Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook död, svart skärm & galna fläktar

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-28 17:19

Ok, satt och slösåg på film i eftermiddags -plötsligt kraschar datorn. Inte som vanligt att allt hänger sig. Istället blir skärmen helt svart och ljudet knasigt. Hårdstänger den på avstängningsknappen. Låter det gå en stund och startar den igen, inga problem. Men efter ca 15 minuter kraschar den igen. På exakt samma sätt. Hårdstänger den och nu går den inte att starta. När jag trycker på start hör jag hur hårddisken snurrar till och sedan drar fläktarna igång som galningar. Skärmen är helt svart. Så hade den kunnat stå hur länge som helst så jag plockade ut batteriet.

Till saken hör att jag installerade ett nytt minne för en vecka sedan. Satte i det gamla igen men samma problem vid uppstart.

Tycker inte att hårddisken verkat kraschbenägen. Visst hör man att den har läst men inte oroväckande i sitt beteende.

ibook g4 800 mHz -så ungefär 2 år gammal.

Vad är felet och vad kan jag göra åt det?

Tacksam för all hjälp.

edit:
Efter första kraschen dök en dialogruta upp. "Systemet behövde mitt lösenord", ungefär (tog en skärmdump men den är lite svår att komma åt just nu). Kör städprogram och skivverktyg regelbundet.

edit2:
Provade zappa pram. Regarade som ovan (fläktar, svart skärm). Men det är nu jag börjar bli riktigt orolig. Nu lite senare startar datorn, helt magiskt. Kommer precis fram till inloggningsrutan då börjar det låta helt galet från högtalarna (tror jag). Vad som bäst beskrivs som ett högt knaster. Men jag tror inte att det är högtalarna utan något annat. Rädd att den ska explodera i ansiktet på mig stänger jag av igen. Oj,oj min lille vän. Vad har hänt med dig?

ps. Eftersom den inte verkade reagrera på zappningen tror jag att den inte har något med händelseutvecklingen att göra. Men ju mer information destå bättre.

Senast redigerat 2005-11-28 18:14

Det har ju varit ett problem med en viss årgång av iBook där de förlängt garantin på utbyte av moderkort.
Finns säkert i någon tråd här ikring

Det är G3orna som har haft logikkortsproblem!

  • Medlem
  • 2005-11-28 20:18

Jo,visst är det bara G3:or som haft logikkortsporblem -eller? Kollade lite på Apples supportsida och jag kunde inte läsa mig till något annat. Men kanske någon vet bättre?

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Logikkort, hårddisk, allmänt dum?

Senast redigerat 2005-11-30 00:58
  • Medlem
  • 2005-11-28 20:25

Varannan gång:
a) galna fläktar, svart skärm och kommer ingenstans.
b) startar systemet kommer till inloggning och sedan krasch med oroväckande högaknäppande ljud.

-skumt? japp.

Har du någon gång haft Screen Spanning Doctor installerat på din iBook?
Jag har en likadan och haft en del problem.

  • Medlem
  • 2005-11-29 17:36

Hade SSD installerat tidigare men det var innan jag gjorde en ren installation av tiger. Men när du säger det så kanske jag upplevde problemet då också, minns inte riktigt. Mod-program som är installerade just nu är iScroll2 (men det tog jag bort) och Uno.

iBooks konstruktion är undermålig, detta efter jag själv hade problem med döda logikkort. Tog 4st logikkort innan Apple löste ut min iBook(Jag bad om pengarna tillbaka). Pratade med killen som reperarerade, den senare ang problemet ( träffade han på Tiger-invigningen 1 mån senare), då berättade han att iBook är vanligaste datorn som kräver reparation. Allt från 800MHz till min dåvarande 1.2Ghz är drabbade. Så det gäller inte bara äldre G3or som vissa vill påstå. Enligt han så har iBook stora kvalitetesproblem som grundare sig på dess konstruktion. Där logikkortet får ta de stora smällar,särskilt över GPUn, där lödningarna brister vid fel hanhavande. Men även att batterierna skickar ut för stora spänningar och dödar det på så sätt.

