Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google svartlistar BMW

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-06 23:47

"Search giant Google has "blacklisted" German car manufacturer BMW for breaching its guidelines.
Investigations by Google found that BMW's German website influenced search results to ensure top ranking when users searched for "used car. Google has now reduced BMW's page rank to zero, ensuring the company no longer appears at the top."

Första gången jag sett detta "på riktigt", dvs inte bara rykten (om det nu inte är det...)
Ska bli intressant att se vad detta innebär. Ska dom börja städa ordentligt? Eller är det bara "androm till skräck och varnagel"?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4685750.stm

Undrar hur mycket GM och Ford betalade Google?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 00:06

Liknande har hänt många ggr förut, dock är väl detta första gången som det sker mot ett så stort varumärke.

Simon Templar: Skojar du eller fattar du inte?

Ursprungligen av Jogin:

Liknande har hänt många ggr förut, dock är väl detta första gången som det sker mot ett så stort varumärke.

Simon Templar: Skojar du eller fattar du inte?

Gissa? Lustigt att Googlesvrede drabbat det märke som de senaste åren KÖRT över de flesta andra billlverkarna...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 00:14
Ursprungligen av Simon Templar:

Gissa? Lustigt att Googlesvrede drabbat det märke som de senaste åren KÖRT över de flesta andra billlverkarna...

De andra använder ju inte de "black hat SEO techniques" som BMW använder -- inte direkt ett mysterium att de som använder dessa otillåtna tekniker drabbas av konsekvenserna för dem, men inte de som inte använder dem.

Ursprungligen av Jogin:

De andra använder ju inte de "black hat SEO techniques" som BMW använder -- inte direkt ett mysterium att de som använder dessa otillåtna tekniker drabbas av konsekvenserna för dem, men inte de som inte använder dem.

Hur vet du att de andra tillverkarna/återförsäljarna inte använt otillåtna metoder? Låter extremt osannolikt att endast BMW skulle vara svarta fåret..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 01:07
Ursprungligen av Simon Templar:

Hur vet du att de andra tillverkarna/återförsäljarna inte använt otillåtna metoder? Låter extremt osannolikt att endast BMW skulle vara svarta fåret..

Hur jag vet det? Man kollar på koden.

Ursprungligen av Jogin:

Hur jag vet det? Man kollar på koden.

Jaha, så du har kollat på alla biltillverkares websiter över hela världen....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 01:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Jaha, så du har kollat på alla biltillverkares websiter över hela världen....

Näe varför skulle jag?

Grejen är den att eftersom detta är kända otillåtna tekniker så är det inte så stor chans att ett stort varumärke tar chansen och använder dem; därför är det också ruskigt ovanligt att stora företag/varumärken gör det. Det händer knappt alls, och när det gör det så blir det ett jävla liv. (Senast var det väl WordPress som gjorde sig skyldiga till Cloaking, och hur stort är _det_ varumärket?)

Att BMW åkte dit var inte underligt, det hade varit omöjligt för dem att inte gör det, eftersom det blir så feta reaktioner när nån någorlunda stor sajt gör det.

Ursprungligen av Jogin:

Näe varför skulle jag?

Grejen är den att eftersom detta är kända otillåtna tekniker så är det inte så stor chans att ett stort varumärke tar chansen och använder dem; därför är det också ruskigt ovanligt att stora företag/varumärken gör det. Det händer knappt alls, och när det gör det så blir det ett jävla liv. (Senast var det väl WordPress som gjorde sig skyldiga till Cloaking, och hur stort är _det_ varumärket?)

Att BMW åkte dit var inte underligt, det hade varit omöjligt för dem att inte gör det, eftersom det blir så feta reaktioner när nån någorlunda stor sajt gör det.

