Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple skeppar MacBook i ännu snabbare version

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte nog med att MacBooken börjat skeppas, Apple har dessutom introducerat en modell på 2,16 Ghz

Se nya modellen i amerikanska Apple Store

MacNN rapporterar

Känner mig inte glad som precis köpt 1,83an. Borde man inte få sin uppgraderad utan kostnad med tanke på att de ändrar utbudet innan den skeppas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 15:30

Snacka om att ställa till det för sig. Hur många kommer inte att avbeställa sina 1,8 GHz:are?
Det här var inte schysst alls.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-14 15:32

Alla som betällt en 1.67GHz kommer att få 1.83GHz Ni som beställt 1.83Ghz kommer att få 2.0GHz

Allt står att läsa http://www.macnn.com/articles/06/02/14/apple.ships.macbook.pro/

*Glädje*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 15:35

Hehe, ja det rättfärdigar ju hela saken Thats the Apple way!

För att förtydliga:
De uppgraderar gratis de beställda (1,67->1,83 och 1,83->2,0) och lanserar dessutom ett nytt alternativ där man kan beställa en 2,16 Ghz (build-to-order alternativ på 2,0 varianten).

/edit: Ser att Hugg hann före...

Den här nyheten är riktigt njutbar! Kan man tro att dom börjar skeppas nu också?

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-14 15:40

Skulle vara kul att veta batteritiden innan man håvar ut 20kkr

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 15:45

Väldigt bra! Jag har beställt min och det står fortfarande att den ska skickas nästa måndag. Nu tror jag helt plötsligt att det kanske kan bli så. Hade ställt in mig på att få den skickad i mitten av mars men det här ser lovande ut!

Kul!

Oj lite snabbare utan man lyfte eft finger! Härligt!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 15:54

Nytt leveransdatum

Apple har flyttat fram leveransdatum tre dagar. Jag hade 14/2 som leveransdatum (japp, jag var snabb), nu har de den 17/2. Och det verkar, enligt deras pressmeddelande, gälla leveranser wolrdwide.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 16:00

mitt 15/2 har inte flyttats ännu. Det här var verkligen nice. Sneglade på 1.83 men nu är datorn precis det jag vill ha känns det som

ett mail ska tydligen komma inom ett par timmar enligt apple

På AppleStore US ska de ha 300$ för att uppgradera 2.0 till 2.16.
Känns som bra betalt för en överklockning av de 2.0:or som klarar testet med lite extra fart.
Hutlöst tycker jag, de borde hålla sig på 2.0 tills de kan byta ut toppmodellen helt mot minst 2.3-2.4.

Det är ju dock väldigt bra att de uppgraderar till 1.83 resp. 2.0 för de som redan beställt. Undrar var alla 1.67:or tog vägen...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

På AppleStore US ska de ha 300$ för att uppgradera 2.0 till 2.16.
Känns som bra betalt för en överklockning av de 2.0:or som klarar testet med lite extra fart.
Hutlöst tycker jag, de borde hålla sig på 2.0 tills de kan byta ut toppmodellen helt mot minst 2.3-2.4.

Det är ju dock väldigt bra att de uppgraderar till 1.83 resp. 2.0 för de som redan beställt. Undrar var alla 1.67:or tog vägen...

Det har nog aldrig existerat någon med 1,67, demoexen var väl 1,83 och Intel behöll antagligen 1,67:an till andra kunder.

Ursprungligen av Kristian B:

Det har nog aldrig existerat någon med 1,67, demoexen var väl 1,83 och Intel behöll antagligen 1,67:an till andra kunder.

Ja det låter ganska rimligt, eller så kanske det blir en 1,67 Mac Mini snart.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

På AppleStore US ska de ha 300$ för att uppgradera 2.0 till 2.16.
Känns som bra betalt för en överklockning av de 2.0:or som klarar testet med lite extra fart.
Hutlöst tycker jag, de borde hålla sig på 2.0 tills de kan byta ut toppmodellen helt mot minst 2.3-2.4.