Personligen så rekomenderar jag inte iBook, och om de köper den, så se till att ha AppleCare. Det lönar sig i längden.

Symtomen som du berättar om (Bilden blir svart, fläkten drar igång på fulla varvtal direkt vid start är precis som det var hos mig, dock fungerade datorn med extren skärm). Så mitt råd är att försöka rädda din data på HD och prata med Apple ang problemet med ditt logikkort. Hänvisa till konsumentköplagen om inte annat, för det är ett känt fel som de inte vill erkänna.

Joakim

  • Medlem
  • 2005-11-30 00:49

En dry martini senare är systemet nyinstallerat. Men jag tror inte att det är det. Det luktar hårdvarufel lång väg. Väntar bara på nästa krasch. Allt är säkerhetskopierat nu. (och imorgon kanske det beställs en 3000 kronors dellburk ).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 15:56

Äsch, i fredags drabbades även min hittills problemlösa iBook av svart skärm+galna fläktar. Någon som vet vad det här felet kan bero på? Det verkar ju tyvärr inte vara ett ovanligt fel när jag surfar runt här på 99mac eller på engelska mac-forum. Jag fikar naturligtvis efter att höra att det är konstruktionsfel som jag kan reklamera enligt konsumentköplagen.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-01-23 18:35

det var precis detta problemet jag har fått ett antal gånger.. skapa en tråd bara för några dagar sen..

hmm shit kanske borde börja ora mig lite mer då da..
men har fortfarande mer än 6 månaders garanti kvar så.. väntar å ser till den hel fastnar i det läget. för annars har jag äl oturen att den inte gör de tnär nån ska kolla på den.

  • Medlem
  • 2006-01-23 21:02

Lämnade in den för felsökning nu för en vecka sen. De borde höra av sig snart. Skriver en rad eller två då.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-01-23 21:27

oki bra. så vet jag om det nåt jag kan göra åt i tidigt stadie

  • Medlem
  • 2006-01-31 11:34

Det är fel på logikkortet. Ett byte kostar ca 6000 exklusive moms! Vilket blir 7500 med moms. Ska prata med apple och mitt försäkringsbolag. Kostnaden känns inte motiverad då en ny med studentrabatt kostar 9265.

Mitt råd är att du förlänger din garanti med apple care.

Skriver igen när jag pratat med apple och försäkringsbolaget.

Ursprungligen av laax:

Det är fel på logikkortet. Ett byte kostar ca 6000 exklusive moms! Vilket blir 7500 med moms. Ska prata med apple och mitt försäkringsbolag. Kostnaden känns inte motiverad då en ny med studentrabatt kostar 9265.

Mitt råd är att du förlänger din garanti med apple care.

Skriver igen när jag pratat med apple och försäkringsbolaget.

Hej!
Har du pratat med Apple?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 01:04
Ursprungligen av vancouver:

Hej!
Har du pratat med Apple?

I mitt fall hänvisade Apple till sin Service provider som skulle sköta vidare kontakt i ärendet. Tyvärr är inte det Macademics starka sida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 17:35

Sade verkstaden något om tillverkningsfel eller om varför felet uppstod?

  • Medlem
  • 2006-01-31 18:11
Ursprungligen av jahve:

Sade verkstaden något om tillverkningsfel eller om varför felet uppstod?

Mailade och frågade, inget svar än. (Hojtar till allt eftersom detta ärende utvecklas. Supporten hade stängt för dagen nu också...)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-02-01 12:50

oki.. ajj verkar inte nice alls.

