Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: hur gör jag detta som kapslat format?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-13 11:26

jag vill att det ska se ut så här. Jag har en teckenformat med 1X2 ("Nummer") och ett för svaret ("Svar"). Hur gör man det enklast?

Ursprungligen av Baron:

jag vill att det ska se ut så här. Jag har en teckenformat med 1X2 ("Nummer") och ett för svaret ("Svar"). Hur gör man det enklast?

Gör det röda som ditt teckenformat, resten som ditt styckeformat.
Det röda gör du i den storlek du vill ha, men du sänker baslinjen lite.
Ditt stycke gör du som du vill ha det, men du lägger också in en tabb på, tja, kanske 10mm.

Sen kapslar du in ditt teckenformat med tabb som avdelare.

  • Medlem
  • 2006-02-13 14:00

Fonkar finfint! Tack!

Men när jag försöker förädla resultatet med ännu en, centrerad tab i början för att få 1, x och 2 att hamna centrerat ovanför varandra skiter det sig. Försöker jag gå fel väg genom att tabba?

Tror texten måste se ut som såhär då:

"tabb" X "tabb" Körsbär.

Ditt styckeformat kapslar då följande:

Inget teckenformat via 1 tabb
Nummer via 1 tabb

Dvs på första tabben vill du inte göra något, andra tabben, som är din centertabb, får styckeformatet nummer, och efter den återgår det hela till ditt styckeformat.

Ok Baron, börjar du ana varför somliga av oss gillar InDesign?

  • Medlem
  • 2006-02-13 19:59

Hade jag lyckats med ovanstående manöver utan att behöva be om hjälp hade jag kanske också varit helt såld.

Faktum ör att jag gillar InDesign. Jag ska mer eller mindre på heltid ägna en månad åt att fördjupa mig i ID och i hur vi kan optimera våra mallar för att ID ska komma till sin rätt. Kul, va?! Jag kommer alltså att bomba 99mac med fler frågot i ämnet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-13 20:07
Ursprungligen av Baron:

Faktum ör att jag gillar InDesign. Jag ska mer eller mindre på heltid ägna en månad åt att fördjupa mig i ID och i hur vi kan optimera våra mallar för att ID ska komma till sin rätt. Kul, va?! Jag kommer alltså att bomba 99mac med fler frågot i ämnet.

Det låter bra. Jag ska på behörigt avstånd bevaka och se vad jag kan lära mig av dina problem och upptäckter.

Själv har jag använt InDesign 1.5 (1.0 var ju så kass), men jag har tyvärr aldrig haft tid att fördjupa mig i några finesser.

Kapslade format rules!

  • Medlem
  • 2006-02-16 13:30

Nu har jag försökt mig på att skapa ett annat format, där det första tecknet ska vara en anfang tre i punkter större grad. Men jag får inte till det. Det är banne mig inte lätt att lista ut hur man ska göra...

Ska det vara anfang enligt standardinställningen eller något slags special?

  • Medlem
  • 2006-02-16 18:37

Anfangen ska "punktas upp" tre punkter, men annars är det en vasnlig anfang - ett tecken, två rader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-16 18:45

Gör ett teckenformat för anfangen och välj det i styckeformatets inställning för anfang. På så sätt kan du göra eventuella justeringar för hur anfangen ska bli.

Janne Suhr

  • Medlem
  • 2006-02-16 18:48

jag testade det utan att lyckas.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-21 17:40

Jag tänkte bara tacka. Den här tråden löste mitt problem (efter lite testande).
Jag behövde ett format som lade halvfet mellan första tabben och första kommat på en rad. Nu är det gjort tack vare er.
Än en gång, tack.

  • Medlem
  • 2007-04-21 21:11

Härligt!

Jag har för övrigt tagit svart bälte i kapslade format sedan jag startade den här tråden. Jag kom häromdagen på mig själv med att dra ihop ett format med drygt 20 olika kapslingar utan att behöva titta efter vad som hände medan jag höll på...

Kapsel Kid

1
Bevaka tråden