Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Såhär kan du få mycket högre kvalité på fotoböckerna!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här var intressant: Jag har djupdykt i diskussionerna på Apples forum för iPhoto 5. Om man lyckas ta sig igenom diskussionerna med folk som förlorat alla sina bilder, problem med krasch vid uppstart, problem med gråa miniatyrbilder (thumbnails), allvarliga prestandaproblem mm (iPhoto 5 har rätt många problem) så kan man läsa att det går att ändra kvalitén på fotoböckerna högst markant!

Såhär fungerar det: När man sätter ihop en bok och beställer den skalar iPhoto ner bilderna till 150 DPI vilket ju är rätt kasst. Antagligen för att spara bandbredd så mormor Ulla inte sitter med 400 meg som ska över modemanslutning. Men för oss andra är detta en högst allvarlig begränsning, och onödig sådan. Men det går att ändra på!

Det finns nämligen en inställning som heter BookTargetImageDPI i inställningsfilen för iPhoto (com.apple.iPhoto.plist i ~/Library/Preferences/). Den är satt till 150. Ändrar man den till 300 får man mycket bättre kvalité på bilderna i fotoböckerna! Jag vill poängera att jag inte testat det själv, men många andra har bekräftat att det fungerar i Apples forum. Högre än 300 DPI verkar inte ge några större fördelar, så det är den optimala inställningen.

Ett enkelt sätt att ändra inställningen utan att gå in i .plist-filen är att göra följande:

1) Se till att iPhoto 5 är avstängt.
2) Öppna ett terminalfönster.
3) Skriv följande i terminalfönstret och tryck på return:

defaults write com.apple.iPhoto BookTargetImageDPI 300.000000

Jag är väldigt sugen på att göra om min senaste 34-sidiga bok, men det kostar trots allt över 500 kr, så jag kanske väntar tills nästa. Nån annan som är beredd att testa detta?

Här är tråden där jag hittade allt detta: Topic: Editing the .plist - better books..?

Och så en liten disclamer: Jag har inte testat det själv så jag kan inte garantera att det blir bättre eller att din mac inte brinner upp i ett stort svampmoln om du skriver ovanstående rad i Terminalen. Bara så ni vet...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-07 23:07

Mycket intressant!

Ska testa beställa, men kanske från ett lokalt tryckeri.

Ursprungligen av Micke F:

Mycket intressant!

Ska testa beställa, men kanske från ett lokalt tryckeri.

Berätta hur du går till väga för att beställa iPhoto böcker från ett lokalt tryckeri?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-18 13:42
Ursprungligen av mrsandin:

Berätta hur du går till väga för att beställa iPhoto böcker från ett lokalt tryckeri?

Hmm... jag har inte gjort det själv men det är väll bara att spara boken som PDF och sedan ge det till ett tryckeri på det sätt tryckeriet tycker är bäst, CD, FTP, e-post osv.

Är det någon som fått hem någon bok med 300dpi-inställningen som kan jämföra med en äldre bok med 150dpi-inställningen? Skulle vara kul att veta om det blev någon nämnvärd skillnad.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-04-18 14:13
Ursprungligen av Spooky:

Hmm... jag har inte gjort det själv men det är väll bara att spara boken som PDF och sedan ge det till ett tryckeri på det sätt tryckeriet tycker är bäst, CD, FTP, e-post osv.

Även om du sparar som pdf är väl risken ganska stor att bilderna fortfarande ligger på 150 dpi i pdf:en om inställningen fortfarande är 150 dpi.

De flesta tryck ligger på 150-175 linjer per tum och en tumregel är att bästa tryckresultat får man om man dubblar antalet linjer per tum för att få det antal pixlar som är optimalt. Så om man trycker med 175 linjers raster så är det optimala antalet pixlar per tum 350. Det går ju att skicka större men de ger ju ingen kvalitetsförbättring.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-04-18 14:20
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Även om du sparar som pdf är väl risken ganska stor att bilderna fortfarande ligger på 150 dpi i pdf:en om inställningen fortfarande är 150 dpi.

De flesta tryck ligger på 150-175 linjer per tum och en tumregel är att bästa tryckresultat får man om man dubblar antalet linjer per tum för att få det antal pixlar som är optimalt. Så om man trycker med 175 linjers raster så är det optimala antalet pixlar per tum 350. Det går ju att skicka större men de ger ju ingen kvalitetsförbättring.

Öh!? Ja naturligtvis är det så. Vad ville du få sagt med detta inlägg?

Nu har jag testat att välja "Skriv ut..." och "spara som PDF". PDF-filen som sparas då innehåller bara bilder i 300dpi samt icke rastrerad text detta oavsätt vilken inställning man skrivit in i Terminalen. Så med andra ord om du t ex väljer att skriva ut boken på en egen skrivare så blir den 300dpi men om du beställer över nätet blir den 150dpi och det antagligen endast för att snabba upp överföringen av boken.