Visst jag tycker att det är rätt åt BMW men jag tro nog att fler biltillverkre syndar, hade BMW varit amerikanskt så tror jag inte att de hade pekats ut....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 01:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Visst jag tycker att det är rätt åt BMW men jag tro nog att fler biltillverkre syndar, hade BMW varit amerikanskt så tror jag inte att de hade pekats ut....

Varför tror du att fler biltillverkare syndar när så oerhört få stora företag gör det? Nämn en annan stor webbplats/varumärke/företag som använder cloaking och kommer undan med det. Jag kommer på noll stycken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 08:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Visst jag tycker att det är rätt åt BMW men jag tro nog att fler biltillverkre syndar, hade BMW varit amerikanskt så tror jag inte att de hade pekats ut....

Briljant.:rolleyes:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 00:31
Ursprungligen av Simon Templar:

Gissa? Lustigt att Googlesvrede drabbat det märke som de senaste åren KÖRT över de flesta andra billlverkarna...

Nu blev du Månadens Konspirationsteoretiker.
Läste du ens artikeln?
BMW har alltså ägnat sig åt "cloaking" som i korthet går ut på att dom serverat Google sidor som är späckade med nyckelord, medan vanliga människor fått ett helt annat innehåll.

Thomas: Nej, jag har aldrig hört annat än rykten om ditten och datten. Aldrig ett fall som bekräftats av både Google och "förövaren".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 00:14

BMW kör på i gamla, sedan tidigare av dem själva, uppkörda hjulspår.
Det luktar mer illa om BMW än om Google.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-07 01:03

Tycker BMW.de får lugna (rätta till eller lösa på annat sätt) sig med sina java-scripts. Deras car-configurator fungerar varken i FF eller Safari. Kasst. Jag som försökt bygga ihop min vita dröm-130i så många gånger...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-07 07:47

Jag gillar verkligen Googles taktik här. Istället för att lägga lite krut på att optimera sin egen kod så att den inte tar hänsyn till såna där försök så bannar man hela siten hur katalogen. Innovativt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 08:25
Ursprungligen av bollman:

Jag gillar verkligen Googles taktik här. Istället för att lägga lite krut på att optimera sin egen kod så att den inte tar hänsyn till såna där försök så bannar man hela siten hur katalogen. Innovativt!

Vad är det som får dig att tro att det ena utesluter det andra?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-07 09:14
Ursprungligen av bollman:

Jag gillar verkligen Googles taktik här. Istället för att lägga lite krut på att optimera sin egen kod så att den inte tar hänsyn till såna där försök så bannar man hela siten hur katalogen. Innovativt!

Du har inget emot att tycka om saker som du inte har någon som helst aning om hur de fungerar va?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-07 20:51

Osmidigt ordval, självklart är de inte bortplockade ur katalogen!
Det är ju inte direkt någon nyhet att det finns tekniker för att få högre page rank (en "myt" har ju varit att det går att använda pengar lika bra som de tekniker som Google kallar "otillåtna"). Vad jag menade var att Google alltså hellre manuellt fipplar med sitt content istället för att justera sina algoritmer till att försöka komma till rätta med problemet. Page rank var ju lite av Googles storhet när de startade. Sen lärde sig folk hur algoritmen fungerade och kontrade med tekniker för att komma högre upp. Nu kontrar inte Google med att förbättra sina algoritmer utan med att banna istället. Inte direkt lika innovativt. Jag är ledsen alltså, men allt jag läser om google (och då menar jag _verkligen_ inte på googlewatch!) pekar bara mer och mer mot att Google inte längre är något företag i "webbanvändarnas tjänst" längre.

Jag tror nog jag vet _rätt_ mycket om sökmotorer. Det är ju ändå ett av de ämnena jag undervisar i på universitetsnivå... Dessutom lägger du ord i min mun. Det kan väl knappast tolkas så att jag gillar taktiken va?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 21:44
Ursprungligen av bollman:

Vad jag menade var att Google alltså hellre manuellt fipplar med sitt content istället för att justera sina algoritmer till att försöka komma till rätta med problemet.

