Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full hårddisk - Mac os vägrar läsa från den

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har en 80GB hårddisk som blev full pga loggfiler som växte lavinartat snabbt. När jag kunde läsa från disken senast var det 0 kilobyte ledigt på den. Nu när jag försöker läsa från den kraschar den hela datorn. Jag har även försökt läsa från den genom att göra datorn till en firewireenhet och sen försöka komma åt den över en annan dator över firewirekabel men det kraschar den datorn jag försöker komma åt disken med.

Hur gör man när man har en disk som är så full att man inte kan läsa från den?
/H

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 16:59

försök med terminal eller liknande. deleta filer/töm papperskorgen så fort du kan tills du har några mb ledigt.. då kan du tagga ner o göra en ordentlig sortering på disken.
försök inte läsa disken med tex finder o dyl förräns du har några k ledigt..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-09 17:00

Loggfilerna borde ju försvinna när du stänger av, om det nu är loggfiler. Frågan är väl snarare hur man kan proppa en hårddisk knökafull?

kruxet är att jag inte ens kan ansluta den till en dator utan att den hårdkraschar den. :/

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 09:02

Så du kan inte ens lägga den som Slave i en dator och ta bort filer via terminalen? Prova annars att köra med installationsskivan och formattera den från diskverktyg som du kan komma åt i början av installationen under Verktyg eller vad det står i menyn.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 09:40

formattera är nog lite hastigt.. du kommer åt terminalen från installations-skivan, prova där o radera några filer..

Nope. Lägga in den som slave funkar inte heller. Så fort mac os x läser från skivan på något sätt kraschar datorn. Helt sjukt. Aldrig varit med om det innan.

Problem solved! Här är lösningen:

Jag skickade disken till IBAS-labbet i norge.
Det var allvarliga fel på filsystemet då loggfiler har skrivit slut på hårddiskminnet och sedan över stora delar av filsystemet. De har fixat disken nu. Gick på sköna 50.000:-

Ursprungligen av mezzanine:

Problem solved! Här är lösningen:

Jag skickade disken till IBAS-labbet i norge.
Det var allvarliga fel på filsystemet då loggfiler har skrivit slut på hårddiskminnet och sedan över stora delar av filsystemet. De har fixat disken nu. Gick på sköna 50.000:-

Trevligt att det löste sig. Men det måste ha varit viktiga data på den om man lägger 50 000 kronor på att laga den.

Vad jag förstår kommer du alltså köra ständig backup i fortsättningen.

Ursprungligen av Björn Leander:

Trevligt att det löste sig. Men det måste ha varit viktiga data på den om man lägger 50 000 kronor på att laga den.

Vad jag förstår kommer du alltså köra ständig backup i fortsättningen.

Det var ett helt företagskundregister på disken som en kund hade

Jag har varit med om att diskar slutar funka, men det är sällan så allvarligt så att inte diskwarrior eller norton inte kunnat fixa det. Man har alltid kunnat "nå" disken. Problemet med den här disken var att den var helt onåbar på alla möjliga sätt. Den satt i ett RAID-1 system men det hjälper ju inte mot korrupt data

Jag hörde en gång att något man kunde tänka på när man formaterar och partionerar en hårddisk är att alltid ha ett visst extra utrymme som man inte använder mellan partitioner. Sen använder man ett program som t ex VolumeWorks för att utöka partitioner som blivit överfulla om det skulle behövas.

Om detta verkligen fungerar vet jag dock inte.

Ursprungligen av mezzanine:

Problem solved! Här är lösningen:

Jag skickade disken till IBAS-labbet i norge.
Det var allvarliga fel på filsystemet då loggfiler har skrivit slut på hårddiskminnet och sedan över stora delar av filsystemet. De har fixat disken nu. Gick på sköna 50.000:-

Om det stämmer att det kostat 50.000 att fixa disken så har du blivit ordentligt uppskörtad.

Hur menar du?

Ursprungligen av mezzanine:

Hur menar du?

Vet att ibas är dyra men 50.000 för ett sånt hd fel låter som på tok för mycket, mer än vad de tar för att få fram information från brända hårddiskar etc.

De program som de med största sannolikhet använt för att "laga" din hårddisk kostar inte mer än en tusing styck...

Vore bra om du hade skrivit från början att det handlade om en Raid disk, om du hade Raid1 så spelar det inte så stor roll om en disk slutar fungera eftersom filerna ändå ligger speglade på den andra disken.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vet att ibas är dyra men 50.000 för ett sånt hd fel låter som på tok för mycket, mer än vad de tar för att få fram information från brända hårddiskar etc.

De program som de med största sannolikhet använt för att "laga" din hårddisk kostar inte mer än en tusing styck...

Vore bra om du hade skrivit från början att det handlade om en Raid disk, om du hade Raid1 så spelar det inte så stor roll om en disk slutar fungera eftersom filerna ändå ligger speglade på den andra disken.

Problemet med RAID är dock att om ena hårddisken fyllts till bredden så har den andra också gjort det. De är ju speglade.

Mot rena krascher fungerar dock RAID.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vore bra om du hade skrivit från början att det handlade om en Raid disk, om du hade Raid1 så spelar det inte så stor roll om en disk slutar fungera eftersom filerna ändå ligger speglade på den andra disken.

Att den satt i ett RAIDsystem hade ingen som helst betydelse i detta fallet.

Ursprungligen av mezzanine:

Att den satt i ett RAIDsystem hade ingen som helst betydelse i detta fallet.

Beror lite på vilken typ av Raidsystem det handlade om mjuk eller hårdvaruraid etc.

Menar du att det blev fel på båda diskarna?

I Mac Os X och de flesta andra unixsystem finns det en tummregel att man aldrig får ha mindre än 1 GB ledigt utrymme på disken vad jag hört. Jag har varit med om macar som kraschar och varit allmänt ostabila pga detta.

Jepp. Exakt samma fel på dem

1
Bevaka tråden