Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSV begär lagändring om hem-pc

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Men anledning av trådarna om att Mac inte finns med i hem-pc-erbjudanden så tyckte jag att denna nyhet borde uppmärksammas.

Tidningen IT Branschen har i dag en artikel på sin hemsida om att RSV begär en lagändring angående hem-pc.

Hela artikeln

Utdrag ur artikeln från itbranschen.idg.se

- Det kan omöjligt ha varit lagstiftarens avsikt att staten ska subventionera dyrbar utrustning inom området ljud och bild. Med nuvarande lagstiftning kan man på sikt tänka sig en utveckling där hela hemelektronikområdet till slut skulle omfattas av skattefriheten, resonerar Monika Linder på RSV:s rättsenhet.

De skattesubventionerade datorerna knyts allt mer till arbetet. Och de styrs i motsvarande grad bort från det rena nöjesnyttjandet. Det menar i alla fall Anders Elbak, hårdvaruanalytiker på analysföretaget IDC.

[ 02 Maj 2002, 08:41: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Jusst snyggt! Våra kära politiker har än en gång sågat av grenen de sitter på. I ett försök att få Sverige till den ultimata IT-nationen erbjuder man folket skattesubentionerade datorer, utan att tänka på vilka effekter detta får vare sig för konkurrensen eller framtida skattesurfare. När man sen står där med facit i hand och inser att folket mycket väl vill köpa skattesubventionerade datorer, med scannrar, skrivare, videokameror, ljudkort och Fenderbasar då drar man i nödbromsen... Ska bli spännande att se vad vår kära regering säger...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-05-05 06:35

Meningen med Skattesubventionerad dator, var väl att Svenska folket skulle få datorvana och minska rädslan för datorer.
De målet borde vara uppnått med första skattedatorn.
Sedan finns det en stor grupp människor som inte har erbjudits denna förmån, t.ex. arbetslösa och sjukpensionärer.
Jag kan förstå RSV:s reaktion, för alla dessa som nu är inne på andra (eller tredje ) lönedatorn kan inte motivera inköpet med att de skall förkovra sig.
Om man tittar på kommunen hemmavid så är det mycke pengar som förslösas på snabba speldatorer via minskad skattekraft.
Jag tycker att erbjudande om skatterabatt på hemdator bara skulle gälla en gång.
Samt att de grupper som inte har förmånen till hempcavtal skulle även de få sådan möjlighet.

Hmmm..... kan någon berätta för mig hur många gånger en dator har beskattats innan den har sålts till kund?

Vore intressant att veta.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-05-05 18:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: deeway:
Hmmm..... kan någon berätta för mig hur många gånger en dator har beskattats innan den har sålts till kund?

Vore intressant att veta.

Det beror på vilket som är tillverkningsland, men de komunalanställda i Härnösand fick kontrakt med en Tysk firma så de skattas inte inom landet.
Momsen på datorerna lyftes av komunen, så det genererar inte heller några skattepengar.
det är väl då bara Speditiör och eventuell personalkostnad för garanti och support som beskattas i Sverige.
Senare upphandling kan det ju tänkas att det blir ett lokalt företag som vinner.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 12:57

det vore bra om man tog bort detta med personal köp omedelbart!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: deeway:
Hmmm..... kan någon berätta för mig hur många gånger en dator har beskattats innan den har sålts till kund?

Vore intressant att veta.

Nästan alla företag momsredovisar. Det betyder att när en dator säljs i flera led innan den når slutkunden så spelar dom transaktionerna ingen roll för momsbeloppet för slutkunden.

Jag tycker hem-PC-systemet varit förödande, av två anledningar:

1. Ofta har Mac (eller Linux) inte ens tagits med bland alternativen i hem-PC-erbjudanden och därmed fördjupat Windows-dominansen i folks medvetandet.

2. Hem-PC-systemet har i stor utsträckning förstört marknaden för PC-butiker; antalet presumptiva kunder har minskat rejält i och med att så många skaffat PC via jobbet.

I en så stor stad som Malmö finns bara några få PC-butiker och 1-2 Mac-företag (i industriområden). Situationen är verkligen ytterst deprimerande.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 06:17
Citat:

quote: - Det kan omöjligt ha varit lagstiftarens avsikt att staten ska subventionera dyrbar utrustning inom området ljud och bild.

Nja, nu tror jag RSV är ute på träningscykeln igen. Ljud och bild används hela tiden i arbetet eftersom det finns de möjligheterna i en dator. Jag tror att syftet med lagstiftningen var just att användarna skulle kunna följa med i utvecklingen.

För Apples och min del kan de lägga ner subventionen efterom det gynnar den tredje stadsmakten (dvs M-soft). Hade det varit i Frankrike så hade säkert den Franska regeringen tvingat till sig ett motköp från USA. Jag kan inte tänka mig att så är fallet här.

/B

Tänkte bara säga att i broschyren Landstingets anställda fick hem, fanns mycket bra erjbudanden från Apple, inte bara PC-maskiner. Man kunde få hyra nya iMac, Power Mac G4 samt iBook för mycket bra priser. Sen fanns det rikligt med tillbehör t ex olika skrivare, en scanner och man kunde välja till en Studio Display 17 tums TFT till Power Mac:en. Så det fanns jäkligt bra Mac-alternativ att välja på. Och till alla maskiner följde det med Office X och MacOS X. Tror att alla maskiner hade Apple Care Protection plan under 3 år (dvs. under hyrperioden) så om nåt pajar fixas det kostnadsfritt. Kan det bli bättre?

1
Bevaka tråden