Senast redigerat 2005-04-18 14:48
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-08 06:11
Ursprungligen av Adrian B:

Det här var intressant: Jag har djupdykt i diskussionerna på Apples forum för iPhoto 5. Om man lyckas ta sig igenom diskussionerna med folk som förlorat alla sina bilder, problem med krasch vid uppstart, problem med gråa miniatyrbilder (thumbnails), allvarliga prestandaproblem mm (iPhoto 5 har rätt många problem) så kan man läsa att det går att ändra kvalitén på fotoböckerna högst markant!

Verkligen intressant! Vad bra att du hittade detta Adrian. Nu blir jag sugen på att beställa ett album igen.

Spooky har rätt så vitt jag vet, sparar man som PDF kommer inte bilderna att göras om till 150 dpi, det är bara när det ska föras över nätet.

  • Medlem
  • 2005-06-08 00:03

Någon som testat om det blev nån förbättring?

Jag har inte testat ännu, däremot har någon publicerat det här tipset på macosxhints: Improve the quality of printed iPhoto books

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-07-24 19:44
Ursprungligen av Adrian B:

Det här var intressant: Jag har djupdykt i diskussionerna på Apples forum för iPhoto 5. Om man lyckas ta sig igenom diskussionerna med folk som förlorat alla sina bilder, problem med krasch vid uppstart, problem med gråa miniatyrbilder (thumbnails), allvarliga prestandaproblem mm (iPhoto 5 har rätt många problem) så kan man läsa att det går att ändra kvalitén på fotoböckerna högst markant!

Såhär fungerar det: När man sätter ihop en bok och beställer den skalar iPhoto ner bilderna till 150 DPI vilket ju är rätt kasst. Antagligen för att spara bandbredd så mormor Ulla inte sitter med 400 meg som ska över modemanslutning. Men för oss andra är detta en högst allvarlig begränsning, och onödig sådan. Men det går att ändra på!

Det finns nämligen en inställning som heter BookTargetImageDPI i inställningsfilen för iPhoto (com.apple.iPhoto.plist i ~/Library/Preferences/). Den är satt till 150. Ändrar man den till 300 får man mycket bättre kvalité på bilderna i fotoböckerna! Jag vill poängera att jag inte testat det själv, men många andra har bekräftat att det fungerar i Apples forum. Högre än 300 DPI verkar inte ge några större fördelar, så det är den optimala inställningen.

Ett enkelt sätt att ändra inställningen utan att gå in i .plist-filen är att göra följande:

1) Se till att iPhoto 5 är avstängt.
2) Öppna ett terminalfönster.
3) Skriv följande i terminalfönstret och tryck på return:

defaults write com.apple.iPhoto BookTargetImageDPI 300.000000

Jag är väldigt sugen på att göra om min senaste 34-sidiga bok, men det kostar trots allt över 500 kr, så jag kanske väntar tills nästa. Nån annan som är beredd att testa detta?

Här är tråden där jag hittade allt detta: Topic: Editing the .plist - better books..?

Och så en liten disclamer: Jag har inte testat det själv så jag kan inte garantera att det blir bättre eller att din mac inte brinner upp i ett stort svampmoln om du skriver ovanstående rad i Terminalen. Bara så ni vet...

Har någon testat detta nu? Jag skall beställa en bok och vill gärna ha bästa möjliga kvalité.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-27 23:42

Nån som vet hur de är med iPhoto i iLife ´06? Har den samma dpi, eller har dom ändrat till 300 dpi?

Jag är rätt säker på att det är högre kvalité. Det står ju såhär på Apples sida om böckerna:

iPhoto books continue to delight. Better than ever before, they’re professionally printed on advanced digital presses using higher-resolution versions of your photos.

(min markering)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 00:36

jag har beställt en bok med det här hacket som ni tipsade :;P borde komma när som helst

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 06:59

I nya iPhoto står det 300 dpi i inställningsfilen

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-11 20:16

Så med nya iPhoto 06 så behöver man inte göra detta hack?

Ursprungligen av what:

Så med nya iPhoto 06 så behöver man inte göra detta hack?

Ja, det verkar så, jag misstänkte det (se ovan) och flexable verkar ha bekräftat det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 17:21

Kan dubbelbekräfta det, i nya iPhoto (senaste versionen, 6.0.3 (293)) är det 300 DPI, och iPhoto varnar om en bild har lägre än 180 DPI.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-05-08 23:43

Kan man fortfarande lita på att iPhoto 6 laddar upp i 300 DPI?

1
Bevaka tråden