Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Universal 28 MBit+Netgear FR114P=vansinne?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 00:34

Hej,

sitter med Telia "smalband" (0,5 MBit) samt en Netgear FR114P-router som servar 2 gamla G3-iMac'ar samt en 1,25 GHz eMac. Fundrar på att öka sprutten i linan till Universals 8 alt 28 MBit-speed. Har ingen susning om vad Netgear-routern / mina burkar bäst borde ha. Nytt modem = ja, det skall det bli (har f n ett förvisso hyggligt fungerande, dock utdaterat DI-300G-modem), vilket styrs av vad valet blir (8/28).

Några no-no's?

/Björn

Ps. Några generella synpunkter på dynamisk vs. fast IP? Ds.

Vad är det du undrar över? Routern borde klara det utan problem om det är det du undrar över. Modemet blir nog bäst om du köper det som ISPen rekommenderar.

Ang. IP så tror jag att enda fördelarna med fast är när man ska sätta upp server (nån får gärna fylla på med mer fördelar/nackdelar här...)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-09 18:31

deb riyterb jkarar ybgeför 9.5Mbit, fr114p alltså

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 19:45
Ursprungligen av bogg:

deb riyterb jkarar ybgeför 9.5Mbit, fr114p alltså

-Inte helt säker på vad du egentligen menar, "Bogg", men jag kanske kan tro att du menar att "FR114P-routern klarar max 9,5 MBit...

-i så fall värdefull information; kanske du kunde "styutra dey" inför ev svar?

/Björn

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-11 19:17
Ursprungligen av bjza:

-Inte helt säker på vad du egentligen menar, "Bogg", men jag kanske kan tro att du menar att "FR114P-routern klarar max 9,5 MBit...

-i så fall värdefull information; kanske du kunde "styutra dey" inför ev svar?

/Björn

FR114P har en throughput mellan WAN och LAN på ca 9.5Mbps, kan variera beroende på vilken sorts trafik du testar med. 9.5Mbps är ett medelvärde som endast bör användas som ett ungefärligt riktvärde. Kan ev. klara runt 15Mbps i små korta stötar, men bör rent generellt ligga runt 9.5Mbps.

Såg nu att det blev total katastrof där, får be om ursäkt för att det blev så. Hade lite bråttom just då.

Och jag heter Bogg på riktigt också, så inga behov av fnuttar runt namnet

Senast redigerat 2006-02-11 19:36
  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 23:17

-Synd, köpte nyligen Netgear-routern som ersättare för en "uppbrunnen D-link-d:o...

Har (innan jag fick ditt kryptiska medelande) dock lagt order på 28 MBit; kanske du kan ge någon vägledning på ett bra router-val till denna "linjehastighet" (tycker personligen detta uttryck talar mer klarspråk än bredden på "bandet"..).

-Är en konservativ - trådbunden - "4-datoranvändare" på en lina...

Anyway, Tack för infon, Bogg!

/Björn

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-13 23:32

Vill du hålla dig till Netgear så klarar deras RP614v3 hastigheter på runt 65-90 Mbps beroende på trafik. Jag har personligen mätt upp den till 67.5Mbps i medel via FTP i ett belastat nät, med en 700MB stor fil.

Bara leta upp senaste firmwaren (eller ringa netgear och be om den) så fungerar den som en klocka sen.

FR114P är tyvärr en ganska gammal modell i grunden, vilket är anledningen till att den inte klarar mer än, som sagt, 9.5Mbps.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 18:30

Tackar för sakkunskapen, Bogg!

/Björn

1
Bevaka tråden