Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut från macbook pro?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-13 00:19

Det är 'digitalt' och optiskt står det, vilket för mig lämnar en del möjligheter vad man skickar ut. Det vore ju rätt trevligt om man t.ex. kunde skicka ut 5.1 ac3 från filmer för att kunna koppla in surroundsystemet. Känna som att det borde vara en del användare som har intresse av surround i spel och film, när det ingår på majoriteten av pc-moderkorten alt. ingår i ett 2-300kr's ljudkort till PC kan man ju tycka att highend mac laptops borde ha haft det ett tag redan...

Någon som har lite koll på vad som gäller och vad det finns för olika lösningar?

Från Apples specifikations-PDF

"Built-in optical digital audio input and output ports enable you to connect MacBook
Pro to decks, receivers, digital instruments, and 5.1 surround sound systems. Because
optical digital audio transmits data as impulses of light rather than electrical signals,
it enables true noise-free, pristine sound—eliminating troublesome ground loops and
ensuring higher audio and signal quality."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-14 08:12

Jo, den specen lämnar ju en del att önska när det gäller tydlighet men förmodligen blir det inte bättre än så. Har letat lite efter att få reda på vilka signaltyper det handlar om men verkar magiskt.

vad jag vet så ska dvd-spelaren (det medföljande dvd-spelarprogrammet) klara av att skicka rå ac3-data via digital ljudutgång. Sen har jag hört något om att vlc ska klara det med, men det är jag inte säker på.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 16:29

VLC har nyligen implementerat SPDIF-stöd för mac, så det ska funka. Kanske finns en del småbuggar kvar, men så vitt jag vet så är det det enda existerande sättet att spela upp t.ex. XviD med 5.1-ljud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-26 16:52

De ovanstående inläggen tyder ju på att man då får ut ac3/spdif och kan hiva in det i sin stärkare med t.ex. en 3.5mm mono -> rca (vilket är samma som jag kör på pcn nu).

Det är ju rätt intressant att det skall vara så svårt att få klarhet i detta, jag menar med frontrow och mediacenter dealen kan man ju tycka att surround borde vara något man påpekar (såvida man inte av outgrundlig anledning prioriterat bort det)

Jag antar att du kan köra en Toslink ut, precis som med Airport Express.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 08:34

En 3.5mm mono -> rca kommer inte funka. Du behöver en optiskt/toslink preci ssom capojava säger.

Jag vet inget om FrontRow, men med Quicktime Player kan man iaf inte sela up 5.1 via spdif.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 14:26

Stephan H: Har du några källor på detta? Vad exakt är det 'digitala' med macbooks/mac mini's kontakter, vilka signaltyper skickar man ut där?

Jag har fattat det som man har tre typer av ljudtransmission. Optisk (Toslink), Digital (S/PDIF) och analog.

Anledningen till jag är rätt anal när det gäller detta är att jag sitter med ett system som har S/PDIF in men inte Toslink in och jag är inte så sugen på att köpa konverters eller nytt system.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 15:22

Efter att ha tänkt till lite kanske det inte är hela världen att köpa en konverter på kjell&co för 200kr, frågan är om det blir sämre ljudkvalite eller om finns någon felrättning som löser det?

Det borde ju finnas någon som kopplat/kopplar in sin macbook pro till surroundförstärkaren kan man tycka.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 19:47
Ursprungligen av d99gnu:

..., frågan är om det blir sämre ljudkvalite eller om finns någon felrättning som löser det?

Alla typer av konverteringar försämrar ljudet. Det är därför man ska köra Coaxial-kabel på korta avstånd för att slippa konverteringen.

Men jag tror ändå att du inte kommer torska så mycket hörbar kvalité. Men kanske ska man investera i nån lite bättre konverter än den billigaste som går att hitta.

Senast redigerat 2006-03-01 20:00
Ursprungligen av Stephan H:

Alla typer av konverteringar försämrar ljudet. Det är därför man ska köra Coaxial-kabel på korta avstånd för att slippa konverteringen.

En digital konvertering ska inte försämra ljudet det minsta, om det är bra utrustning kommer man få ut exakt samma signal som innan konverteringen.

Toslink och koaxialkabel skickar ut samma signal, skillnaden är att den ena går över fiber, den andra över kopparkabel.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 14:32
Ursprungligen av Hakro807:

En digital konvertering ska inte försämra ljudet det minsta, om det är bra utrustning kommer man få ut exakt samma signal som innan konverteringen.

Varför behöver man då "bra utrustning" om det inte finns risk för kvalitétsförlust?

Ursprungligen av Stephan H:

Varför behöver man då "bra utrustning" om det inte finns risk för kvalitétsförlust?

För att även om det i teorin inte ska bli någon kvalitetsförlust så kan det finnas rent ut sagt billig skit som inte funkar ordentligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 19:46

S/PDIF är själva protokollet, sen kan man skicka det via Optisk (Toslink är optisk) eller Coaxial. Din ingång verkar vara en Coaxial. MacBook Pro har Optiskt ut, inte Coaxial.

Jag har försökt att göra det idag. Har lite problem dock...

Har en optisk kabel, 3.5 mm i ena änden och "vanlig" optisk kontakt i andra änden. Dock så verkar det inte fungera så speciellt bra. Vet inte om jag gör något fel... Jag kopplar in kabeln i datorn och den växlar över till digital utkälla... Tittar jag på andra änden av kabeln så lyser det svagt rött (så jag antar att signalen faktiskt går igenom kabeln).

När jag kopplar in den till mitt Logitech Z-680 och dess optiska ingång och sedan väljer den optiska kanalen så hörs det INGENTING!

Vad kan det vara för fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-04 12:09

Svårt att säga vad som är fel, hos mig funkar det iaf utan problem.

Kan det vara något vajsing med den optiska kabeln? Fastän jag ser att det går någon sorts signal igenom den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-06 14:31

För att gotta vidare i tekniska detaljer runt detta ämne så funderar jag på om man vet vilka frekvenser som ljudet spottas ur med? Läste att t.ex. den relativt billiga konvertern på kjell.com hade lite svårigheter med högre frekvenser. Sen läste jag något om att folk ratade plastkablar och rekommenderade 'äkta fiber' på grund av bandbreddsproblem, är det något som endast stör ljudteknikers mätapprater eller saker att ta hänsyn till för vanligt filmtittande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-10 17:12

Jag har verkligen ingen koll på vad toslink, optisk mm innebär i praktiken, slänger ut en fråga med risk för att verka dum . Kan jag ta mina hörlurar och trycka in i MacBooken, eller måste jag ha någon adapter?

Är de vanliga hörlurar så går det utmärkt

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 19:04

Ja precis. Va ju inne lite på det spåret.

Citat:

Men jag tror ändå att du inte kommer torska så mycket hörbar kvalité. Men kanske ska man investera i nån lite bättre konverter än den billigaste som går att hitta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 13:28

Jag läste om detta på prisjakt's forum när det gällde att koppla in xbox/ps2 och jag antar att det bör gälla samma sak här.

Kjell-varianten hade en del köpt men ingen som postade och hade köpt den hade fått den att fungera. Vilket är ganska anmärkningsvärt. Istället så rekommenderades Fostex's
http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11420&ProdID=7297 och tror den låg run 7-800kr (man behöver inte köpa från sennheiser).

Såg även att netonnet hade något som liknande kjell's men har inte hittat någon feedback hur bra de är. Det som verkar vara kruxet är alltså att vid högre frekvenser så fungerar inte konverteringen. Någon som vet exakt vilka frekvenser som Macbook Pro skickar?

1
Bevaka tråden