Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bluetoothsurfa med PB och Sony Ericsson K700i?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 21:43

Fick för mej att göra ytterligare en ansträngning för att få igång mobilsurfandet via bluetooth.
Ber om ursäkt ifall detta diskuterats innan, men nu är jag trött och behöver hjälp...
Datorn heter Pb 12", 1,5 Ghz och yelefonen heter Sony Ericsson K700i. Operatören är Halebop.

- Har hämtat modemscriptet SonyEricssonGPRS2004-01a och det verkade inte hjälpa.
- Har bockat ur Skicka PPP-ekopaket, och Vänta på Kopplingston före uppringning.
- Har skrivit i telefonnumret "halebop.telia.se". Även testat *99***10# och andra lustiga saker som telefonnummer.

Får trots allt felmeddelandet "Lyckades inte kopplua upp. Kontrollera dina inställningar och försök igen".

Någon som har ett fint förslag att komma med? Eller är det så att Halebop helt enkelt inte har stöd för surfning på dator genom bluetoothmodem. Hade isåfall varit mkt märkligt.

/Simon

Hur har du ställt in serieportarna? gå in i systeminställningar/bluetooth välj 'enheter' och markera din k700 där. Det bör väl se ut ungefär såhär:

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 08:53

Japp, det är fixat. Testade att trixa lite men fortfarande samma felmeddelande...

vad händer om du istället för halebop.telia.se skriver online.telia.se?

Senast redigerat 2006-02-11 11:03
  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 11:15
Ursprungligen av David Slättne:

vad händer om du istället för halebop.telia.se skriver online.telia.se?

Hjälpte tyvärr inte det heller. Har du möjligtvis en K700i och kan länka till det modemscriptet som du använder så skulle det uppskattas
Har läst om att olika användare använt lite olika script.

/Simon

Jag kör ett nedladdat modemskript som heter (tror jag) 'Sony Ericsson GPRS CID2 +CGQREC' Har du det? (jag minns tusan inte var jag hittade det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 11:42

scripten finner du här

http://www.taniwha.org.uk/

jag försöker själv få igång den

mvh
c

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 11:48

hejsan costas!
jag och david löste just problemet per telefon (testar just nu att surfa med mobilen). det verkar som om man helt enkelt får använda andra modemscript. PM:a din mailadress till mej så mailar jag andra modemscript till dej.

david: återigen stort tack...

/simon

Ursprungligen av David Slättne:

Är det skripten tagna från http://www.taniwha.org.uk/ och ompackade eller är det andra?

Ursprungligen av Adrian B:

Är det skripten tagna från http://www.taniwha.org.uk/ och ompackade eller är det andra?

Det är visserligen inte idiotlängesedan jag hittade dom någonstans men jag minns tammebaffe inte ett spår om var jag fick dom i från. Jag ska försöka ta lärdom av detta och göra anteckningar om dylika detaljer i fortsättningen. Men i detta nu blir jag tyvärr svaret skyldig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:11

jag får dem inte att dyka upp trots att jag lägger dem i modem scripts

måste man starta om?!!

Lägger du dom i /Macintosh hd/Library/Modem Scripts/ så bör dom ska dyka upp utan omstart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:36

en omstart var det som behövdes.. och på första försöket var jag igång också!!!
tusen tack!!!

Ursprungligen av Costas:

en omstart var det som behövdes.. och på första försöket var jag igång också!!!
tusen tack!!!

Vilken telefon har du och vilket av skripten använder du?
/undrar David som fått det att funka med sin k700i och skriptet
Sony Ericsson GPRS CID2 +CGQREC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:39

tptestade för skojs skull
tcp 26.7 kbit/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:42

har en k750i och jag använde mig av Sony Ericsson GPRS CID1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 12:43

Tack igen

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-04-10 14:45

Med min w800i och halebop så fick jag det att fungera med Sony Ericsson GPRS CID5 -CGQREQ

Tack för den här tråden, detta har hjälpt mig otroligt mycket. tack grabbar

Ok, då får vi leva med det då

Filnamnet på skripten är precis samma som från taniwha-sajten, men i deras zip-fil finns även en read me-fil också. Det var därför jag började undra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 13:16

Hej, jag får tyvärr inte internet att funka med min macbook och K700. Vad/var ska jag göra för inställningar i mobilen?

Tacksam för hjälp //jonte

Hej! Kalla mig dum, men jag har suttit två kvällar med det här nu utan att få det att funka. Förrän nu precis för 5 minuter sedan. Mitt problem var att jag försökte konfigurera datorn, men det är telefonen som behöver mest pill.

TIll datorn: ladda ner rätt script http://www.taniwha.org.uk/
installera osv

I telefonen skapa ett nytt "datakonto" och följ det som sagts i diverse diskussioner här på 99mac. För mig funkade det med
APN internet.vodafone.net
anv namn: abc
lösen: abc

kolla sedan vilket nummer kontot har (vilken turordning i listan) ditt nya konto blir det sista med högst externt ID t ex External ID 4 eller 5. Om du känner för det radera övriga datakonton "internet", "vodafone live" etc. Kontots nummer motsvarar den CID du ska välja för modemskriptet i inställningarna på datorn.

På min dator/telefon-kombination blir det CID1 eftersom jag tagit bort övriga "datakonton" på telefonen.

För mig var "felet" som gjorde att det tog sådan tid att få det att funka, att jag ställde in allt möjligt (och omöjligt) i datorns olika kontrollpaneler, men de kan alltså i princip lämnas tomma vad gäller lösenord, telefonnummer etc

1
Bevaka tråden