Jag har läst den första delen av den där meningen 10 ggr, men fattar fortfarande inte. Vad menar du med "fipplar med sitt content istället för att justera sina algoritmer ". Menar du att dom ändrar sina egna webbsidor hellre än att förbättra algortmerna? I så fall, hur "vet" du att dom inte gör allt vad dom kan för att "justera sina algoritmer"? Om man blir uppmärksammad för att man stängt EN webbplats av alla miljarder man har i registren, är det verkligen logiskt att dra slutsaten att man hellre gör det än utvecklar sökalgoritmerna? Är det uteslutet för dig att det kan vara alldeles precis tvärtom?

Ursprungligen av bollman:

Nu kontrar inte Google med att förbättra sina algoritmer utan med att banna istället. Inte direkt lika innovativt.

Samma sak här. Hur kan du klämma ur dig tvärsäkra påståenden som detta?

Citat:

Jag är ledsen alltså, men allt jag läser om google (och då menar jag _verkligen_ inte på googlewatch!) pekar bara mer och mer mot att Google inte längre är något företag i "webbanvändarnas tjänst" längre.

Det är ju okej att tycka, och jag säger inte emot. Men det ska väl inte beröva dej omdömet helt och hållet, eller hur?

Citat:

Jag tror nog jag vet _rätt_ mycket om sökmotorer. Det är ju ändå ett av de ämnena jag undervisar i på universitetsnivå...

Desto större anledning att försöka se nyktert på saker och ting, tycker jag. Ska man undervisa, så ska man väl hålla sig så neutral som möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 21:48

Vad snackar ni om?
Jag fick hundraförtiåtta miljoner träffar på BMW på Google.
Edit; Hundraförtiåttamiljonersexhundratusensjuhundraåttisju.

Ursprungligen av Konrad:

Vad snackar ni om?
Jag fick hundraförtiåtta miljoner träffar på BMW på Google.
Edit; Hundraförtiåttamiljonersexhundratusensjuhundraåttisju.

Du får nog läsa det första inläget igen. Det är BMWs Tyska site som har plockats bort från Google.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 21:59
Ursprungligen av Konrad:

Vad snackar ni om?
Jag fick hundraförtiåtta miljoner träffar på BMW på Google.
Edit; Hundraförtiåttamiljonersexhundratusensjuhundraåttisju.

Och vad har det med saken att göra?

Ursprungligen av Konrad:

Vad snackar ni om?
Jag fick hundraförtiåtta miljoner träffar på BMW på Google.
Edit; Hundraförtiåttamiljonersexhundratusensjuhundraåttisju.

1. www.google.de
2. tryck på 'Google.de på: Deutsch'
3. sök på 'bmw'
4. se att det inte finns någon länk till bmw.de

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-08 01:06

Jo, vad jag menar är att om Google hade löst problemet själva hade de ju inte behövt ändra på BMWs pagerank utan det hade skött sig själv. Nu måste ju någon ha gått in manuellt i databasen över pageranken och satt den till 0 för bmw.de och troligen låst den där annars skulle den ju snart gå upp igen.
Visst hade de kunnat ändra i sin kod så att alla sidor som utnyttjar denna teknik automatiskt får sin pagerank satt till 0, men då skulle de ju inte gjort en så stor sak över att just bmw.de hade råkat ut för det, och _betydligt_ fler sidor att hade fått sin pagerank satt till 0.

Finns inget som handlar om objektivitet när man undervisar på universitet. Som lärare ger man en bild av saken. Det är upp till studenten att kritiskt granska den information de får presenterad och själva bilda sig en uppfattning. Snarare så att man som lärare _bör_ ta upp sådana här, ska vi säga marginella saker. All annan information (om man inte läser googlewatch då) framhäver ju gärna Google som störst, bäst och vackrast.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 11:42
Ursprungligen av bollman:

Jo, vad jag menar är att om Google hade löst problemet själva hade de ju inte behövt ändra på BMWs pagerank utan det hade skött sig själv. Nu måste ju någon ha gått in manuellt i databasen över pageranken och satt den till 0 för bmw.de och troligen låst den där annars skulle den ju snart gå upp igen.

