Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifoga PDF, skicka till GroupWise

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 21:08

Har bifogat PDF till GroupWiseanvändare några gånger, och de har fått konstiga utskrifter, med märklig storlek, ojämnt teckenavstånd och fel typsnitt i sina utskrifter. Beror detta på granskningsfunktionen i GroupWise? Annars är väl typsnitten inbakade i PDF:er?

Vänligen, Ylan

Typsnitten brukar väl inte automatiskt vara inbakade i PDF-dokument utan är något man får ställa in själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 01:58

Om man väljer "minsta filstorlek" så är de inte det, men med alla andra inställningar så är de det.
Förutsatt att man har Acrobat-paketet installerat, hur det är med den inbyggda PDF-motorn i OS X vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 06:41

Jag använder endast den inbyggda motorn i OS X (Tiger). Tror inte att "folk" i allmänhet kan läsa Melleldokument.

Skulle vara intressant att få svar på frågan.

Återigen, hur kommer det sig att storleken inte stämmer. I utskriften blir PDF:en ungefär halvstorlek mitt på sidan!:mad:

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 08:38

Med vilken programvara skrivs PDF:n ut?
Hur det än är så tror jag att det är GroupWise som tuggar sönder PDF:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 01:23
Ursprungligen av Konrad:

Med vilken programvara skrivs PDF:n ut?
Hur det än är så tror jag att det är GroupWise som tuggar sönder PDF:n.

Använder utskrift till PDF, inbyggt i OS X. Det har handlat om dokument utskrivna från Mellel och MS Word.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 16:21

Be mottagaren testa att ändra inställningen för visning av bifogade filer: Verktyg > Alternativ > Arbetsinställningar, fliken Standardåtgärder. Vid Bifogade filer, välj Öppna bifogad fil (istället för Visa i befintligt fönster).

Använder själv GW på jobbet, så om du vill kan du testa att maila mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 21:38
Ursprungligen av Spyder:

Be mottagaren testa att ändra inställningen för visning av bifogade filer: Verktyg > Alternativ > Arbetsinställningar, fliken Standardåtgärder. Vid Bifogade filer, välj Öppna bifogad fil (istället för Visa i befintligt fönster).

Använder själv GW på jobbet, så om du vill kan du testa att maila mig.

Jag har också en GW-adress på jobbet, men tack i alla fall. Hörde från min chef idag, att GW inte fixade att visa PDF:er.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-13 21:44

Program som inte stöder industristandard ska man inte använda, de ska bojkottas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 21:49
Ursprungligen av Konrad:

Program som inte stöder industristandard ska man inte använda, de ska bojkottas.

Det är ju inte så att man inte kan skicka PDF:er till GW-användare, det är bara det att GW-användare tenderar att ha vanan att titta på bilagor direkt i GW. Något som inte är så lyckat när bilagan är en PDF. Den genomsnittlige GW-användaren vet inte riktigt heller vad den gör när den låter GW öppna bilagan. Har sett några försöka redigera Worddokument i GW.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 08:17

Exakt, det är inställningen det hänger på, och om GW-klienten administreras centralt så kan ju den inställningen rättas till för alla.

Det där med att redigera Worddokument känner jag igen... Har haft användare som öppnat bifogat worddokument, gjort ändringar och sparat, och som sedan undrar varför ändringarna inte finns kvar när de öppnar den bifogade filen igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 08:49

Jahaaaaa är det därför man aldrig kan skicka sina arbeten till sina lärare i PDF-format utan måste skriva ut dem själv för att de inte ska bli helt konstiga!

Väldigt konstigt att inte teknikavdelningarna stänger av den där inställningen ...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 11:25
Ursprungligen av Rajje:

Jahaaaaa är det därför man aldrig kan skicka sina arbeten till sina lärare i PDF-format utan måste skriva ut dem själv för att de inte ska bli helt konstiga!

När det gäller lärare så måste man ha tydliga instruktioner: Högerklicka på filen, osv...

Ursprungligen av Rajje:

Väldigt konstigt att inte teknikavdelningarna stänger av den där inställningen ...

Tipsa dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 12:15
Ursprungligen av Spyder:

När det gäller lärare så måste man ha tydliga instruktioner: Högerklicka på filen, osv...

Tipsa dem!

Så sant, så sant. Är lärare själv, och det finns ju få yrkeskategorier med eftergymnasial utbildning, som fått så liten IT-träning som lärare. De som kan något har fått tillägna sig kunskapen själva.

Ett exempel på hur illa IT utnyttjas, är att man ofta som lärare inte kan använda IT-stöd för administrativa uppgifter, eftersom man endast har tillgång till utbildningsnätet, som av säkerhetsskäl ej får innehålla känsliga uppgifter. Jag har med mig egen laptop för detta.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-02-14 13:27

Jag känner igen problematiken. Sitter själv i "andra änden" och driftar skolnätet, och vi försöker släppa igenom det som behövs från admin-nätet. Mycket körs ju som webbapplikationer, tack och lov.

1
Bevaka tråden