Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta phpbb forum till nytt webbhotell?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går detta tros?
Använder mig av senaste vesrionen.

Daniel

Självklart!

Dumpa MySQL databasen till en lokal fil på din dator och kopiera alla filer till nya webhotellet. Dumpa upp databasen och se till att alla användarnamn, lösenord samt namnet på databasen är korrekta. Klart

Tackar för infon.

Är lite grön på området än så länge. Var tvungen att slänga upp ett forum på ett annat webbhotell än mitt egna då det strulade.

Daniel

Använder mig av phpMyAdmin på den server jag ska lägga upp den på. Jag har exporterat databasen till en fil, men hittar inte vart jag kan uploada den till på den andra servern???

Du behöver PHPMyAdmin på den andra servern också.

Skall förtydliga mig lite... En mySQL dump-fil innehåller en massa SQL-kommandon som tex : CREATE TABLE fält så och så, fält så och så och INSERT DATA IN TABLE fält1=det, fält2=detandra osv.

Den filen skall exekveras av MySQL så att tabeller skapas och "populeras" med data och ett sätt att göra det är att använda just PHPMyAdmin. Det finns en plats där du laddar upp en fil med SQL-kommandon (och en annan där du klistrar in dem i ett fält), så körs de av MySQL och samma data som från den andra servern, läggs då in i den nya.

tackar, ska ta å göra ett försök imorgon.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-11-01 08:47

Vissa webbhotell blockerar uppladdningsfunktionen i phpMyAdmin.
Du kan då kopiera innehållet i .sql-filen och klistra in det i SQL-sidan på phpMyAdmin.

1
Bevaka tråden