Vad jag stör mig på är att du vräker ur dig rent nonsens, påståenden som du fabricerar utan att ha någon som helst täckning för. Du har inte en susning om huruvida Google förbättrar sina program eller inte, och hur mycket resurser dom lägger ner på det. Ändå påstår du att dom inte gör det. Sen duckar du när jag frågar dig hur du kan veta det. Så jag frågar igen: Hur kan du veta hur mycket resurser dom lägger ner på att förbättra algoritmerna?

På mig verkar det som om du inte alls vet nåt om det, utan drar en fullständigt horribel slutsats som grundar sig på att dom bannar EN sajt av några hundra miljoner och du ser tydligen en slags mönster som ingen annan ser i deras, som du tycker, "nya arbetssätt" . Eller kan du förklara för mig?

Nu kommer du med ännu en obegriplig mening som liknar ett rejält logiskt magplask:

"om Google hade löst problemet själva hade de ju inte behövt ändra på BMWs pagerank utan det hade skött sig själv"

Om jag fattar det där rätt, så lyder det i översättning:

"Trots att BMW har godkänt Googles regler http://www.google.com/webmasters/guidelines.html och därefter brutit mot dom, så ska inte BMW behöva ta konsekvenserna förrän Google har utvecklat sina program så att sajten blir stoppad av algoritmerna i dessa och inte som nu, manuellt. Då hade Google inte behövt ändra på BMWs pagerank, utan istället ändrat på BMWs pagerank."

Huh? Hur vet du att det inte var Googles program som hittade (och stoppade) BMW? Och om detta skötts manuellt, vad är i så fall skillnaden på att ändra BMWs pagerank för hand eller per automatik?
Förresten undrar jag en aning över hur du ser på frågan att ta ansvar för sina handlingar. Om Google erbjuder en tjänst som inte kostar användaren en spänn, men mot vissa villkor. Är det inte användaren som ska ta konsekvenserna när han sedemera bryter mor villkoren?

Ursprungligen av bollman:

Visst hade de kunnat ändra i sin kod så att alla sidor som utnyttjar denna teknik automatiskt får sin pagerank satt till 0, men då skulle de ju inte gjort en så stor sak över att just bmw.de hade råkat ut för det, och _betydligt_ fler sidor att hade fått sin pagerank satt till 0.

Varför har du gett dig fan på att Google gjort detta helt manuellt? Vad har du för fakta? Varför är det helt omöjligt för dig att acceptera att Google mycket väl kan ha en algoritm som hittat fusket? Och vad gör det för skillnad om det är manuellt eller automatiskt?

Vaddå "Google gjort stor sak"? Hur vet du att det är Google som gjort "en stor sak" av det här? Varför inte BMW? Eller nån journalist på BBC? Kanske Google inte alls ville ha ut detta?

Du har ett märkligt sätt att resonera/argumentera; Du drar konsekvent konstiga slutsatser som du inte har täckning för. Sen verkar det som om slutsaterna blir nån slags "verklighet" för dig, så då använder du dom för att bygga på ytterligare slutsatser och märker tydligen inte att det bara blir mer och mer bisarrt.

