Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till Iboken???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kollat runt ett tag, och kollat upp vilket minne som passar bäst på min ibook G4 1,33 Ghz. På apples hemsida så står det att det är 512 DDR SDRAM 2700 (333mhz). Kan jag köpa en 1Gb DDR 2700 (333) och veta att den passar?

En annan sak. Om man köper sämre datorer så kan det vara ett grafikkort intergrerad med moderkortet, och då kan den ha delat minne med Ram minnet. Nu är det så att det är "bara" 32 Mb Vram i ibooken. När jag ska köpa 1Gb tänkte jag att man kanske kunde "lägga undan lite minne" till grafikkortet så det skulle gå snabbare? skulle inte alls vara dumt, om det gick att fixa med ett program

Nej, inte vad jag vet.

Nu ska man dock inte stirra sig blind på minnesmängd. iBook har separat minne för grafiken. Dvs de 32 MB som används tas inte av arbetsminnet. Detta kostar mer men leder till bättre grafik.

Delat minne däremot betyder att grafiken tar en del av arbetsminnet. Det är en billig lösning men leder till sämre grafik.

Så även om iBook har relativt lite minne till grafiken så är kretsarna som sköter grafiken inte alls dåliga. Mer arbetsminne i sig kommer dock att leda till att datorn kan kännas snabbare.

okej, tyckte de var rätt lite om man gämförde med en vanlig stationär (kan man det?) då om man inte har tex 128 Mb eller minst 64 Mb så klarar man inte av så alls avanserade spel, fast det beror ju också självklart på processorn men kommer det minnet passa? eller måste jag fixa en "DDR SDRAM" ???

Ursprungligen av bananiel:

okej, tyckte de var rätt lite om man gämförde med en vanlig stationär (kan man det?) då om man inte har tex 128 Mb eller minst 64 Mb så klarar man inte av så alls avanserade spel, fast det beror ju också självklart på processorn men kommer det minnet passa? eller måste jag fixa en "DDR SDRAM" ???

Javisst kan man jämföra. iBook har dock i jämförelse inget grafikkort att skryta om. Det gör visserligen sitt jobb men nyare spel med mycket grafik är inte att tänka på.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 08:40

Minnet som du tittat på är säkert DDR SDRAM. Frågan är om minnet är i formatet SO-DIMM, som är vanligt på bärbara, inklusive ibook. SO-DIMM minnen är mindre i fysisk storlek.

har märkt det när jag spelat, men innan när jag hade en stationär dator, så hade jag ett rätt så dåligt grafikkort, ati radeon 9200 SE (se suger) 128 Mb... och detta är mycket snabbare (för mig) så det skulle inte vart dumt om man kunde ge över lite minne om man har så mycket

1
Bevaka tråden