Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa chippad xbox(gamla)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Funderar på att köpa mig en xbox, hade tänkt mig en chippad med hårddisk. Har tänkt ha fil och musik på den. Ska man köpa ny eller beggagnad?

Ny med 250gb hd kostar runt 3000 hos manzzon.com

Tips skulle vara najs att få.

Daniel

Satsa på en begagnad som inte är alldeles nychippad eftersom det är då det är störst chans att något går fel alldeles efter chippning. Begagnade brukar ofta ha ganska mycket skoj inlagda också P-]

  • Medlem
  • 2006-02-12 01:47

Du får helt nya prylar för mindre pengar. En sprillans xBox v 1.6 kostar 995 kr. Chip -t ex Smart XX LT OPX som klarar typ allt du vill och litet till, med en spideradapter så att du slipper löda, ligger på ca 500 kr. En 250 Gb HD kostar ca 800 spänn. Det blir ca 2300 spänn, då kan du köpa litet finare kablar o annat kul till boxen för de 700 som blir över

Om du köper en ny från Chipper.se så är det väl hyfsat lätt att få hjälp med att flasha om chipet på deras forum, annars finns väl färdig-flashade på Tradera. Jag har bara letat efter PS2, men det brukar dyka upp en del på Tradera, med kul grejer inlagda.
Har dock för mig att det är svårare att flasha om ett X-box-chip än ett PS2-chip…

  • Medlem
  • 2006-02-12 14:31

Det är inte alls svårt. Jag gjorde själv så här. Köpte boxen original på EB Games i Lund för knappt 1000 spänn. Beställde SmartXX chipet och särskild bootskiva (med allt du behöver på) från från manzzon.com SmartXX spideradaptern (som gör att du slipper löda) köpte jag från chipper.se Det enda som var litet pilligt var att få spideradaptern på plats......allt annat var en barnlek. Finns fullständig dokumentation på manzzon.com hur man skall göra. Bara att skriva ut den och följa under uppgraderingens gång. Lycka till!

Vad är skillnade mellan SmartXX OPX och DuoX 2 Cromwell/FlashBios Edition chippen?

  • Medlem
  • 2006-02-14 00:10

En stor skillnad är att Smart XX har mycket större biosbank, 2 Mb. Här finns även möjlighet till back-up. En annan feature är att kortet sjävl "mörkar" att man kör chippat mot xbox live, om man nu skulle vilja göra det. Cromwell är det "lagliga" bioset, dvs det som inte möjliggör sånt som skulle vara tvivelaktigt. Tänker inte ge exempel på sånt eftersom det inte är god ton på 99mac. Cromwell tror jag är baserat på linux. Bäst svar på vad som är signifikant skiljande mellan DuoX2 och SmartXX (förutom kvaliteten då) får du nog om du mailar killen på manzzon.com. Han har mycket bättre koll på detaljerna än vad jag har. Såg att han sålde färdigchippad box (ny) med SmartXX för ca 1600 spänn......kan kanske vara nåt för dig.

Funderar på det, men letar även beggagnat. Dock svårt när man inte kan så mycke..

Vill även ha en större HD...

  • Medlem
  • 2006-02-14 00:27

Jag gjorde som sagt jobbet själv, tycker att det blev smidigare...... och det går ju att stoppa i vilken IDE disk man vill... Hade jag inte redan gått o köpt en ny box i julas här i Lund, hade jag nog köpt den komplett av manzzon, med 250 Gb HD istället för den 80 Gb jag tryckte i min........men hade ju den liggandes så det blev som det blev Köpte även till en fjärrkontroll, så nu lyssnar jag bara musik från boxen. Med fiberoptisk kabel rätt in i hemmabiolådan..... nice

jo tänkte mig det... Ska ha den till hemmabion....
3 lakan e dock lite mkt

  • Medlem
  • 2006-02-14 01:00

Köp separat och fixa själv........det är mitt råd! Även om jag hade lagt i en 250 Gb, hade mitt inte kostat mer än 2300.

Får se hur jag gör, känns lite tveksamt om jag vill pilla i chip själv... HD e la inga svårgheter dock...