Jag tror inte alls att du är så vimsig som det verkar. Skärpning, Bollman.
[/QUOTE]

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-08 10:28

bollman: Att per automatik sätta PageRank till noll på sajter som matchar vissa kriterier tror jag skulle skapa fler problem än det löser (få se nu, vilket problem löser det?).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-08 11:38

Jo, det var ju precis min mening. Det eventuella "problemet" det skulle lösa är ju att Googles pagerank-algoritm går att lura med diverse tekniker.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-02-11 19:56

Jag ska försöka en gång till. Hur kom det överhuvudtaget ut att BMW plockades bort? Jag vet inte, men jag antar att någon yppade det grån Googles sida. Anledningen måste ju vara deras så kallade brott mot Googles "regler" (bara det är ju så jävla bisarrt så man knappt tror det är sant. Hur ska Google kunna bestämma hur ett företag på andra sidan jorden skall konstruera sin webbplatser??). BMW är inte ensamma om att applicera denna taktik och du skrev ju själv i första inlägget att detta var första gången som "hoten" satts i verket. Med andra ord måste det finnas flera "förbrytare" som Google inte gjort något åt. Och om de inte gjort något åt någon annan så kan jag inte se det på något annat vis än att Google "manuellt" och separat exkluderat BMW. Det är ju rätt stor skillnad på att ha en algoritm som "hittar fusket" och en algoritm som ser till att "fusket" inte får så stor betydelse. Hade algoritmen som styrde pagerank var gjord på annat sätt hade ju detta aldrig behövt hända, överhuvudtaget, eller hur?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-11 22:12
Ursprungligen av bollman:

Jag ska försöka en gång till. Hur kom det överhuvudtaget ut att BMW plockades bort? Jag vet inte, men jag antar att någon yppade det grån Googles sida. Anledningen måste ju vara deras så kallade brott mot Googles "regler" (bara det är ju så jävla bisarrt så man knappt tror det är sant. Hur ska Google kunna bestämma hur ett företag på andra sidan jorden skall konstruera sin webbplatser??). BMW är inte ensamma om att applicera denna taktik och du skrev ju själv i första inlägget att detta var första gången som "hoten" satts i verket. Med andra ord måste det finnas flera "förbrytare" som Google inte gjort något åt. Och om de inte gjort något åt någon annan så kan jag inte se det på något annat vis än att Google "manuellt" och separat exkluderat BMW. Det är ju rätt stor skillnad på att ha en algoritm som "hittar fusket" och en algoritm som ser till att "fusket" inte får så stor betydelse. Hade algoritmen som styrde pagerank var gjord på annat sätt hade ju detta aldrig behövt hända, överhuvudtaget, eller hur?

Ska vi försöka bena upp det här litegrann och bringa ordning bland all dina påståenden? Du har ju inte svarat på en enda av mina frågor (att upprepa något dumt flera gånger är inget svar), så jag drar dom igen.

Du skrev:

Citat:

Istället för att lägga lite krut på att optimera sin egen kod så att den inte tar hänsyn till såna där försök så bannar man hela siten hur katalogen.

Jag frågade: Hur kan du veta hur mycket resurser dom lägger ner på att förbättra algoritmerna?
Kan du vara bussig att svara?

Du skrev:

Citat:

Nu kontrar inte Google med att förbättra sina algoritmer utan med att banna istället. Inte direkt lika innovativt.

Jag undrade om du vet att dom har nåt slags nytt arbetssätt som inte vi känner till, och som alltså går ut på att banna sajter istället för att jobba på sina algoritmer. Kan du svara på om du vet nåt om detta, och i så fall vad? (Om du känner till Googles företagshemligeheter och skrivit på ett sekretessavtal så ska du naturligtvis inte svara).

Du skrev:

Citat:

Nu måste ju någon ha gått in manuellt i databasen

Jag undrade varför det är uteslutet att man hittat BMWs fusk genom sina algoritmer. Kan du förklara? Jag frågade också vari skillnaden ligger om man skulle hittat sajten manuellt eller via sina program. Kan du berätta vad det skulle ha för betydelse?

Du skrev:

Citat:

om Google hade löst problemet själva hade de ju inte behövt ändra på BMWs pagerank utan det hade skött sig själv"

Jag bad dig vara bussig att förklara logiken i den meningen. Det står nämligen att "om Google hade ett program som hittat och bannat BMW, så hade de inte behövt hitta och banna BMW, utan programmet hade hittat och bannat BMW automatiskt". Åtminstone fattar jag det så. Eller kan du förklara lite bättre?