Kallas för marknadsekonomi Det är egentligen också "hutlöst" att ta mer betalt för en propp på 2,0 GHz jämfört med en på 1,83, eftersom de kommer från samma produktionslinje och kostat exakt lika mycket att tillverka. Men det är så halvledarindustrin alltid har fungerat, och eftersom prispressen är stenhård väljer tillverkarna att ta oproportionerligt mycket betalt för de snabbaste processorerna och dra in vinsterna den vägen. Och så länge det finns folk som är beredda att betala de summorna ser jag ärligt talat inte vad som är fel med det, vi lever i en fri värld och varken Intel eller Apple är några välgörenhetsorganisationer...

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-14 22:30
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

På AppleStore US ska de ha 300$ för att uppgradera 2.0 till 2.16.
Känns som bra betalt för en överklockning av de 2.0:or som klarar testet med lite extra fart.
Hutlöst tycker jag, de borde hålla sig på 2.0 tills de kan byta ut toppmodellen helt mot minst 2.3-2.4.

Jag förutsätter att Apple använder processorer som Intel levererat för den hastighet de ska köras i, istället för att överklocka dem.

Ta och googla lite så att du hittar Intels prislista. Skillnaden mellan 2.0 GHz och 2.16 GHz är $214... Lägg på det lite kostnader för lagerhantering, valutarisker, värdeminskning och så vidare så verkar priset inte alltför blodigt (även om det naturligtvis är dyrt), eftersom Apple ändå måste slussa pengarna direkt vidare till Intel (förvisso har väl Apple antagligen extrarabatter - men eftersom vi inte har en aning hur stora de är kan det kvitta). Motsvarande uppgraderingar från Dell & co verkar för övrigt ligga på liknande nivåer, eller möjligtvis till och med något högre.

Kikar du lite noggrannare på prislistan ser du också varför Apple inte säljer någon variant med en processorhastighet över 2,16 GHz. Förklaringen är helt enkelt att det INTE FINNS NÅGON.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

På AppleStore US ska de ha 300$ för att uppgradera 2.0 till 2.16.
Känns som bra betalt för en överklockning av de 2.0:or som klarar testet med lite extra fart.
Hutlöst tycker jag, de borde hålla sig på 2.0 tills de kan byta ut toppmodellen helt mot minst 2.3-2.4.

Det är ju dock väldigt bra att de uppgraderar till 1.83 resp. 2.0 för de som redan beställt. Undrar var alla 1.67:or tog vägen...

ska ju sägas att 2,16 är intels snabbaste yonah, de har inte släppt någon snabbare modell. därför du inte ser nån 2,3-2,4 Ghz.

Eller så skickas de till oss med defekta G4 1.67'or...
Skulle sitta fint med en till nu, den här kan jag använda för att rädda nån släkting från the darkside...

Men varför kalla det överklockning? Intel säljer ju de processorer som fungerar i 2.16 Ghz som just Core Duo 2.16 Ghz (eller T2600 om man så vill).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-15 19:57

Det här handlar ju i viss mån den uppgraderingsgaranti som AppleStore gick ut med för en tid sedan. Dock hittar jag varken tråden här på 99mac (sökord: uppgradering, uppdatering, garanti ger inget) eller på AppleStore. Kan någon bistå med en referens?

Ursprungligen av frazze:

Det här handlar ju i viss mån den uppgraderingsgaranti som AppleStore gick ut med för en tid sedan. Dock hittar jag varken tråden här på 99mac (sökord: uppgradering, uppdatering, garanti ger inget) eller på AppleStore. Kan någon bistå med en referens?

Här var sidan tidigare: https://abs.apple.com/transition/index.html

Nu kommer man dock vidare till apple.com om man klickar på den. Antar sidan bara ligger upp under tiden det finns nylanserade modeller.

Men i detta fall så uppdaterar ju Apple automatiskt beställningarna utan att man behöver göra nåt själv. Datorer med ursprungsspecarna har ju inte ens börjat levereras.

1
Bevaka tråden