Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook dog - reste bak i tiden

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 23:07

Hjälp. Jag kopplade loss min iBook från elsladden för att jag skulle ta med den till soffan. Precis då jag satt mej ner dog den. Då jag försökte starta den hände ingenting. Testade att sätta i elsladden igen och efter ett tag startade den tillslut.
Då OS X startat såg allt normalt ut men då upptäckte jag att min iBook tyckte att det var den 1 januari 1970 (i wish! )

Vad kan ha hänt? Bör jag vidta några åtgärder? Vill inte gärna att den ska krascha igen och då kanske inte ens starta efter det. Vore inte kul att förlora allt jag har på den.

Jag har en iBook g4 800 mhz 640 ram, ca. 2 år gammal.

Det låter som om batteriet är slut. Ingen större fara. Ett nytt batteri och den fungerar igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-13 23:15

Äsch! Äntligen en fråga som jag kunde svara på....och så hann jag inte!
*j...a skit*

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-13 23:18

Förr så gick Macarna tillbaka till 1904 när det var batteriproblem, men det var innan ni visste vad en Mac var, era fjunisar.

  • Medlem
  • 2006-02-14 09:39
Ursprungligen av Konrad:

Förr så gick Macarna tillbaka till 1904 när det var batteriproblem, men det var innan ni visste vad en Mac var, era fjunisar.

Gick de inte tilbaka till 1956 också? En del av dem alltså...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 01:02
Ursprungligen av Giggs:

Gick de inte tilbaka till 1956 också? En del av dem alltså...

Jo, jag hade en 4400 som gjorde det, minns det när du säger det.
Men den är förpassad till evigheten nu, där det inte finns några klockor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-13 23:23

Trevligt att bli kallad fjunis!
Min klocka stannade på min PB för ett tag sedan men det berodde inte på batteriet....det var något annat som jag inte kommer ihåg nu, nå´t med inställningarna tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 09:17

Så även fast mitt batteri var fullt laddat så kan den alltså dö för att jag har använt det för mycket?
Sitter det nåt slags internt batteri också som håller reda på tid och sånt? Eller räcker det med att byta "det stora" batteriet?

Om den började fungera med sladden i låter det som stora batteriet.Men låt den stå och ladda ordentlig och testa igen sedan. Dör den igen efter en kort tid så är batteriet dåligt.

Läs mer på http://www.apple.com/batteries/ om du vill lära dig hur man bör sköta ett batteri.

Har du datorn kopplad till internet så kan du ställa in att den hämtar tid och datum därifrån. Då har du alltid rätt (tids)inställning.

Edit: länk

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 21:04

Nya problem har uppstått. Idag på eftermiddagen då jag satt och jobbade med min iBook och hade elkabeln i så bara dog den helt plötsligt. Den dör verkligen direkt rakt av utan några varningar innan, alltså att den skulle ha hängt sig eller så.
Antar att det inte är batteriet utan något mycket allvarligare? Vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-02-14 23:08

Prova resetta PMU (Power Managemen Unit). Jag hade samma problem, när jag drog ur strömsladden tvärdog datorn.

Citat:

If the computer is on, turn it off.
Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
Wait 5 seconds.
Press the Power button to restart the iBook computer.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 23:26

Är "option-knappen" = apple/kringel-knappen? Jag testade i alla fall att trycka ner den förutom shift ctrl och power-knapppen. Det som hände var att det lät först som att datorn startade, men sedan gav den ifrån seg en konstig halvmörk ton och lampan fram blinkade frenetiskt några sekunder, sedan startade den som vanligt. Ska det gå till så?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 17:58

I want someone to go back in time with me. Safety not guaranteed. Bring your own weapons. I have only done this once before.

1
Bevaka tråden