Du skrev:

Citat:

Visst hade de kunnat ändra i sin kod så att alla sidor som utnyttjar denna teknik automatiskt får sin pagerank satt till 0, men då skulle de ju inte gjort en så stor sak över att just bmw.de hade råkat ut för det, och _betydligt_ fler sidor att hade fått sin pagerank satt till 0.

Jag frågade hur du så tvärsäkert vet att det är Google som gjort detta "till en stor sak". Kan du förklara det? Kan det inte lika gärna vara reporten? Förresten, tycker du att det blåsts upp särskilt mycket?

Det var dom tidigare frågorna som du vägrar svara på. Men nu i ditt senaste inlägg kläcker du ur dej ännu mer underligheter som jag gärna vill ha lite mer info om:

Du skrev:

Citat:

Jag vet inte, men jag antar att någon yppade det grån Googles sida.

Jag fattar inte. Vem yppade vad till vem?
Men det var hyggligt att du i alla fall för en gångs skull medgav att du "antar", istället för att direkt påstå saker som du gjort hittills.

Du skrev:

Citat:

Anledningen måste ju vara deras så kallade brott mot Googles "regler" (bara det är ju så jävla bisarrt så man knappt tror det är sant. Hur ska Google kunna bestämma hur ett företag på andra sidan jorden skall konstruera sin webbplatser??).

Du har ju fått allt om bakfoten. Google "bestämmer" ingenting, var har du fått det ifrån? BMW får bygga sina webbplatser precis som dom vill. Men eftersom Google har ett privat index på deras privata servrar som handhas av deras privata program, så har dom självklart rätt att bestämma vilka sajter som dom vill ha med och vilka dom INTE vill ha med. Kan du tala om varför det är fel?

Du skrev:

Citat:

BMW är inte ensamma om att applicera denna taktik och du skrev ju själv i första inlägget att detta var första gången som "hoten" satts i verket. Med andra ord måste det finnas flera "förbrytare" som Google inte gjort något åt. Och om de inte gjort något åt någon annan så kan jag inte se det på något annat vis än att Google "manuellt" och separat exkluderat BMW.

Var läste du att jag skrivit att det var första gången hotet satts i verket? Jag skrev att det var första gången JAG såg detta, och det är väl inte riktigt samma sak, eller hur?
Hur vet du att man inte gjort något åt andra som brutit mot deras villkor?
Åsså återkommer vi frågan som jag ställde ovan: Varför kan du inte "se det på annat vis" än att man gjort detta manuellt? (Förresten, vad är "manuellt"? Om Googles algoritmer hittar en sajt som bryter mot villkoren, men en Googleoperatör måste trycka på Enter för att ta bort sajten från index, är det manuellt eller automatiskt då?)

Du skrev:

Citat:

Hade algoritmen som styrde pagerank var gjord på annat sätt hade ju detta aldrig behövt hända, överhuvudtaget, eller hur?

Vaddå "gjorda på annat sätt"? Det där är ju en semantisk praktvurpa igen. Först gör du ett antagande helt utan grund och säger att man "måste" ha grävt fram BMWs sajt manuellt. Därefter fortsätter du med nån slags uppföljning/repetition av ett redan grundlöst påstående med ännu ett, nämligen att du vet att Googles algoritmer är utformade på sådant sätt att dom inte hittade BMWs sajt med programmen, utan manuellt. Ser du inte själv hur virrigt det är? Eller kan du förklara så jag förstår?

Kan du göra ett allvarlig försök att svara på mina frågor så skulle det vara trevligt. Undvik gärna att upprepa samma inlägg som du gett två gånger redan, eftersom dom har varit ganska oklara, utan bara koncentrera dig på mina frågor.

D

Bevaka tråden