  • Medlem
  • 2006-02-14 01:30

Är inte det andra heller.........med en spideradapter kan man inte göra fel. Ser man inte tillräckligt bra eller är darrig......tag en vän med god syn (och starka nerver )till hjälp

Får ta å kolla in det lite, kollade på en dokumentation för smartxx med då var man tvungen att löda...

  • Medlem
  • 2006-02-14 09:27

Med SmartXX lödfria adapter behöver man inte löda någonting alls. Det gäller dock att vara påläst. SmartXX svaghet är deras dokumentation vilken jag själv finner bristfällig och rörig. Men jag har en komplett guide om du skulle behöva. Bara PM-a i så fall.

  • Medlem
  • 2006-02-14 11:52

Haha, ja det skulle ju vara jävligt lönt..........vad har man en sån till? Mediacenter? NOT!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-28 00:10

Glöm inte av att xboxen stödjer att streama från smb, ftp och diverse andra format när det gäller film. Själv har jag byggt boxar med både 40gb och 80gb vilket räcker gott om man bara ska ha spelen i boxen. Film, musik, bilder etc streamar man sedan över nätverk.

Letar i nu läget efter en begagnad med endast chip... då jag har det kasst med pengar...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-01 02:24

Intressant tråd då jag är själv i samma tankar. Köpte i julas en xbox med tankarna på att chippa och lägga i en större hårddisk. Har beslutat mig för ett SmartXX V3 chip och hade nu tänkt i dagarna att skicka in det, men nu när jag läste om Spiderchip blev jag lite nyfiken, behövs det ingen lödning alls? Är lite meckig av mig så har haft starka funderingar på att löda det själv men läste en guide och såg att det var meck-deluxe på det hela så hade tänkt att skicka in det istället.

Sen har jag även hört rykten att om man fortfarande ska ha möjligheten att lira Live så får man inte ha större än en 250 gb hårddisk, stämmer det?

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2006-03-01 16:43

Live styrs inte av storleken på din hårddisk utan av chippet möjligheter. (Om jag inte fått helt fel för mig.) SmartXX "mörkar" för Live-servern så det skall funka. Ang spideradaptern så är det busenkelt att få dit den. Litet pill med förstoringsglas eller falkblick för att sätta benen på plats men annars ganska enkelt. Behövs inte någon lödning alls.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-04-04 14:09

Som jag berättade innan så hade jag planer på att chippa mitt xbox och så, efter mycket om och men tog jag steget och gick ut på internet och beställde hem vad jag behövde; Ett smartxx V3 chip, spider chip och en 300 gb hårddisk vilket gjorde att jag landade runt 1800-1900, inte så hemskt om jag får tycka om saken.

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av att finmekanik löda så spiderchip var ett måste, och jag trodde det skulle vara relativt enkelt men icke. När jag väll fått hem chippet så vart jag ivrig i att sätta i det att jag i all denna uppståndelse så gör jag det jag inte får göra, jag bryter en benet på spider chippet

En smula av ångest kom över mig och jag började inse att jag borde släppa det här och måla hus istället. Det som var värre var att det är inte det enklaste att hitta ett ben på 0.25-0.27 mm, iaf inte här i min hemstad så alternativet var allt från akupunktursnålar till häftstift men allt för tjockt eller för styvt, fast en dag nere i källaren så hittade jag en stålborste vars 'borstar'(?) var 0.33 mm och se på fan, det passade

Var lite försiktigare den här gången, tog en dag eller två att hitta alla programvaror och sen lära sig dom och hur det funkar, men nu xboxet går som en klocka och mitt tv-serie kartoket är större än någonsin

Är helnöjd med det, fast vet inte om det är riktigt värt att lägga ner allt som allt cirka 3000 för ett xbox med chip, med tanke på att man kan media center själv som inte är så mycket dyrare? Men done is done och jag ångrar det inte

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-27 10:04

köpte min för dryga året sedan genom http://www.chipstore.se har nämligen en polare som jobbar där så han fixade billigt rekomenderas iaf!

1
Bevaka tråden