Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför måste jag uppge namn och adress?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag blev ganska förvånad då jag upptäckte att man var tvungen att uppge namn och adress för att få registrera sig här?
Vad är motiveringen till det?

Skrämma iväg oseriösa personer?

Det är ju inget som syns utåt. Man vill nog som sagt ha lite koll på medlemmarna för att hålla forumet seriöst.

Ursprungligen av Svante S:

Det är ju inget som syns utåt. Man vill nog som sagt ha lite koll på medlemmarna för att hålla forumet seriöst.

jag vet flertalet seriösa forum där man inte behöver identifiera sig för att få skriva. Så det argumentet håller inte fullt ut tycker jag.

Men det är anledningen i alla fall

Det krävdes inte innan, men efter att det hänt en massa skit här lades det till.

Frågan har diskuterats på 99Mac tidigare, tex i forumet feedback. Vår erfarenhet är att om vi kräver dessa uppgifter så slipper vi många otrevligheter associerade med att driva stora webbforum. Bland dessa kan nämnas personer som registrerar sig flera gånger och känner sig anonyma då de inte lämnat sitt riktiga namn eller adress och därmed friare att skriva vad som helst i våra forum, tex personangrepp, påhopp, förtal och liknande otrevligheter. Allt detta har tidigare inträffat på 99Mac, därför är nu denna regel införd.

De uppgifter du lämnar är bara synliga för administratörer.

http://www.99mac.se/info/villkor.php

Du är välkommen in i gänget på 99Mac om vi vet vem du är, men inte om du vill vara anonym.

Listan på uppgifter vi kräver är: Förnamn, Efternamn, Gatuadress, nummer, postnummer och postort (eller motsvarande för landsort, annat land) och i förekommande fall, land. Helst även kommun. Telefonnummer alternativt mobilnummer om det finns. Kontonamnet skall vara unikt, icke stötande eller förväxlingsbart (tex om namnet Kalle Andersson vill ha aliaset Niklas Jansson). Namn/adress eftersöks i hitta.se för att se att uppgifterna stämmer och för att se om det går att hitta personen.

Ser inte problemet om man inte är efterlyst, jagad av någon som kan komma in i databasen e.dyl.:confused:

Ursprungligen av Svante S:

Ser inte problemet om man inte är efterlyst, jagad av någon som kan komma in i databasen e.dyl.:confused:

Jag har heller inget emot det. Men jag förstår dem som har det. Det handlar om principer. Det kvittar hur väl Björnström ser till att ingen obehörig kommer åt uppgifterna. Vissa uppgifter vill man inte lämna ut därför att man vill ha ett privatliv.

Förstår inte problemet? Tycker man inte om vilkoren är det väl bara att låta bli att registrera sig?

OK, jag tänker efter hur jag mådde efter att ha varit med i ett annat forum i flera år:
Det var till en början litet och man "kände" de flesta. Ingen registrering eller någon kontroll fanns. Efter en lång tid dök det upp folk som provocerade eller gav de mest förödande tipsen. Påhopp och hot förekom också. Inget gjordes åt saken och det var mer eller mindre saboterade trådar efter bara ett par inlägg. Det slutade med att jag gav upp och sökte mig till ett annat forum. (Det gällde inte datorer utan båtar)

Jag var först högst tveksam till att registrera mig men jag gav till sist "upp". Ett forum där man är inloggad är betydligt säkrare då ju alla så att säga är med i samma båt, vilker ger mer eftertanke och självkontroll. (man vill ju vara kvar...)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-13 22:45

Alltså.. Svaret står i tråden. Det har förekommit en del dumheter här, men med krav på namn och adress så hoppas man att problemen försvinner/minskar.

Har raderat två inlägg med otrevligheter. Håll nivån på denna diskussion på en trevlig nivå tack.

Kan tillägg att frågan är ställd och besvarad så vidare diskussion är inte nödvändig. Stänger därför tråden.

1
Bevaka tråden