påpekat gång efter annan, vad för sorts mjukvaror finns tillgängliga för mac?

Och hur har ni tänkt att kunna se skärmen i dagsljus utomhus!
Att koppla ihop dator och gps verkar inte så där jättebra.

Själv har jag en Tomtom 500 och den funkar alldeles utomordentligt både mot Mac och ensam.

http://tomtom.com/plus/service.php?ID=17&reload=1

TomTom Home är nu tillgänglig för Mac - du kan installera programvaror etc , även kartor...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-13 07:47

Nu har jag testat mjukvara med min nya Bluetooth-GPS.

Jag har testat två program:
GPSNavX http://www.gpsnavx.com/ och
MacGPS Pro http://www.macgpspro.com/

Båda fungerar bra med min GPS. GPSNavX hittade GPSen med en gång och kunde visa var jag befann mig. MacGPS Pro hade lite problem i början men fattade att det fanns en GPS efter ett tags pillande i inställningarna.

GPSNavX klarar av BSB-kartor. Det finns sjökort i det formatet att köpa. MacGPS Pro klarar av BSB, men också en mängd andra format, tex pdf och bildformat. Man får isåfall kalibrera in kartan själv vilket jag inte testat ännu, men det ser ut att fungera.

De verkar ju väldigt oanvändarvänliga, de 2 programmen... Finns det fler, exvis route66, som fungerar och som någon testat med gps-usb/bt...?

testat Route 66

Testat med Route 66

problemet är att det "laggar" nåt hemskt. Kör bil i 70 knutar och det laggar 50 m eller så. väldigt irriterande. BU-303 var den jag testade med.

Stå still eller färdas i sakta mak, helt ok.
Programmet visar var du är, du anger en resväg innan så du får en blå linje att följa men programmet ger inga tips typ "Sväng vänster om 100m".

Kul grej, kan vara nyttig på långresor, men som nån sa - lägg pengarna på en av de ca 20 olika BRA produkterna som finns på marknaden idag. 4000:- borde fixa en bra pryl som dessutom hojtar när en fartkamera är i antågande!

pöss på er

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-23 14:28
Ursprungligen av Goflorp:

Kul grej, kan vara nyttig på långresor, men som nån sa - lägg pengarna på en av de ca 20 olika BRA produkterna som finns på marknaden idag. 4000:- borde fixa en bra pryl som dessutom hojtar när en fartkamera är i antågande!

Vilka av dessa fungera mot MacOS X.
Vilka kan man lägga till POI med macen, uppdateringar av kartor m.m.
Kan man planera på macen och sedan överföra detta till GPS:en?

POi mm

Ursprungligen av Sten_n:

Vilka av dessa fungera mot MacOS X.
Vilka kan man lägga till POI med macen, uppdateringar av kartor m.m.
Kan man planera på macen och sedan överföra detta till GPS:en?

Macversionen av Route 66 står snart för "1966" - att det inte uppdaterats sen dess.
Point Of interest kan man lägga till.
Kartan uppdateras dåligt.
Tror inte Route 66 fixar transfer mellan Macen - handhållen GPS.

Veckans tips - köp dig en billig begagnad dell eller Toshiba eller så...
Räcker ju med en burk för 2000:- ....

//Goflorp

Här är ett litet företag som kan vara värt att undersöka när det gäller GPS:
http://www.clover.se/

Tomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 13:19

här har ni en festlig hållare för notebooken i bilen

  • Medlem
  • 2006-10-11 11:33

Garmin GPSMAP 60 CSX

Beställde igår en Garmin GPSMAP 60 CSX. Som jag förstår det får jag köra via en PC/VirtuelPC för att få över kartorna så länge.

I kartväg skall Google earth 4.0 fungera med nyare Garmin via USB.
http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php/Cat/0/Number/546270/Main/468269

Har inte hittat några andra program än de som redan nämts...

1
Bevaka tråden