Hmm jag har den vanliga garantin tills.. juni nästa år.. så om jag fortätter använda min ibook ett tag till så ser jag vad som händer..

det enda är att, min dator har ju inte krashat i sig själv. utan det har hänt när jag haft den avstängd ett tag att "fläkt problemet o.s.v uppkommer" hmm hur som jag märker väl nåt om den börjar krasha

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-01 14:00

På hyllan ligger en iBook G4 av första modellen....den har också moderkortsproblem, och är helt oanvändbar. Garantin hade gått ut när det hände........eftersom det inte verkar vara endast G3-ibookar som strular med detta borde Apple utöka moderkorts-garantin även på G4-modellerna!!

Som det är nu kommer ingen mer iBook att inhandlas.......dyraste datorn jag någonsin köpt!! .....tror den gick 14 månader!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-02-12 23:39

Na men hejsan. Samma problem som jag har ju.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93476

Hej Jahve
Har du fått hjälp av Macademic? Eller någon annan hjälp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 01:14
Ursprungligen av vancouver:

Hej Jahve
Har du fått hjälp av Macademic? Eller någon annan hjälp?

Jodå, igår hände faktiskt en hel del i ärendet, som verkligen har dragit ut på tiden både hos försäkringsbolag och hos Macademic.

Jag har arbetat efter två linjer parallellt för att få det här löst som båda bygger på att jag varken har garanti eller AppleCare. Den första har varit att reklamera iBooken och den andra har varit att i vart fall säkra ersättning från min hemförsäkring med allrisktillägg. Jag började med att lämna in datorn på Macademic för felsökning, vilket tog en vecka.

Reklamation
Bruk av reklamationsrätten är förmånligare eftersom att jag inte behöver lägga ut med ~6 500 kr (+moms) eller stå för ev. försäkringssjälvrisk. Förutsättningen är att felet på datorn är ursprungligt.

Apple och Macademic pekade på varandra i frågan om vem som skulle ta beslutet att reparera datorn utan kostnad för mig. Jag har inte köpt datorn hos Macademic, varför dessa är måttligt roade med att ge mig bättre behandling än nödvändigt för att fullgöra sina åtaganden mot mig. Vilket är okej och kan accepteras så länge de åtminstone kontaktar mig när de lovar det (jag ska inte behöva ringa och påminna en vecka efter utlovat datum). Det finns iofs en god men inte ursäktlig förklaring från Macademics sida till varför jag inte fått svar i tid.

Apple menar att Service Providern rapporterar felet om de finner att det är ett fabrikationsfel, då står Apple för reparationen. När jag pratar med Macademic om detta står de oförstående inför denna rutin. Men jag får efter begäran, en förklaring från teknikern att det felaktiga logikkortet inte har spår av yttre åverkan eller fukt. Det borde tala för att felet är ursprungligt, men visat sig först efter viss tids användning.

Ringer Apple igen och försöker få dem att förstå att Service providern vill ha en bekräftelse från Apple. Först då får jag ett case-nummer och en representant på Apple som ska bedöma felet utifrån serviceteknikerns utsaga. Jag väntar fortfarande på besked om vad som händer med reklamationen.

Försäkring
Försäkringslinjen är en backup-plan vid det fall reklamationen inte går igenom av någon anledning. Jag trodde först att försäkringsbolaget skulle vara mycket mer tillmötesgående än Apple eftersom försäkringen borde falla ut även om anledningen till felet inte står klar.

Trygg-Hansa förhöll sig väldigt kallsinniga till att ersätta skadan. Det första deras representant gör när han hör mitt fall är att anklaga mig för att ha spillt vätska i datorn. Sedan påstår han att det behövs ett konkret skadetillfälle för att skadan ska vara ersättningsgill - ett undantag som åtminstone inte är tydligt i förskringsvillkoren. Till slut, efter ny påringning en vecka efter utlovat besked, får jag ett meddelande om att skadan berättigar till ersättning.

För min del är alltså frågan om reparationskostnaden inte lika akut längre. Det enda jag har att förlora nu, utöver en månad utan dator, är självrisken. Förhoppningsvis kan jag få datorn reklamerad, om inte annat för att slippa självrisken.

Senast redigerat 2006-02-15 01:24
  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 22:37

Jag hade min ibook i vila (ni vet då ljuset pulserar fram på den) då jag fällde upp skärmen för att använda den förblir skärmen svart men lampan fram slocknar. Sedan gasar fläktarna igång tokmycket och jag får hålla in startknappen länge innan dom ger sig. Efter det startar den som vanligt.
Så jag har alltså samma fel som alla andra? Har jag fattat det rätt med att det kostar 6000 + moms?
Ska jag kontakta Apple vid ett sånt här fel? Kostar det pengar för att skicka in den å kolla vad som är fel eller ä det gratis?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 14:13

jahve, ditt fall är skrämmande likt mitt. Jag har precis pratat med Apple i en timme och dom ska återkomma på fredag, då ska jag tydligen få reda på vad som händer sedan med min dator. Troligen lär väl jag också få gå med den till Macademic, ser inte fram emot det nu när jag läser alla problem du har haft!
Vad händer om man har turen att få reklamera iBooken? Lagar dom den bara eller kan man ha turen att få en ny?

Hej Jahve! Hur gammal är din iBook?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 19:48

14 månader

  • Medlem
  • 2006-02-20 16:49

Jag klarar inte att få datorn reklamerad. Däremot har försäkringsbolaget varit snälla och jag kommer få ersättning från dem! Skickade in kvitto på datorn och en skadebeskrivning från macademics tekniker.

- Nu är det bara att vänta på en 12" macbook...

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2006-02-20 20:41

Hej, skärmen till min Ibook G3 900Mhz (inköpt april 2003) slocknade inför en musikinspelning i Melbourne i slutet av Januari...suck. Som tur var kunde jag låna en kompis dator, installera ett musikprogram på den och göra de resterande inspelningarna innan jag åkte tillbaka till Sverige. Väl i Stockholm lämnade jag in datorn och fick logicboard-kortet utbytt eftersom det ingick i Apples förlängda garanti. Frid och fröjd när jag fick tillbaka datorn tre dagar senare. Allt fungerade perfekt till idag då datorn 1. först hänger sig när jag kopplar upp mig mot nätet 2. efter lång mödas tvångsavslutning och omstart vill den inte gå hela vägen. Äpplet framträder i all sin prakt på den gråa skärmen och efter ett tag visar ett trött MacOS-uppstartsfönster att den väntar på några slags Pace Services...nej, den tänker inte starta. 3. provar igen efter tvångsomstart men kommer inte längre än till starfönstret med det grå äpplet och tidsindikatorn...Små oroväckande knäpplud hörs en bit in från modemingången. Någon som tippar på logicboardkortet även denna gång eller en hårddisk som gör sin sista flämtning? Hämtade ut den med nytt logickort för knappt tre veckor sedan. Och givetvis skall jag göra en musikinspelning i morgon med en sångerska från Göteborg samt ytterligare en på fredag med en annan i Malmö. Funderar på att kolla/byta hårddisken...andra förslag? Försäkringsbolag...bra idé! Tack för att ni finns..forumänglarna på nätet.

/erici

  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 15:49

Tänkte bara berätta att det ni beskriver har hänt även min iBook - dvs. det här med svart skärm och galna fläktar. Och den är inköpt för bara två månader sen. För mig hände det när batteriet laddade ur - jag fick en förvarning om att reservbatteriet gått igång, varpå jag pluggade nätkabeln i vanlig ordning men gjorde det visst för slarvigt - den satt inte i helt och hållet. Till slut hade batteriet laddat ur helt och när jag då kopplar datorn till nätuttaget händer det ni beskriver. Svart skärm, fläktarna låter osunt mycket och jag kan inte stänga av. Så småningom började den fungera igen, och jag har inte haft problem efter det. Men visst verkar iBook ha en bräcklig konstruktion, om den inte klarar en sån sak!

Bevaka tråden